تغذیه

غذا های مناسب تابستان

غذاهای مناسب تابستان کدام هستند؟ در تابستان چه غذاهایی بخوریم تا دچار سوء مزاج و بیماری های مزاجی و بیماریهای ناشی از گرما نشویم؟

در طب سنتی همه چیز بر اساس اصول است. سبک زندگی و غذا خوردن در هر فصلی متغیر است و ما باید بر اساس مزاج فصل ها روش زندگی خود را نیز تغییر دهیم تا دچار مشکلات و بیماریها نشویم.

مزاج فصل تابستان گرم و خشک است. افراد با مزاج گرم و خشک، سوء مزاج گرم و خشک، افراد صفراوی و کسانی که در سن جوانی هستند باید در تابستان مراقبت بیشتری از خود بکنند تا دچار سوء مزاج گرم یا غلبه صفرا نشوند.

البته این گرمی و خشکی بستگی به منطقه جغرافیایی دارد مثلا میزان خشکی در شهرهای ساحلی کمتر است و میران گرمی در شهرهایی مثل اردبیل و شهر کرد کمتر است.

پرخوری در همه فصول ممنوع است ولی این ممنوعیت در تابستان تاکید بیشتری دارد. در تابستان به دلیل مزاج گرم و خشکی که این فصل دارد و غلبه صفرا که بخاطر تابستان رخ میدهد باید غذاهای کاهنده حرارت و کاهنده صفرا میل شود. البته افرادی که سوء مزاج سرد دارند باید در مصرف سردیجات کمی ملاحظه داشته باشند.

برخی از غذاهای مناسب تابستان

    آش آلو یا اجاصیه

    آش غوره

    آش زرشک

    آش انار

    سوپ جو

    آب دو خیار

    نان و هندوانه

    آش سماق

در تابستان باید غذاهای سبک و زود هضم مانند انواع آش و سوپ میل شود و از مصرف غذاهای غلیظ و گرمیجات و مجفف ها (خشک کننده ها) خودداری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا