مناسبتی

اسباب سرافرازی در سخن امام حسین علیه السلام

فهرست مطالب

شراب طهور سعادت

 سیدالشهدا علیه السلام در سخنی نجات بخش – چه او باب نجات انسان هاست – راز خوشبختی و کامیابی در دنیا و آخرت را این چنین معرفی فرمود:

هر کس که بخشش کرد، سرور و آقا شد و آن که بخل ورزید، پست و فرومایه گشت. همانا بخشنده ترین مردم کسی است که در برابر بخشش، انتظار جبران و تلافی نداشته باشد، و با گذشت ترین مردم کسی است که در هنگام توانمندی و قدرت، عفو و گذشت داشته باشد. به راستی که صله رحم کننده ترین انسان، کسی است که با فردی که از او بریده، بپیوندد. پس هر که برای برادر دینی خود در انجام خیری شتاب ورزد، آن را در فردای قیامت – که بر او وارد می شود – می یابد، و هر که در خیررسانی به او خشنودی خداوند را قصد نموده باشد، خدا پاداش آن را هنگام نیازمندی اش عطا فرماید و از گرفتاری های دنیای او بیشتر از اندازه احسانش برطرف فرماید. هر کس عقدۂ دل مؤمنی را بگشاید، خداوند اندوه دنیا و آخرت او را برطرف سازد، هر کس نیکی کند، خدا به او نیکی می کند و خدا نیکوکاران را دوست می دارد.» ۱

اکنون تو ای دلداده امام حسین علیه السلام در این سخنان، نیک بیندیش، که لحظه ای اندیشه گشاینده راه های روشن آبرومندی در دنیا، و سعادت در آخرت است. اگر از امام حسین علیه السلام همین کلمات نورانی روایت می شد برای وصف «چراغ هدایت» و «کشتی نجات» کافی بود؛ چراکه این گفتار با فطرت و وجدان هر انسان آزاده ای همسو و هماهنگ است.

 این شیفتگان که در صراطند همه

جوینده چشمه حیاتند همه

حق می طلبند و خود ندانند آن را

در آب به دنبال فراتند همه ۲

 ما در کنار چشمه حیاتیم؛ در کنار فرات روان حسینی، کافی است دستی در این چشمه گوارا اندازیم و جرعه ای از این شراب طهور بنوشیم تا به حیات جاودان رسیم اگر طالب سربلندی و سرافرازی هستیم، اگر محبوبیت را دوست داریم و اقبال جامعه را می طلبیم، اگر می خواهیم از اندوه زمانه و غم روزگار دور باشیم و بالاخره اگر آرزوی رضایت رب در سر داریم، باید در پی نوشیدن از چشمه سار  زلال حسینی باشیم، که فرمود:

بخشش انسان را آقا و بخل آدمی را حقیر و خوار می کند. شتاب در خیر و سودرسانی به دیگران، انسان را محبوب درگاه خدا می کند. خیرخواهی نسبت به دیگران و دل مؤمنی را شاد کردن سبب رفع گرفتاری در دنیا و کاهش اندوه در آخرت می شود و بالاخره نیکی، دوستی خدا را به دنبال می آورد.»

حسین دل کوچه های ظلمانی دنیا را در وسعت تاریخ با چراغ های روشنی بخش کلام و جهادش برای جویندگان حق و حقیقت روشن ساخت. اگر گوش بسپاریم ما نیز ندای حسین را در روز عاشورا می شنویم که:

ای عزیزان! ای بزرگ منشان! اینک درهای بهشت به روی شما باز شده، نهرهایش جاری و درختانش سبز و خرم است و اینک رسول خدا و شهیدان راه الهی منتظر ورود شما بوده و گام های شما را به همدیگر مژده می دهند. پس بر شماست که از دین خدا و رسولش حمایت و از حرم پیامبر دفاع کنید.»

امام حسین علیه السلام برای همه زمان هاست و یارانش در همه اعصار، باید بشنویم فریاد پیچیده در گوش تاریخ را و حسینی شویم.

پی نوشت ها

 1. فرهنگ جامع سخنان امام حسین

٢. امام خمینی ره

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا