تغذیه

تاثیر آلرژی بر سلامت جسم

آلرژی را بشناسیم

آلرژی، یا حساسیت فصلی، که اغلب مردم، تجربه آن رادارند، معمولا با نشانه‌های التهابِ مخاط بینی، ریزش آب از بینی و چشم، خارش چشم و کامِ دهان، عطسه‌های زیاد و سرفه، خود را نشان می‌دهد. آلودگی هوا و آلاینده‌های مختلفی که در هوای محیط وجود دارند از موارد ابتلای افراد به حساسیت و آلرژی هستند. گرده‌های چوب و گردوغبار، کپک، دود سیگار و دود ناشی از پخت و پز، مو و شوره پوست حیوانات، نیش حشرات، گرده افشانی گیاهان، از عوامل محیطی بروز آلرژی هستند که نقش گرد و خاک از همه بیشتر است. بر اساس نظریات طب سنتی، ضعف مغز و مشکلات عصبی نیز می‌تواند عامل موثری برای ایجاد حساسیت فصلی و آبریزش شدید از بینی شود.

علائم آلرژی فصلی چیست؟

عطسه کردن

آبریزش یا گرفتگی بینی

آبریزش و خارش چشم

سینوس، گلو و یا کانال گوش ملتهب

احتقان گوش

آلرژی را چگونه کنترل کنیم؟

یکی از روش‌های پیش‌گیری از ابتلا به آلرژی مخصوصا حساسیت‌ها و آلرژی‌های تنفسی آن است که محیط خانه را از گرد و غبار پاک کنیم و در معرض گرد و خاک و تابش مستقیم نور خورشید در هنگام بروز حساسیت قرار نگیریم. اگر آلرژی داریم، در این فصل از خوردن غذاهای تند و غلیظ و ادویه‌ها خودداری کنیم. از هرچیزی که حساسیت ما را بیشتر می‌کند، پرهیز کنیم. اصلاح تغذیه نیز کمک زیادی در برطرف شدن بیماری دارد. حجم غذای مصرفی را کم کنیم و از خوردن غذاهای غلیظ خودداری نماییم. سعی کنیم آرامش خود را حفظ کنیم تا دچار استرس زیاد و ضعف مغز نشویم و از این بیماری در امان بمانیم.

خوراکی‌های مفید برای آلرژی

 در فصل بهار خاک‌شیر، نعنای تازه، کاهو، عرق کاسنی، آب‌لیموی تازه و سکنجبین، آش آلو، آش زرشک و تمبر هندی، نان سبوس‌دار را بیشتر استفاده کنید و از مصرف سماق و رب انار در غذاهایتان غافل نشوید. مصرف مداوم میوه, سبزی و عسل هم از بروز این بیماری جلوگیری کرده و هم به درمان بیماری کمک زیادی می‌کند.

راهکار طب سنتی برای درمان آلرژی

 روغن گل بنفشه با پایه کنجد را در بینی‌تان بچکانید و بر این کار مداومت کنید. علاوه بر این با استفاده از همین روغن، پیشانی خود را نیز ماساژ دهید.

اگر سرفه هم دارید گل بنفشه و شکر تیغال را در دو لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانید و صبح‌ها میل کنید.

استفاده از بخور برای رفع آلرژی بسیار مناسب است. رساندن رطوبت کافی به مجرای تنفسی کمک می‌کند تا حساسیت فصلی کاهش یابد.

تقویت مغز نیز می‌تواند به رفع حساسیت فصلی کمک کند و جلوی آبریزش شدید بینی را می‌گیرد. مصرف انواع مغزجات، سیب و بادام و ترک پرخوری و ترک غذاهای غلیظ کننده خون، می‌تواند به رفع حساسیت فصلی و آبریزش بینی کمک زیادی نماید.

تقویت اعصاب نیز هم برای جلوگیری از بیماری وهم برای درمان بسیار موثر است. اغلب کسانی که دچار این بیماری شدند با مشکلات عصبی رو به رو هستند.

حجامت و آلرژی

در کنار همه این توصیه‌ها، مهم‌ترین تجویز طب سنتی برای مبارزه با آلرژی، انجام حجامت عام و حجامت آلرژی است. درمانگران طب سنتی معتقدند انجام این حجامت‌ها در فصل بهار باعث می‌شود تا آلرژی به سراغ شما نیاید و اگر فردی دچار حساسیت فصلی شد با انجام چند مرحله حجامت می‌تواند از آلرژی و حساسیت فصلی رها شود. حجامت علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به درمان این بیماری نیز کمک زیادی می‌کند.

چه گیاهانی خارش پوستی را کاهش می‌دهند؟

 به افرادی که آلرژی بهاره در آنها منجر به خارش‌های پوستی می‌شود، حمام سرکه پیشنهاد می‌شود. به حمام بروید، در لگن آب بریزید و یک استکان سرکه هم در آن بریزید و با این ترکیب خودتان را بشویید. بعد از حمام هم بدنتان را با روغن ملایمی مثل بادام شیرین ماساژ دهید.

برای درمان خارش و حساسیت‌های پوستی که در فصل بهار بیشتر می‌شود، می‌توان از جوش‌شیرین، روغن نارگیل، آب لیمو و نعنای تازه استفاده کرد.

  مصرف نعنای تازه به همراه وعده‌های غذایی در کاهش میزان خارش و درد کهیر، بسیار موثر است.

مصرف روغن نارگیل و آب لیمو نیز التهاب و خارش را کاهش می‌دهد. این مواد خاصیت ضد ویروسی و ضد قارچی دارند و از پوست در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند.

ژل آلوئه ورا نیز کمک زیادی به رفع حساسیت پوستی می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا