سلامت

جلوگیری از گرما زدگی

با شروع فصل گرما و بالا رفتن هوا در اکثر نقاط کشور احتمال گرمازدگی و مشکلات ناشی از گرما زیاد می شود. گرما زدگی یکی از مشکلات رایج در اواخر بهار و تابستان است که ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی شما شود. برای جلوگیری از گرما زدگی، می‌توانید اقداماتی انجام دهید:

نوشیدن آب

در فصول گرم، باید به دلیل تعرق زیاد بدن، آب زیادی مصرف کنید تا بدن خود را از افتادن حجم خون جلوگیری کنید. همچنین، نوشیدن مایعات به صورت مرتب در طول روز می‌تواند سطح آب در بدن را حفظ کرده و از دچار شدن به علائم کم آبی بدن جلوگیری کنید.

پوشیدن لباس مناسب

در فصل بهار و به خصوص تابستان، لباس‌های نخی و نازک، تنفس‌پذیر و خنک برای جلوگیری از گرمازدگی مناسب هستند. انتخاب لباس‌هایی با رنگ‌های خنثی هم می‌تواند به شما کمک کند تا حرارت کمتری جذب کنید.

استفاده از سایه

هنگامی که بیرون هوا خیلی گرم است، سری به سایه درختان، پارک‌ها یا داخل ساختمان‌ها بزنید و از نور خورشید دوری کنید. همچنین، استفاده از سایه‌بان و چترهای خورشیدی هنگامی که بیرون از منزل هستید، می‌تواند به شما کمک کند تا از گرمازدگی جلوگیری کنید.

کاهش فعالیت‌ها

در فصل تابستان، باید فعالیت‌های خود را کمی کاهش داده و به بدن خود استراحت کافی بدهید. همچنین، اگر شما از ورزش خارج منزل استفاده می‌کنید، باید به دلیل دمای بالای هوا، زمان و شدت فعالیت‌های خود را کاهش دهید و در شروع صبح یا زمان غروب آفتاب به فعالیت های ورزشی بپردازید.

رعایت تغذیه سالم

در فصل تابستان، توصیه می‌شود که از مواد غذایی سبک و سالم مانند سالاد، میوه و سبزیجات استفاده کنید و به بیان کلی برای هر فصل بهتر است از تغذیه مناسب آن فصل استفاده کنید؛ چون هوای در تابستان گرم است بهتر است از استفاده بیش از حد از غذاهای گرم دوری کنیم و در اوج گرما از غذاهای سرد استفاده کنید تا بدن شما در بهترین حالت سلامت قرار بگیرد.

اقدامات اضطراری

در صورتی که شما یا کسی دیگری گرما زده شده‌اید، باید به طور فوری اقدامات اضطراری مانند خنک کردن بدن و درمان شوک حرارتی را انجام دهید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا