خانواده

رعایت نظافت زوجین

رعایت نظافت در همه جا و برای همه کس لازم است. انسان باید بدن و لباسش را همیشه تمیز نگه دارد. دست کم هفته ای یک مرتبه به حمام برود. هر روز صبح دست و صورتش را با آب و صابون بشوید. دندان هایش را مسواك کند. موهایش را شانه بزند . موهای سر و صورتش را اصلاح کند. هر روز پاهایش را بشوید تا بوی بد ندهد . جوراب هایش همیشه تمیز باشد. لباس هایش شسته و پاکیزه باشد. به مقدار توانایی و در حدود استطاعت مالی اش لباس های خوب و زیبا بپوشد.

دین مقدس اسلام دربارۀ نظافت و پوشیدن لباس زیبا زیاد سفارش کرده است .

رسول خدا (ص) می فرماید:

نظافت جزء ایمان است. [1]

پیغمبر اکرم مردی را دید که ژولیده مو، کثیف و بدترکیب بود، فرمود:

استفاده از نعمت های خدا جزء دین است. [2]

و در سخنی دیگر فرمود:

آدم کثیف، بد بنده ای است . [3]

 و باز فرمود:

آن قدر جبرئیل درباره مسواك به من سفارش کرد که بر دندان هایم ترسیدم. [4]

حضرت على (ع) فرمود:

خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد و دوست دارد که آثار نعمت هایش را بر بندگانش ببیند. [5]

آراستگی شوهر

پاکیزگی و زیبایی اختصاص به زن ندارد، بلکه مرد هم باید به سر و وضع خویش برسد و تمیز و شیک باشد. بسیاری از مردها اصلاً مقید به نظافت و لباس زیبا به تن کردن نیستند. دیر به دیر به حمام می روند. به اصلاح سر و صورت چندان توجه ندارند. با لباس های کثیف و موهای ژولیده در منزل و در حضور مردم ظاهر می شوند. بوی عرق بدن و پاهای شان مردم را اذیت می کند.

البته شاید بیش تر مردها به زینت کردن و نظافت و شیک پوشی مقید باشند، ولی آن را برای خارج از منزل انجام می دهند. وقتی می خواهند به اداره، بازار، خیابان و یا مجلس مهمانی بروند، سر و صورتشان را اصلاح می کنند، موهای شان را شانه و رنگ و روغن می زنند، بهترین لباس ها را می پوشند و از منزل خارج می شوند، اما وقتی به منزل باز می گردند فورا لباس های اتو کرده و زیبا را از تن در آورده، لباس های مندرس و کثیف را می پوشند. کم تر اتفاق می افتد که در منزل موهایشان را شانه بزنند و به آرایش و زیبایی مقیّد باشند. بامداد که از خواب برمی خیزند با همان موهای ژولیده و چشم های قی کرده برای خوردن صبحانه سر سفره می نشینند. اگر اتفاقاً یک یا چند روز از منزل خارج نشوند با همان وضع نامرتب به سر می برند. به گونه ای در منزل زندگی می کنند که هیچ کس دوست ندارد به آنان نگاه کند. نظافت، آرایش و شیک پوشی را تنها برای خارج منزل و برای مردم بیگانه می گذارند و هیچ به فکر خانواده شان نیستند.

آقای محترم! هم چنان که تو نمی پسندی که همسرت یک زن کثیف و ژولیده ای باشد و از همسرت انتظار داری که در منزل به سر و وضع خودش برسد و تمیز و زیبا باشد، مطمئن باش او نیز همین انتظار را از تو دارد. او نیز از شوهر ژولیده و بدقیافه بدش می آید، دوست دارد همیشه شوهرش را زیبا و مرتب ببیند.

اگر تو در داخل منزل به وضع خودت نرسی، چشم همسرت در خارج از منزل به مردان شیک پوش و خوش قیافه می افتد و خیال می کند که آنان از آب و خاك دگر و شهر و دیار دگرند.

وقتی آنان را با تو مقایسه می کند از تو ناراضی و دل سرد می گردد. تو هم در داخل خانه به سر و وضع خودت برس و تمیز و شیک باش تا همسرت ببیند که تو هم از مردان دیگر کم تر نیستی. تا محبتش نسبت به تو زیاد شود و به خانه و زندگی بیش ترعلاقه مند گردد و از فساد و انحراف سالم بماند. اصولاً چه ثمری دارد که برای مردان بیگانه و زنان کوچه و بازار زینت کنی با این که اصلاً احتیاجی به آن ها نداری؟ برای همسرت که شریک زندگی است و به مهر و محبت او کاملاً نیازمندی خود را آراسته کن.

روایات مرتبط با آراستگی مرد

پیغمبر اسلام (ص) می فرمود:

بر مرد واجب است که غذا و لباس همسرش را تأمین کند و با صورت و قیافه بد بر او ظاهر نشود. اگر چنین کرد حقش را ادا کرده است. [6]

و در جایی دیگر فرمود:

باید شما خودتان را برای همسرتان مرتب و آماده گردانید، چنان که دوست دارید آنان خودشان را برای شما مهیا سازند. [7]

حسن بن جهم می گوید: حضرت ابوالحسن (ع) را دیدم که خضاب کرده بود. عرض کردم. خضاب کرده اید؟ فرمود: آری. مرتب و مهیا بودن باعث عفت زنان می شود. به واسطه نامرتبی و مهیا نبودن مردان است که زنان، عفت خویش را از دست می دهند.

سپس فرمود:

آیا دوست داری همسرت را نامرتب ببینی؟

گفتم: نه. فرمود:

او هم عینا مانند توست. [8]

امام رضا (ع) می فرماید:

زنان بنی اسرائیل بدان جهت از طریق عفت خارج شدند که مردانشان به مرتب بودن و زیبایی مقید نبودند.

سپس فرمود:

آن چه را که تو از همسرت انتظار داری او نیز همان را از تو انتظار دارد.


[1] – بحار الأنوار، ج ۶۲، ص۱۲۹.

[2] – شافی، ج۱، ص۲۰۸.

[3] – همان.

[4] – همان، ص۲۱۰.

[5] – همان، ص۲۱۲.

[6] – بحار الأنوار، ج۱۰۳، ص ۲۵۴.

[7] – مستدرك الوسائل، ج۲، ص۵۵۹ .

[8] – وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۱۸۳.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا