تغذیه

تغذیه افراد دیابتی

دیابت یک نوع بیماری متابولیکی و مزمن است؛ که نشانه آن قند خون بالاتر از ۱۲۰ است. کم‌تحرکی، زندگی ماشینی، استفاده بیش از اندازه از شیرینی‌جات، مصرف غذاهای فسفودی، نوشابه و… یکی از علل اصلی این بیماری است. افرادی که می خواهند جلوگیری کنند از دیابت؛  افرادی که دیابت دارند، باید یکسری اصول تغذیه را رعایت کنند.

روغن‌های طبیعی

روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون بسیار مفید است. این روغن‌های طبیعی را جایگزین روغن‌های کارخانه‌ای و سرخ‌کردنی کنید. روغن‌های سرخ‌کردنی چربی زیادی را به همراه دارد. چربی وزن را زیاد می‌کند. وزن زیاد هم دیابت و بسیاری از بیماری‌ها را با خود می‌آورد.

نوشابه را حذف کنید!

اگر عادت دارید روزانه چند لیوان نوشابه بخورید باید کَم‌کَم حذفش کنید. بهتر است برای نوشابه جایگزین سالم‌تری را قرار دهید. هر قوطی نوشابه برابر است با ده قاشق غذاخوری شکر. حالا به این فکر کنید که روزانه با خوردن این نوشیدنی چه‌قدر شکر وارد بدن شما می‌شود.

لبنیات پرچرب خطرناک

افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف لبنیاتی که فوق‌العاده پر چرب هستند دقت کنند. تا حد امکان پیشنهاد می‌شود حذف شود تا دیابت شما افزایش پیدا نکند. مواد غذایی مانند: «ماست، شیر، کره و ..» تمامی این موارد باید در زمان ابتلا به دیابت کم چرب مصرف شود.

یک فنجان چایی بنوشید

گفتیم بهتر است برای نوشابه جایگزین مناسب‌تری پیدا کنیم. بهترین مورد چایی تلخ به همراه یک لیموترش است. این نوشیدنی هیچ شکر و قندی ندارد و کمک‌دهنده برای افراد دیابتی هست.

سوسیس و کالباس ممنوع

فراورده‌هایی گوشتی مثل سوسیس و کالباس مواد افزودنی و شکر دارد. این مواد مضر در بدن باعث ایجاد؛ فشار خون بالا، دیابت، چاقی، مشکلات قلبی و عروقی می‌‍شود. این فراورده‌ها از گوشت قرمز درست شده‌اند. گوشت قرمز به دلیل چربی‌های زیادی که دارد تاثرات منفی در افراد دیابتی می‌گذارد.

تا حالا برنج سبوس‌دار خوردید؟

افرادی که دیابت دارند بهتر است برنج‌های سبوس‌دار استفاده کنند. برنج‌های غیر سبوس‌دار نشاسته دارد و نشاسته جزء مواردی هست که برای آنان بسیار مضر است.

ماکارونی نخورید

ماکارونی هم جزء غذاهایی است که به مقدار زیادی نشاسته دارد. بهتر است تا حد امکان کم‌کم از رژیم غذایی حذف شود.

توت میل کنید

دیابتی‌ها بهتر است به همراه چایی توت میل کنند. توت شیرینی که دارد مناسب است و باعث افزایش دیابت نمی‌شود. توت تازه و خشک مناسب است برای این افراد.

قند و شکر را حذف کنید

قند و شکر دشمن دیابتی‌ها هستند. پیشنهاد می‌شود که حتما در رژیم غذایی حذف شود تا دیابت شما افزایش پیدا نکند. با افزایش دیابت ممکن است زخم‌هایی روی بدن ایجاد می‌شود.

ماهی بخورید

ماهی اگر به صورت بخارپز یا داخل فِر گذاشته شود بسیار برای این بیماری مناسب است. اسیدهای چرب موجود در ماهی احتمال ابتلا به دیابت را كاهش می‌دهد.

سینه مرغ

سینه‌مرغ قسمتی است که کم‌ترین چربی را دارد. پس این مادۀ غذایی را در برنامه غذایی خود حتما قرار دهید.

مراقب خوردن بستنی باشید

بستنی را می‌توان در میان وعده دیابتی‌ها قرار داد اما باید قبل از خوردن میزان قندخون را برسی کنید. کوچکترین زیاده‌روی موجب افزایش قندخون می‌شود. قبل از خوردن بستنی حتما باید میزان شکر، پروتوئین، چربی و..  را مطالعه کنید.

کنترل و پیشگیری از دیابت

کمپوت را جایگزین میوه‌ها نکنید

بهتر است همیشه میوه‌های تازه میل کنید. کمپوت قند و شکر و مواد افزودنی زیادی دارد. برای این که به دیابت مبتلا نشوید کمپوت را حذف کنید و سالم زندگی کنید.

در خوردن قند و شکر میانه باشید

برای کنترل و پیشگیری نمی‌گوییم کامل حذف شود اما برنامه‌ریزی کنید. بهتر است با یک فنجان چایی یک قند بخورید. در خورد قند و شکر افراط نکنید تا دیابت نگیرید.

غذاهای فیبردار بخورید

برای داشتن بدنی سالم و نداشتن دیابت سعی کنید غذاهای فیبردار بخورید. غذاهای فیبردار شامل: «سبزیجات، گوجه، کاهو و…» می‌شود که بسیار مغذی برای بدن هم هستند.

آب بنوشید!

آب طبیعی‌ترین و بهترین نوشیدنی است که ضرر ندارد. نوشیدن زیاد آب باعث می‌شود شما سراغ نوشیدنی‌های مضر که قند و شکر هم دارند نروید. آب به کنترل قندخون هم کمک بسازایی می‌کند.

سیگار حذف کنید

دود سیگار ابتلا به دیابت را بیشتر می‌کند. پس بهتر است برای کنترل و پیشگیری از دیابت سیگار را حذف کنید. تجربه نشان داده است که نقش بسیار منفی ایجاد می‌کند. مشکلاتی در قلبی و عروقی، سرطان ریه، دیابت و .. را به وجود می‌آورد.

فسفودها

فسفودها بدون شک خوشمزه‌ترین غذاها هستند اما سلامتی مهم‌تر است. اگر سلامتی برایتان مهم است و می‌خواهید کارتان به درمان نکشد پیشگیری کنید. غذاهای فسفودی را حذف یا تا حد امکان کاهش دهید.

                کدو میل کنید

کدو سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به کاهش قندخون کمک می‌کند. کدو یکی از بهترین مواردی است که برای کنترل دیابت توصیه می‌شود.

شیرینی را کم کنید

شیرینی و شکلات مقدار زیادی شکر و کربوهیدارت دارد که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. در کل خوردن غذاهای پر شکر موجب افزایش قند خون می‌شود. برای کنترل و پیشگیری بهتر است شکلات و شیرینی را کم‌تر مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا