سبک زندگی پیامبر و اهل بیت

امانت داری در سیره پیامبر اکرم و معصومین علیهم السلام

اهمیت امانت داری

پیامبر صلی الله عليه و آله فرمود: به پرشماری ،نماز ،روزه حج، کار نیک و سر و صدای نماز شب آدمیان ،ننگرید بلکه به راستگویی و امانتداری آنان بنگرید.

 امام موسی کاظم علیه السلام فرمود زمینیان تا آنگاه که به یکدیگر مهر میورزند و امانت را پاس میدارند مورد رحمت خدای سبحان اند.

امام صادق عليه‌السلام میفرماید: بر شما باد به ورع، اجتهاد و ادای امانت.

 در اهمیت امانتداری همین بس که امام سجاد علیه السلام به اصحاب خویش فرمود: بر شما باد به ادای امانت اگر قاتل پدرم مرا بر شمشیری که با آن او را کشت امین شمارد قطعاً به او باز می گردانم.

پیامبر اکرم صلی الله عليه و آله فرمود: امانتها را بازگردانید هر چند به کشندگان پیامبران.

اجر و پاداش امانت داری

امانتداری از بهترین اعمال صالح است که در احادیث معصومان سلام الله علیهم برخی از آن ثوابها اشاره شده است چنان که پیامبر اکرم  صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود به راستی نزدیکترین شما به من در قیامت و سزاوارترین شما به شفاعت من راستگوترین و امانتدارترین شماست.

پیامبر صلی الله عليه و آله فرمود: امانتداری، بی نیازی و خیانت، فقر می آورد.

 امیر مؤمنان عليه‌السلام خطاب به اصحاب خود فرمود: آیا خبر دهم به شما … از چیزی که مایۀ افزایش روزی است؟ اصحاب: گفتند آری ای امیرمؤمنان. فرمود: امانتداری مایه افزایش روزی است.

نشانه ایمان و تقوا

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در معرفی مؤمن فرمود: مؤمن کسی است که مؤمنان او را بر اموال و جانهایشان امین شمارند.

امیر مؤمنان فرمود: اهل تقوا نشانه هایی دارند که با آنها شناخته میشوند و یکی از آنها ادای امانت است.

کیفر خیانت در امانت خیانت در امانت پیامدهایی ناگوار و آثاری منفی دارد.

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: کسی که رهبری جمعی را بر عهده بگیرد پس آن را با امانتداری و خیرخواهی همراه نکند رحمت خدا که سراسر هستی را فرا گرفته بر وی تنگ میشود؛ همچنین آن حضرت فرمود آن که امانتدار نیست ایمان ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا