سلامت

از آنفلوانزا چه می‌دانید

آنفلوانزا چیست؟

آنفلوانزا یک بیماری حاد ویروسی است که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد. بیماری آنفلوانزا دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و موجب بروز اختلالات تنفسی در ریه، بینی و گلو می‌شود. علائم دیگر آنفلوانزا شامل تب، لرز، سردرد، بدن درد، گلودرد، خستگی و ضعف، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی است.

غرغره کردن در آنفلوانزا

غرغره کردن آب نمک باعث می‌شود گلودرد تسکین بیاید و مخاط بینی و دهان شستشو و ضدعفونی شود. غرغره کردن گلاب باعث از بین رفتن التهاب می‌شود و راه‌های تنفس را باز می‌کند. همچنین سرکه سیب باعث ضدعفونی کردن مجاری تنفسی و از بین بردن میکروب‌ها می‌شود. یک قاشق از آن را به همراه چند قطره لیموی تازه داخل آب گرم یا چای بریزید و بنوشید. تکرار این عمل چند مرتبه در روز احتقان و گرفتگی گلو را بهبود می‌بخشد و در صورت وجود سرفه، می‌تواند تسکین دهنده‌ خوبی باشد.

درمان گیاهی آنفلوآنزا

 فرد مبتلا به آنفلوانزا به دلیل تب و اسهال بخشی از آب بدن را از دست می‌دهد و دچار کم آبی می‌شود. مایعات گرم مثل آب گوشت موجب رفع سریع‌ احتقان بینی و سینوس‌ها می‌شود. چای سبز و زنجبیل و دارچین به علت خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی مفید هستند. میخک باعث باز شدن ریه‌ها می‌شود. گیاه بادرنجبویه با خاصیت ضدویروسی و ضد باکتریایی و ویتامین C از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا دفاع می‌کند. چای نعناع فلفلی یکی از موثرترین دمنوش‌ها برای از بین بردن ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا است. این دمنوش علاوه بر از بین بردن علائم احتقان و تقویت بدن می‌تواند اسهال و استفراغ ناشی از آنفلوانزا را نیز درمان کند.

درمان آنفلوانزا با روغن‌های گیاهی

برخی روغن‌های‌گیاهی می‌توانند موجب بهبود فرد و کاهش علائم ‌شوند. انواع روغن‌های گیاهی موثر در درمان آنفلوانزا شامل روغن دارچین، روغن سیاهدانه، روغن نعناع، روغن شمعدانی، روغن لیمو، روغن آویشن، روغن پونه کوهی و روغن اکالیپتوس است. می‌توان از این روغن‌ها در پشت کتف و زیرگلو برای ماساژ استفاده کرد که موجب ایجاد جریان خون و گرم شدن و تقویت سیستم ایمنی بدن ‌شود.

درمان  آنفلوانزا با بخور

درمان آنفلوانزا در خانه با بخور دادن یک اقدام بسیار مفید است. زیرا رطوبت باعث از بین رفتن عامل بیماری‌زا می‌شود و از طریق آن تورم بینی و ریه هم تسکین می‌یابد. بخور دادن علاوه بر باز کردن راه‌های تنفسی سرفه‌ها را هم کم می‌کند و از این طریق موجب بازگشت سلامتی می‌شود. علاوه بر بخور دادن سعی کنید محیط خانه را مرطوب نگاه دارید چون خشکی  موجب تشدید این بیماری می‌شود.

رژیم غذایی افراد مبتلا به آنفلوانزا

کسانی که مبتلا به آنفلوانزا می‌شوند باید از غذاهای مقوی، آبکی و گرم استفاده کنند. خوردن آب گوشت قرمز و غذاهای گرم مانند سوپ و آش هم به تسکین درد و ناراحتی ناشی از بیماری کمک زیادی می‌کند و موجب بازشدن راه‌های تنفسی فرد می‌شود. بهتر است بیماران از غذاهایی که به راحتی هضم می‌شوند استفاده کنند، اما خوردن غذاهای تند و پرادویه به دلیل تحریک گلو و افزایش سرفه ممنوع است. سیگار کشیدن و غذاهای سنگین و دیر هضم، فست فود، شیر، پنیر در رژیم غذایی مبتلایان به آنفلوانزا باید قطع شود. ویتامین C باعث بالا رفتن مقاومت در برابر آنفلوانزا می‌شود. منابع غنی از ویتامین C شامل مرکبات مانند پرتقال، لیمو، نارنگی، گریپ فروت، سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا