تغذیه

نکات طلایی غذا

آداب غذا خوردن در اسلام   

 در اسلام برای غذاخوردن آدابی بیان شده که در صورت توجه به آن می‌توانیم به سلامت بیشتر جسم کمک کنیم. یکی از آن‌ها شستن دست قبل و بعد از غذاست؛ زیرا اسلام به رعایت بهداشت و حفظ سلامتی توجه ویژه‌ای دارد. در مرحله بعد، شروع غذا با نام خدا است؛ که موجب تأثیر مثبت غذا بر بدن می‌شود. در انتها، خوردن را با تشکر از خدا که روزی ما را می‌دهد، به پایان می‌رسانیم. بهتر است غذا را با دست راست بخوریم و قبل از غذا و بعد از آن، کمی نمک بخوریم تا معده را برای هضم بهتر آماده کنیم. توصیه شده بر سر سفره حتماً سرکه و سبزی باشد. برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بهتر است تا گرسنه نشدیم، غذا نخوریم و قبل از اینکه کاملاً سیر شویم، دست از غذا بکشیم. شروع با سبک‌ترین غذاها مانند سوپ، معده را آماده پذیرش غذاهای سنگین‌تر می‌کند. بهتر است غذای گرم بخوریم تا معده سرد نشود. لقمه را کوچک بردارید و غذا را خوب بجوید تا با بزاق دهان کاملاً مخلوط شود. در غذا خوردن باید از زیاده‌روی پرهیز کرد تا معده بتواند غذا را به راحتی هضم کند. از دمیدن در غذا باید پرهیز نمود و غذای داغ نیز نباید خورد.

سلامت مواد غذایی

مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش نگهداری انواع مواد غذایی «کنسروکردن» است. انواع مربا، ژله، سس، پوره و سبزیجات را می‌توان درون شیشه‌های در بسته نگه‌داری کرد. پیش از هر چیز، ماده‌غذایی مورد نظر را به ‌خوبی بشویید. پوست‌کندن و در صورت لزوم نیم‌پز‌کردن آن، مرحله بعدی کنسروکردن است. اگر غذاهای مورد نظرتان اسیدی نباشند، باید کمی آبلیمو یا سرکه به آن اضافه کنید. سپس موادغذایی را در داخل شیشه دردار بریزید. با کنسرو خانگی مواد غذایی، تا حد بسیار زیادی در هزینه‌تان صرفه‌جویی خواهید کرد.

روش دیگر «فریزکردن» مواد غذایی است. بسیاری از مواد غذایی مانند سبزیجات، سوپ‌ها، پوره‌ها و میوه‌های خردشده را می‌توانید فریز کنید. غذاها را طوری بسته‌بندی کنید که هیچ نقطه‌ای از آن در معرض هوا نباشد؛ زیرا این قسمت‌ها خشک می‌شوند و گاهی لکه‌هایی قهوه‌ای روی آن‌ها می‌افتد. هر ماده غذایی عمری دارد و نباید مواد غذایی را به مدت طولانی فریز کرد. برای این کار می‌توانید روی بسته‌بندی مواد غذایی‌تان تاریخ فریزکردن آن را بنویسید.

 «خشک‌کردن» یکی دیگر از روش‌های نگه‌‌داری سبزیجات است. این کار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ با دستگاه‌ های خشک‌ کن، آویزان‌ کردن دسته‌ ای سبزیجات در آشپزخانه، استفاده از فر و قراردادن مواد غذایی در معرض نور خورشید.

 تخمیر از آن دسته روش‌های نگهداری انواع مواد غذایی است که ارزش خوراکی شما را بالاتر می‌برد. تخمیر با دارا بودن پروبیوتیک یا همان باکتری‌های مفید، برای سیستم گوارش و ایمنی مفید است. برای تخمیر، ابتدا مواد غذایی خرد یا رنده می‌شوند و سپس آب‌نمک (یا مواد شور دیگر مثل آب پنیر) به آن‌ها اضافه می‌شود. انواع شور با این روش درست می‌شوند و در کنار غذاها، چاشنی خوبی به حساب می‌آیند.

ترشی‌انداختن نیز روشی دیگر برای نگهداری انواع مواد غذایی است که با غوطه‌ور‌کردن سبزیجات و میوه‌ها در سرکه انجام می‌شود. ترشی مخلوط، لیته، زیتون، انبه و صدها ماده غذایی دیگر مصداق این روش هستند. البته گاهی باید کمی نمک و عسل هم به این ترکیبات اضافه کرد.

هنر کدبانو و تزیین غذا

تزیین غذا علاوه بر جذاب‌کردن سفره، به افرایش اشتها نیز کمک می‌کند؛ و روش خوبی برای جذب کودکان بد اشتها است تا میل بیشتری به غذاخوردن پیدا کنند. با به خرج‌دادن کمی خلاقیت و ابتکار می‌توانید پلو، خورش‌، سالاد و دسرهای مختلف را تزیین کنید و از چیدمان سفره‌تان نهایت لذت را ببرید. بیشتر افراد تمایل به یادگیری سفره‌آرایی و اجرای آن بر روی غذاهای مختلف در زمان برگزاری مهمانی دارند. می‌توانید با گشتن در اینترنت و تماشای عکس‌ها مختلف، ایده‌های ساده و خوبی برای تزیین غذا به دست بیاورید.

چند نکته طلایی

برای خوشمزه و لعاب‌دار شدن آش رشته؛ کمی بلغور گندم همراه حبوبات خیس کنید و با هم بپزید.

برای ترد شدن گوشت؛ روی همه قسمت‌های گوشت مخلوطی از سرکه و روغن زیتون بمالید و بگذارید بماند؛ سپس بپزید.

برای اینکه پنیر پیتزای‌ تان خوب کش بیاید؛ قبل از اینکه پیتزا را داخل فر بگذارید، روی آن آب اسپری کنید.

برای خوشمزه‌ تر و دیر فاسد شدن شدن کتلت؛ داخل مواد آن زیره، پودر آویشن و کمی پودر مرزه بریزید.

برای بهتر شدن طعم قورمه‌سبزی؛ یک ساعت مانده به سرو، داخل آن رب انار بریزید.

اگر برای درست کردن فسنجان مغز گردو به اندازه کافی نداشتید، کمی عدس پودر شده یا کدوحلوایی پخته و له شده به آن اضافه کنید.

برای اینکه بفهمید تخم‌مرغ‌هایتان خوب آبپز شده یا نه، آن را بچرخانید؛ اگر چرخید خوب پخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا