سلامت

آمادگی ذهنی برای امتحانات دانش آموزان

فرا رسیدن امتحانات و فصل درس و تحصیل می‌تواند چالش‌ و مشکلاتی برای برخی دانش آموزان در طول سال یا ترم تحصیلی ایجاد کند. درس خواندن شاید یکی از خسته‌کننده ‌ترین کارها برای بسیاری از آن‌ها محسوب می‌شود. اگر دانش آموزان اطلاعات صحیحی از نحوه مطالعه و تغذیه مناسب داشته باشند بسیاری از مشکلات یادگیری  آن‌ها برطرف می‌شود و با آمادگی ذهنی بهتری امتحانات را پشت سر می‌گذارند.

قدرت تمرکز را بالا ببریم

برای بالا رفتن تمرکز در قدم اول باید آرامش داشته باشید که بهتر است یك نفس عمیق بكشید. سعی كنید افكارتان را متمركز كنید. یك مكان خوب و ‌آرام برای مطالعه پیدا كنید. كتاب‌های درسی را مطالعه کنید و اطلاعات مهم را در كاغذهای كوچك بنویسید و با صدای بلند بخوانید. این فرآیند به مغز و قدرت یادگیری كمك می‌كند.

قدرت تمرکز را بالا ببریم - امین یاوران

تهیه فلش كارت روش خوبی است تا خود را بیازمایید. فلش كارت كمك می‌كند تا اطلاعات را پردازش كنید. سعی كنید مطالبی را كه می‌خوانید درك كنید. هرچیزی که باعث به هم ریختن تمرکز شما می‌شود را از خود دور کنید مثل گوشی موبایل یا تلویزیون و… بهترین افزایش دهنده قدرت مغز، مطالعه و خواندن است که از آن غافل نشوید.

راه‌کارهای تقویت حافظه در طب سنتی

یکی از راه‌های تقویت حافظه در طب سنتی خون‌رسانی کافی به مغزاست اگر با کفش صاف در زمین سنگلاخ راه بروید  باعث می‌شود، جریان خون در مغز بیشتر شود. همچنین انجام ورزش‌هایی که پا را درگیر می‌کند یکی از راه‌های جلوگیری از فراموشی مغز و افزایش تیزهوشی است. روغن مالی و ماساژ ملاج سر باعث افزایش گردش خون در مغز و تقویت مغز می‌گردد از اینرو راهکار مناسبی برای رفع فراموشی است. ترک سردی‌ها مثل نوشیدن آب سرد قبل از امتحان یا خوردن هر نوع غذای سرد که موجب سردی مغز می‌شود به رفع فراموشی کمک می‌کند.  

چند راهکار سنتی تقویت مغز و حافظه

یکی از روش‌های درمان فراموشی در طب سنتی انجام حجامت است که می‌تواند حافظه را تقویت کند و موجب بالا رفتن ضریب هوشی در کودکان شود و افرادی که هرسال حجامت می‌شوند حافظه قوی‌تری نسبت به دیگران دارند.

چند راهکار سنتی تقویت مغز و حافظه - امین یاوران

توجه داشته باشید توکل به خدا، آرامش، اعتماد به نفس، پشت‌کار و برنامه ریزی مهم‌ترین عوامل موفقیت در امتحان است. ذکر صلوات موجب ایجاد ارتباط معنوی شده و در نتیجه آرامش فرد بیشتر می‌شود. استراحت کافی در تقویت حافظه بسیار موثر است. شستشوی صورت با گلاب موقع خواب نیز اضطراب امتحان را کم می‌کند و فرد خواب راحت‌تری را تجربه خواهد کرد.

غذاهای تقویت کننده حافظه

برای تقویت حافظه دانش آموزان بهتر است تغذیه مناسب برای آنها رعایت شود. استفاده از شیربادام قوای عمومی بدن خصوصا مغز را تقویت می‌کند، فالوده سیب میان وعده خوبی برای دانش آموزان است. شربت عسل و زعفران قبل از شروع امتحان بهترین تقویت مغز است. ارده شیره وعده خوبی برای صبحانه است. مویز از جمله تنقلات تقویت کننده مغز است. انواع مغز را در میان وعده‌های دانش آموزان قرار دهید، عرق بهارنارنج با عسل موقع خواب علاوه بر گرم کردن مغز آرامشی را هم برای فرد به همراه می‌آورد.

کارهایی که موجب ضعف حافظه می‌شود

استرس و اضطراب یکی از عوامل ضعف حافظه است که باید مراقب بود که با آن مقابله کرد. کم خوابی نیز می‌تواند موجب ضعف حافظه شود. از دیگر عوامل مهم، سوء تغذیه و خصوصا فقر آهن است. افرادی که دچار فقر آهن هستند و کم‌خونی دارند، دچار عدم تمرکز و کاهش قدرت یادگیری می‌شوند. کمبود آهن در رژیم غذایی باعث کاهش میزان تحویل اکسیژن به مغز می‌شود و عدم تمرکز، کمبود انرژی و خستگی ظاهر می‌شود. زیاده‌روی در مصرف آب سرد از مضرترین چیزها برای ایجاد فراموشی است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا