مناسبتی

بسیار سفر باید

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. ضرب المثل معروفی که حکایت از این دارد انسان با سفر کردن و قرارگرفتن در شرایط مختلف تجربه کسب کرده و پخته تر می شود. اما سفر کردن همیشه برای تمام افراد مقدور نیست. هزینه های زیاد، بیماری همه گیر زمان حاضر، یا وقت کم و مشغولیت های امروزی از دلیل هایی است که مانع سفر می شود. ولی می توان جای جای دنیا را از نگاه کسانی دید که بسیار سفر کرده و تجربه های شان را در اختیار دیگران قرار داده اند. تجربه هایی که با خواندن آنها با دیدن عکس و فیلم آن مکان ها می شود مجازی سفر کرد و یا حتى مناطقی را دید که عده کمی تا کنون به آن راه یافته اند.

آشنایی با سفرنامه ها

ناصرخسرو قبادیانی شاعر و فیلسوف بزرگ فارسی زبان یکی از کسانی است که ماجرای سفر هفت ساله اش را در قرن پنجم نوشت و آن قدر جذاب بوده که تا امروز به زبان های مختلفی ترجمه شده است. سفرنامه ای که با خواندن آن می توان به گذشته سفر کرد و از فضای متفاوت زندگی در آن زمان آگاه شد. یا با سفرنامه «ناصرالدین شاه» به عتبات، از سفرهای سخت و طاقت فرسای آن دوران شنید و با زمان حاضر، مقایسه اش کرد.  یا کتاب خسی در میقات «جلال آل احمد» را خواند که خیلی زود خواننده کتاب را با خود همراه می کند؛ به مکه می برد و حج به جا می آورد.

آشنایی با سفر نامه ها - امین یاوران

در کنار سفرنامه های گذشته سفرنامه های عصر حاضر هم بسیار خواندنی و دیدنی هستند. «منصور ضابطیان» نویسنده و کارگردان به خیلی از کشورهای مهم دنیا سفر کرده است. مارک و پلو، اولین کتاب جذاب ضابطیان است که مخاطب را به کشورهای فرانسه، اسپانیا، لبنان، هندوستان، ایتالیا، اتریش، ارمنستان و ایالات متحده امریکا؛ و بعد با کتاب مارک و دو پلو به کشورهای کنیا، بلژیک،چک، هلند، آلمان، پرتغال، یونان، عراق و برزیل، می برد. با خواندن این کتاب ها خواننده دنیای متفاوت زندگی در کشورهای اروپایی را در مقایسه با کشورهای آسیایی بهتر می شناسد. کتاب برگ اضافی، برخلاف دو کتاب قبل، خاطرات کوتاه نویسنده از مکان های مختلف دنیاست. در کتاب های بعدی، این نویسنده از کوبا، مراکش، ویتنام، تاجیکستان، آذربایجان و گرجستان نوشته و تجربه هایش را همراه عکس آن مکان ها به اشتراک گذاشته است.

دو سفرنامه متفاوت و جذاب دیگر از «رضا امیرخانی» است. او خاطرات سفرش به کشور افغانستان را در کتاب جانستان کابلستان آورده و سفر دیگرش به کره شمالی را در کتاب نیم دانگ پیونگ یانگ. هر دو کتاب ارزش بسیار زیادی دارد؛ چرا که به موضوع هایی پرداخته که تا به حال کمتر کسی به آن توجه کرده است. بازدید امیرخانی از شهرهای هرات، مزار شریف و کابل و اتفاقاتی که در این شهرها رخ می دهد، بسیار خواندنی است. شنیده ایم مردم کره شمالی تصویر درست و شفافی از جهان ندارند و رسانه های حکومتی، روایت هایی خودساخته را از جهان آزاد، در اختیار مردم قرار می دهند. همین وضعیت، باعث می شود کتاب نیم دانگ پیونگ یانگ، برای بسیاری از ما جذاب باشد.

سفر - امین یاوران

فائضه غفار حدادی نویسنده دیگری است که از دو سفرش به سوییس و عراق در دو کتاب دهکده خاک بر سر، و سر بر خاک دهکده، آورده است. هر دو کتاب بسیار ساده و روان نوشته شده و در آن به مقایسه تجربه سفر به اروپا و سفر به عراق پرداخته شده است. کتاب های این نویسنده طنزی دلنشین دارد و خنده و گریه را توامان روی صورت می نشاند.

سفر مجازی

علاوه بر کتاب های جذاب سفرنامه نویسی که با خواندن آنها می شود در حال و هوای حس خوب سفر قرار گرفت؛ سایت های گردشگری مجازی گزینه دیگر است. با گسترش امکانات تصویربرداری تور مجازی، عکاسان حرفه ای در سراسر دنیا مشغول ثبت تصاویر پانورامای ۳۶۰ درجه و خلق تورهای مجازی شگفت انگیز از دیدنی های دنیا شدند.

سفر مجازی - امین یاوران

روشی نوین با توانایی نمایش سه بعدی که محدودیت های زمانی و مکانی را از میان برمی دارد و با هزینه بسیار کم ما را به سفر در دنیای مجازی می برد. با تورهای مجازی می توان از جاذبه های گردشگری کشورمان از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب دیدن کرد و به تاریخ و فرهنگ دیرینه آن بالید. می شود از شهر سوخته و تخت جمشید و مسجد كمال الملک به چهل ستون اصفهان رفت و از آنجا به طاق بستان و دریای شمال و مشهد سفر کرد. می شود به مکان های دیدنی دنیا رفت و از شگفتی های آن باخبر شد. تاج محل هندوستان، اهرام مصر، آبشار انجل ونزوئلا، دیوار چین، قله اورست، برج ایفل، آبشار ویکتوریا در قاره آفریقا و صدها مکان دیگر را بازدید کرد و از دیدن آنها لذت برد و شناخت خود را از دنیا بیشتر کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا