سبک زندگی پیامبر و اهل بیت

برخی آداب سفره

گروهی غذا خوردن

 رسول خدا صلی الله عليه و آله می فرماید محبوب ترین غذا نزد خدا آن است که دست ها بر آن بسیار باشد. جمعی غذا بخورید و پراکنده نباشید چرا که برکت در اجتماع است؛ همچنین می فرماید بدترین مردان شما کسانی اند که تنها غذا می خورند؛ نیز می فرماید برکت در سه چیز است: با هم غذا خوردن، سحرگاهان خوردن و تلیت کردن و نیز میفرماید هرگاه غذا خوردن با چهار ویژگی همراه باشد کامل خواهد بود از حلال باشد دست بر آن بسیار باشد و با الله آغاز شود و با الحمد لله پایان پذیرد.

امام کاظم علیه السلام می فرماید: رسول خدا صلی الله عليه و آله سه گروه را نفرین کرد کسی را که در سفر توشه اش را تنها بخورد ….

راوی :گوید هرگاه امام رضا علیه السلام سفره اش را میگسترد بردگان و غلامانش و حتی دربانان و تیمارگران حیوانات را نیز کنار سفره با خود می نشاند.

 از نزد خود برداشتن

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می فرماید: هرگاه سفره گسترده شد از نزد خود بخور و از پیش روی همنشین خود غذا برندار و از قله آن غذا نخور، زیرا برکت از بالای آن می آید.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می فرماید: هرگاه ثرید [تلیت] خوردید از پیرامون آن، بخورید زیرا برکت در وسط است.

ساده نشستن

 امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید بر سر سفره به سان غلام و بنده بنشینید و یک پا را بر روی پای دیگر نگذارید و چهار زانو ننشینید، چـرا کـه خدای عزّ و جلّ اینگونه نشستن و صاحب آن را دشمن می دارد.

به آرامی خوردن

امام صادق سلام الله علیه می فرماید: نشستن بر سر سفره را طولانی کنید، چرا که از عمرتان به شمار نمی آید.

اجابت دعوت

رسول خدا می فرماید: اینکه کسی به غذایی فراخوانـده شود ولی نپذیرد یا بپذیرد ولی نخورد از موارد جفاست

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می فرماید: هرگاه بر برادر مسلمانی وارد شدید و شما را به غذا یا نوشیدنی فرا خواند بخورید و بنوشید و از آن نپرسید.

غذا نخوردن بدون دعوت

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به امیر مؤمنان سلام الله عليه می فرماید هشت گروه اگر مورد اهانت قرار گیرند جز خود را سرزنش نکنند یکی از آنها کسی است که بر سر سفرهایی حاضر شود که به آن دعوت نشده است.

بهره گیری از سبزی ها

در حدیثی آمده است که سفره هایتان را با سبزیها سرسبز ، کنید چرا که خوردن سبزی همراه با گفتن بسم الله، شیطان را دور می کند.

امام رضا سلام الله علیه فرمود: من از سفره ای که در آن سبزی نباشد غذا نمی خورم.

 رهنمودهای امام مجتبی سلام الله علیه درباره سفره

 امام مجتبی سلام الله عليه می فرماید درباره سفره دوازده نکته است که هر مسلمانی باید آنها را بداند چهار نکته فرض (لازم) چهار نکته مستحب و چهار نکته از ادب است؛ اما لازم: شناخت خدا، خشنودی از خدا، بسم الله گفتن (یاد خدا) و الحمد لله گفتن (سپاس داشتن)؛ اما سنت: دست شستن پیش از غذا ، نشستن بر سمت چپ بدن، با سه انگشت خوردن و لیسیدن انگشتان اگر با دست بخورد و اما ادب: از نزد خود خوردن، لقمه کوچک برداشتن، خوب جویدن و کم نگریستن چهره دیگران.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا