مناسبتی

بازی با کودکان

رسول خدا صلی الله عليه و آله می فرماید: «بازیگوشی (شیطنت) بچه در کودکی، مایه فزونی خرد او در بزرگسالی است.» (کنز العمال، ج ۱۱، ص ۹۱، ح ۳۰۷۴۷)

تعطیلات عید نوروز بهترین زمان برای خانواده هاست تا با یکدیگر ارتباط بیشتری داشته باشند. بازی های گروهی هم یکی از این راه های ارتباط شاد بین کودکان است. بازی، کاری بیهوده و وقت تلف کردن نیست؛ بلکه یکی از مهم ترین نیازهای کودک و چه بسا بزرگ ترهاست. این نیاز در حیطه تقویت جسمی و ذهنی، فراگیری و تعامل اجتماعی، اعتماد به نفس، هوش و خلاقیت و حتی برای بازکردن عقده های دوره کودکی و تخلیه انرژی، بسیار مفید خواهد بود. در بازی، کودک به توانمندی های خود در برقراری ارتباط با دیگران و قدرت زبانی، عقلی و جسمی نهفته در وجودش، پی می برد. «بازی، هر کاری است که به قصد لذت و تفریح انجام شود و فایده ای ظاهری در برنداشته باشد.» (بازی کودک در اسلام، محمدصادق شجاعی، ۱۳۹۳، ص۱۵) حال به جای این که تمام وقت تان را با بازی های کامپیوتری و فضای مجازی فردی پر کنید، کمی هم با این بازی های ساده گروهی، شاد شويد.

اسم فامیل

در این بازی، هر کس باید یک مداد و برگه داشته باشد. هر کس در برگه خودش چند ستون می کشد و بالای صفحه کلماتی مثل: اسم، فامیل، شهر، کشور، غذا، میوه، رنگ، گل، اشیا، و… می نویسد.

اسم فامیل - امین یاوران

این عناوین، به سلیقه افراد، کم یا زیاد می شود. یکی از افراد به قید قرعه، یکی از حروف الفبا را انتخاب می کند و همه باید اسامی که می نویسند با آن حرف شروع شود. اولین کسی که ستون ها را پر کرد می تواند کلمه «ايست»یا «stop» را به کار ببرد. هرکدام از ستون ها ده امتیاز دارد. اگر افراد کلمه مشابه نوشته باشند پنج امتیاز می گیرند و اگر ننوشته باشند، امتیازی نمی گیرند.

به تو می گم به اون بگو

 در این بازی، یک نفر نقش اوستا را دارد و جمله ای را در گوش نفر اول می گوید، نفر اول گروه، باید جمله را به نفر دوم بگوید و این بازی همین طور ادامه دارد تا به نفر آخر برسد. یکی از شرط های بازی این است که قبل از گفتن جمله اوستا در گوش نفر بعد، باید جمله «به تو میگم به اون بگو» را حتما بگوید وگرنه از بازی اخراج می شود. سرعت عمل و همچنین سرعت انتقال در کنار تقویت حافظه از نتایج این بازی است. جمله، با توجه به سن کودکان، بلند و کوتاه می شود.

نقطه بازی

در یک صفحه به صورت منظم نقطه هایی را در کنار هم می کشیم، نقطه ها باید به گونه ای باشد که با اتصال چهار نقطه به هم، یک مربع تشکیل شود. به صورت نوبتی هر نفر دو نقطه را به هم متصل می کنیم.

نقطه بازی - امین یاوران

رنگ خودکار یا مداد باید متفاوت باشد تا خط های کشیده شده از هم متمایز شود. باید مراقب باشیم که رقیبمان نتواند یک مربع کامل درست کند. هرکدام مربعی را کامل کرد داخل آن را با رنگ مداد یا خودکارش علامت می گذارد. درنتیجه کسی برنده است که تعداد مربع های بیشتری را رنگ کرده باشد.

بازی اعداد

در این بازی اوستا به هرکدام از بچه ها یک شماره می دهد. بعد از آن یک مسئله ریاضی طرح می کند. پاسخ آن مسئله باید خیلی زود با گفتن یک کلمه بله یا حاضر، خود را از جمع جدا کند. برای مثال شش نفر بازیکن را در نظر بگیرید که از یک تا پنج شماره گذاری شده اند. اوستا می گوید: «پنج منهای دو» همه می دانیم جواب این تفریق می شود . در اینجا خیلی زود فرد شماره سه، باید با گفتن بله یا حاضر، خود را از جمع جدا کند. هر چه تعداد نفرات این بازی بیشتر باشد بازی از هیجان بیشتری برخوردار است. هر کس نتوانست سریع جواب بدهد در اصطلاح سوخته است.

جمله سازی

در این بازی هم هر چه تعداد بیشتر باشند، بازی زیباتر و مهیّج تر خواهد بود. نفر اول یک کلمه می گوید و نفر دوم باید به کلمه او یک کلمه اضافه کند. نفر سوم دو کلمه قبلی را گفته و یک کلمه به آن اضافه می کند. اضافه کردن کلمات باید معنادار باشد؛ یعنی قابلیت جمله سازی با کلمات قبل را داشته باشد. در این بازی کسانی که کلمات قبل را فراموش کرده باشند، بازنده هستند. بالارفتن قدرت حافظه کودکان، از مزایای این بازی است.

دوز

در این بازی دونفره به یک برگه نیاز داریم که روی آن یک مربع بکشیم. از وسط هرکدام از اضلاع آن خطی را به سمت مقابل رسم می کنیم.

دوز - امین یاوران

در محل تلاقی چهار ضلع مربع و دوخطی که کشیده، به نقطه تشکیل شده است. حالا هرکدام از بازیکنان باید سه مهره با شکل یا رنگ شبیه به هم بردارند؛ مثلا یک نفر سه تا نخود، و نفر دیگر سه تا لوبيا. هدف این است که اجازه ندهیم نفر مقابل مهره هایش را در یک ردیف بچیند در جابه جا کردن مهره ها باید دو قانون رعایت شود. اول این که، هر مهره باید روی خط حرکت کند؛ یعنی نمی توان مهره ای را در یک حرکت از نقطه ای به نقطه ای از گوشه سمت راست برد. دوم این که، دو مهره روی یک نقطه نمی تواند قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا