محیط زیست

اهمیت درخت و درخت کاری

هفته منابع طبیعی، بهانه خوبی است برای پرداختن به موضوع مهمِّ حفظ و گسترش پوشش سبز و کاشت نهال در کشور. این هفته که از 15 اسفند ماه شروع شده همراه می باشد با برنامه های مختلف شهرداری ها برای ترویج کاشت نهال و فرصت خوبی است تا به اهمیت درخت و درخت کاری برای مناطق شهری بپردازیم.

اهمیت درختکاری در اسلام

در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین مقدس اسلام نیز، بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته اند. حضرت علی علیه السلام در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرد.

اهمیت درختکاری در اسلام - امین یاوران

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  در این باره می فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود». و نیز در روایتی معتبر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله منقول است که: “حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید”. و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.

مطالب یاد شده به روشنی، وظیفه تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، خصوصاً جنگل ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی، مشخص می کند.

فوائد کاشت درخت

1- درختان، هوا را تمیز می کنند.

درختان، با جذب آلودگی های ناشی از گازهای نیتروژن, آمونیاک, دی اکسید گوگرد و اوزون و به دام انداختن آنها روی برگ های شان، نقش بسزایی در کاهش آلودگی ها دارند.

قدرت جذب دی اکسید کربنِ هر هکتار درخت بالغ در طول یک سال، برابر با زمانی است که شما با ماشین شخصی خود 42 هزار کیلومتر رانندگی کنید. هر ساله۱۰۰ درخت بالغ:  1.2 تن دی اکسید کربن را از هوا می گیرند.

2- درختان، اکسیژن تولید می کنند.

یک هکتار از درختان بالغ، قادر به تامین اکسیژن مورد نیاز برای 18 نفر در طول یک سال است.

3- درختان، باعث خنکی هوا در مناطق شهری می شوند.

برای مقایسه خیابانی که دارای انبوهی از درختان است در مقایسه با خیابانی که خالی از درخت است، در تابستان خیابان و خانه های آن خیابان دمای پایین تری نسبت به خیابات عاری از درخت دارد.

امین یاوران

درختان، باعث 20٪ صرفه جویی در هزینه های سرمایشی خانه  و  2٪  تا  10٪  صرفه جویی در هزینه های گرمایشی مالکین منازل می شود.

4- درختان، منابع آبی را حفظ و فرسایش خاک را کاهش می دهند.

برگهای ریخته شده از درختان، موجب تقویت مواد آلی  خاک می شوند و در نتیجه، موجب کاهش فرسایش خاک می گردد.

– ریشه درختان موجب افزایش نفوذپذیری  خاک می شود. هر ساله٬ ۱۰۰ درخت بالغ: 77٬000 گالون آب باران را می گیرند و در نتیجه کاهش میزان تخریب سیل ها را به دنبال دارد.

-درختان همچنین باعث افزایش ذخیره منابع آبهای زیر زمینی می شوند؛ میزان قابل توجهی از آبهای زیرزمینی، بر اثر شهرسازی و برداشتهای افسارگسیخته، در حال کاهش است.

هر ساله٬ ۱۰۰ درخت بالغ: 60 کیلوگرم آلاینده را از طبیعت می گیرد. درختان یکی از عوامل کاهنده آلاینده ها در سیستم فاضلاب شهری هستند و به این دلیل، باعث میلیون ها دلار صرفه جویی در تصفیه آب می شوند.

6- درختان، منبع تولید میوه ها هستند.

درختان، برای ما انسان ها و سایر موجودات زنده همچون پرندگان و حشرات میوه می دهند.

7- بخشیدن روح و زیبایی به شهرها

درختان، روح بخش چهره زمخت شهر شده٬ باعث بسط و توسعه فضای پیاده رو ها میگردند و محیط شهری را خوشایند و زیبا می کنند.

8- زیستگاه حیوانات و پرندگان

درختان، برای پرندگان و دیگر حیوانات غیر اهلی، جا و مکانی مناسب برای زیست و حیاتشان فراهم می آورند حتی در شهرها باعث کاهش آفات گیاهی باغچه حیات شما نیز خواهند شد. که یکی از عوامل آن پرندگان هستند که آفات گیاهی یکی از غذاهای آنها به شما می رود و همچنین خود این درختان کاشته شده در خیابان ها و پارک ها زیستگاهِ آفات می شوند که از هجوم بعضی آفات به باغچه های خانگی جلوگیری می کند .

برای کاشت نهال باید به چه مواردی دقت کرد؟

برای کاشت نهال، ابتدا باید به منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می کنید دقت کنید؛ چون اگر درختی کاشته شود که با شرایط آب و هوایی مکان مورد نظر، مناسب نباشد، کار شما فایده ای به طبیعت نمی رساند و هزینه هایی که برای آن شده نیز به هدر می ورد. چون اکثر درختانی که در مناطق درخت کاری توسط شهرداری ها انتخاب می شود آبیاری نمی شوند و وابسته به نزولات جوی هستند بنابراین کاشت نهال هایی که نیاز آبی فراوانی دارند برای مناطق خشک و نیمه بیابانی مناسب نمی باشند، همچنین کاشت نهال هایی که توانایی تحمل دمای زیر سفر را ندارند برای شهرهای کوهستانی و سردسیر مناسب نیستند. برای نمونه کاشت نهال زیتون، توت، زبان گنجشک برای مناطق خشک پیشنهاد می شود.

پیشنهاد ما این است که به جای کاشت نهال های غیر مثمر، به سمت کاشت نهال های مثمر مناسب با شرایط آب و هوایی شهر خود که نیاز آبی زیادی را هم خواستار نباشند بروید تا علاوه بر استفاده از ظاهر زیبایی که به شهر می دهد و کاهش آلودگی را به دنبال دارد، از میوه آن نیز استفاده شود البته در برخی از شهرهای کشور این اتفاق افتاده و جلوه خاصی به شهر داده است؛ اما باید دقت شود درختانی که در حاشیه بزرگراه ها و خیابان ها کاشته می شوند از درختان غیر مثمر استفاده شود تا خدای ناکرده موجب اتفاقات ناگوار در زمان چیدن میوه های این درختان توسط شهروندان علی الخصوص کودکان نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا