تغذیه

شله مشهدی نذری معروف مشهد ویژه محرم

مرکز استان خراسان رضوی، شهر مشهد، پایتخت گردشگری مذهبی در ایران است؛ و پنجمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می‌رود. خراسان یکی از مهم‌ترین مراکز و خاستگاه‌های تمدن ایرانی است. واژه رضوی نیز، به مقبره علی بن موسی الرضا(ع) در مرکز این استان اشاره دارد.

 در ایام محرم غذاهای مختلفی به عنوان نذری بین مردم این استان توزیع می‌شود. شله مشهدی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان خراسان رضوی می‌باشد. این شله بسیار خوشمزه، معمولاً برای ایام محرم در بین خراسانی‌ها برای عزاداران حسینی تهیه می‌شود. مواد اصلی برای تهیه این نذری خوشمزه؛ لوبیا سفید، لوبیا چیتی، نخود، عدس، ماش، برنج نیم‌دانه، بلغور گندم، پیاز، گوشت گوسفند، نمک، روغن مایع و ادویه‌هایی مثل جوز هندی، دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه و زنجبیل و خورش قیمه برای تزئین آن است.

طرز تهیه شله مشهدی

برای تهیه شله مشهدی خوشمزه باید حبوبات ۲۴ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. برای اینکه نفخ حبوبات به طور کامل گرفته شود، طی این مدت باید آب حبوبات را دو بار عوض کرد. در مرحله بعد گوشت گوسفندی یا گوساله را درون قابلمه مورد نظر قرار دهید. پیاز و مقداری آب، به اندازه‌ای که روی گوشت را بپوشاند، به آن اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار داده و ۳ ساعت صبر کنید تا گوشت کامل بپزد.

 در یک کاسه جداگانه، بلغور گندم و برنج نیم‌دانه را بریزید تا به مدت ۳ ساعت خیس بخورد. پس از گذشت ۳ ساعت وقتی گوشت کاملاً پخت آن را از قابلمه خارج کرده و اجازه دهید خنک شود. بعد از آن به کمک چنگال بافت گوشت را از هم باز کنید تا حالت ریش‌ریش پیدا کند.

 حبوبات را آب‌کش کرده و اجازه دهید آب اضافی‌اش کاملاً خارج شود. در این مرحله حبوبات را داخل یک قابلمه مناسب ریخته و تا اندازه‌ای که روی حبوبات را بگیرد، به آن آب اضافه کنید. بعد از آن قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه دهید حبوبات کاملاً بپزد. پس از پخت کامل حبوبات، آن را آبکش کرده و سپس آن‌ها را درون یک قابلمه مناسب بریزید؛ با گوشت‌کوب آن‌ها را بکوبید تا له شوند.

در مرحله بعد گوشت ریش‌ریش شده را به حبوبات له شده اضافه کنید. برنج نیم‌دانه و بلغور گندم را درون آبکش ریخته تا آب اضافی آن خارج شود. سپس آن‌ها را به مخلوط حبوبات و گوشت اضافه کنید. مقداری آب درون قابلمه مخلوط حبوبات اضافه کرده؛  و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بلغور و برنج به طور کامل بپزند. در ادامه به صورت مداوم آش را هم بزنید تا ته نگیرد و حالت کش‌دار پیدا کند.

آش باید به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت روی حرارت بماند. دارچین، نمک، فلفل سیاه، پودر زنجبیل، پودر جوز هندی و مقداری روغن مایع را درون آش اضافه و مخلوط کنید. پس از گذشت ۱ ساعت، وقتی آش پخت و حالت کش‌دار پیدا کرد، آن را درون ظرف مورد نظر ریخته، سپس مقداری خورش قیمه روی آن بریزید و سرو کنید.

 تزیین حلوا و شله‌ زرد

با تزیین مناسب غذا می‌توان اشتهای به خوردن را در افرادی که کم‌اشتها هستند تقویت کرد؛ خصوصاً کودکان که میل کمتری به خوردن دارند، با تزیین غذا میل به خوردن پیدا می‌کنند. غذاهای نذری مثل حلوا و شله‌زرد نیز بهتر است تزیین شوند تا از یک‌رنگی خارج شده و زیباتر شوند. با موادی مثل بادام، پسته، پودر دارچین می‌توان رنگ و لعاب بهتری به این غذاها داد. بنابر سلیقه‌تان می‌توانید از تصاویر زیر الگو بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا