تغذیه

شربت رنگارنگ تابستانی

در فصل تابستان لازم است مرتب با مصرف آب و شربت‌های مقوی، مایعات از دست رفته بدن را جبران کنیم. در این‌جا به شما یک شربت مجلسی خوشمزه بدون رنگ خوراکی آموزش می‌دهیم. برای درست کردن این شربت دلچسب، باید ۵ مورد را در کنار هم قرار دهیم:

گلاب، عرق بیدمشک، زعفران، لیموی تازه، تخم شربتی، گل پنیرک

این شش ماده به علت خواص فوق‌العاده‌ای که در رفع عطش دارند، می‌توانند در طول یک روز تابستانی انرژی از دست رفته شما را باز‌گردانند.

مواد لازم برای شربت زعفرانی:

آب : ۲ لیوان    

 شکر: ۴ لیوان

 لیموترش کوچک: ۱ عدد

زعفران دم کرده : به مقدار لازم

 گلاب: نصف لیوان

مواد لازم برای شربت رنگی:

گل پنیرک: به میزان لازم (مثلا برای پنج لیوان شربت، حدود یک لیوان)

آب یا بیدمشک برای خیساندن گل پنیرک: حدود ۲ تا ۴ لیوان (هرچقدر کم‌تر، پررنگ‌تر)

تخم شربتی: به میزان دلخواه

آب لیمو و زعفران آب شده: به میزان کم (برای رنگی کردن)

طرز تهیه شربت زعفرانی:

ابتدا به زعفران پودر شده، یک تکه یخ اضافه کرده و کنار بگذارید. یخ که تقریباً آب شد، فقط یکی دو قاشق آب جوش به آن اضافه کنید، تا با شوک ایجاد شده، زعفران خوش رنگ‌تر شود.

برای تهیه شربت زعفرانی، قابلمه را همراه آب روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم. بعد شکر را در وسط قابلمه می‌ریزیم و با یک قاشق چوبی،آرام شکرها را طوری هم می‌زنیم که به دیواره‌های قابلمه برخورد نکند. در ادامه وقتی به جوش آمد، آبلیمو را اضافه کرده و ده دقیقه صبر می‌کنیم. هر دو، سه دقیقه هم با یک قلموی خیس، دور دیواره‌های قابلمه را تمیز می‌کنیم. دوستان سعی کنید قلمو به شربت درون قابلمه برخورد نکند. بعد از ده دقیقه گلاب و زعفرانی را که رنگ گرفته اضافه می‌کنیم. در ادامه پانزده دقیقه صبر می‌کنیم که مخلوط جوش بزند و هرازگاهی دیواره‌های قابلمه را با قلمو تمیز می‌کنیم. بعد از پانزده دقیقه که غلیظ شد، حرارت را خاموش می‌کنیم تا به دمای محیط برسد. سپس آن را در یخچال می‌گذاریم تا کاملاً خنک شود.

گل پنیرک را بشویید تا خاک آن گرفته شود. سپس به آن عرق بیدمشک یا آب اضافه کنید. اگر عرق بیدمشک اضافه کردید بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه رنگ آن بنفش می‌شود؛ اما اگر آب اضافه کردید، رنگ آن آبی کاربنی می‌شود. در ادامه تخم شربتی را داخل یک کاسه بریزید و کم کم به آن آب اضافه کنید؛ چون می‌خواهیم تخم شربتی های ما غلیظ و ژله‌ای باشد. اکنون مخلوط پنیرک و عرق بیدمشک را  از صافی رد می‌کنیم.

حالا داخل یک لیوان به اندازه‌ای که دوست دارید شربت شیرین شود، از آن شربت زعفرانی اول بریزید. بعد به میزان دلخواه تخم شربتی بریزید و سطح آن  را صاف کنید. در مرحله آخر مخلوط آب پنیرک با عرق بیدمشک، که بنفش رنگ شده، را به آن اضافه کنید. (اگر عرق بیدمشک نداشتید گل پنیرک را در آب معمولی بجوشانید، رنگ بنفش می‌دهد.) برای رنگ صورتی آب پنیرک را با چند قطره آبلیمو مخلوط کنید. (هر چقدر آبلیموی بیشتری بریزید، صورتی کم‌رنگ‌تری به دست می‌آید). برای درست کردن رنگ سبز، با انجام مراحل قبل، به آب پنیرک کمی زعفران اضافه می‌کنیم. برای رنگ نارنجی به آب پنیرک هم زعفران و هم آبلیمو اضافه می‌کنیم.

 نکته مهم در درست کردن این شربت‌ها این است که باید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قبل از سرو کردن تهیه شود، تا رنگ آن نپرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا