سبک زندگی

خانه بخت بهتره یا خونه پدری

بعضی را آفتاب تابستان آرام می کند و بعضی را باران پاییز. برخی با نوشیدن یک فنجان چای روی کاناپه خانه تنهایی شان آرامش می گیرند و بعضی در میان هیاهوی مردم شهر. دنیایی را برگزینید که شما را آرام می کند. چون آرامش، حق شماست.

خوبی های تنهایی یا همنشینی با خوبان

دست کم هجده سال با خودتان زندگی کرده اید و سلیقه تان دستتان است! بهتر می دانید که از نگاه شما، هوای پاییز دونفره است یا تنها قدم زدن روی برگ های نارنجی را بیشتر می پسندید. اگر از سکوت و فراغتی که در زندگی مجردی وجود دارد، لذت می برید و فکر می کنید با تنها زندگی کردن به اهدافتان می رسید و اگر در خود، نیازهایی که دلتان را مشغول دیگران و زندگیشان کند، احساس نمی کنید، مجرد بمانید؛ اما اگر مثل خیلی از آدم ها به زندگی با دیگران نیاز دارید یا درخیال سرگذاشتن روی شانه هایی استوار و گرفتن دست هایی گرم هستید و یا به هر ترتیب فکر می کنید با ازدواج خوشبخت ترید، آرامشتان را با هیچ چیز عوض نکنید! به خداوند اعتماد کنید و از همین حالا به فکر ساختن لانه خوشبختیتان باشید.

گام بزرگ، سفر به آینده و تنظیم قطب نما

دو حالت دارد؛ یا می دانید از زندگی چه می خواهید و برای آینده برنامه دارید و یا بی هدف زندگی می کنید.

اگر حدود مسیرتان در سفر زندگی مشخص است، وقتش رسیده ببینید در کابین خیالتان، برای یک همسفرجاهست یا نه. بهتر است با خودتان رو راست باشید. اگر احساس می کنید لذتِّی که در یک چای دونفره با دلبر شیرین سخن هست، در سکوت زندگی مجردی پیدا نمی شود، ازدواج را در دستور کار خود قرار داده و برای خوشبختی در زندگی مشترک، برنامه بریزید.

اما حالت دوم، اگر هنوز هدفی برای زندگی ندارید، مقصد را نمی دانید و از مسیری که خواهید رفت، آگاه نیستید، بپذیرید که اورژانسی ترین کار برای شما، شناختن خودتان است. نمی شود وقتی حتی نمی دانید شمال را بیشتر دوست دارید یا می خواهید به جنوب بروید، برای خودتان دنبال همسفر بگردید! مسیر زندگیتان را پیدا کنید و بدانید بی هدف زندگی کردن و ناگهانی وارد زندگی مشترک شدن، عاقبت خوبی نخواهد داشت.

استقلال تک نفره با امپراتوری خانوادگی

اینکه به سن قانونی رسیده اید، یعنی رسما فردی مستقل هستید؛ اما اینکه جوانیتان را در خانه پدری بگذرانید یا خانه ای مجردی اختیار کنید و یا اینکه به راه سومی فکر کنید، به روحیات، توانایی، شرایط زندگی و تعریف شما از زندگی مستقل بستگی دارد. اگر به این نتیجه رسیدید که تنها در شرایط مجردی می توانید از نعمت استقلال بهره ببرید، پیش از این انتخاب از خود بپرسید تا چند سال می توانم از تنهایی لذت ببرم؟

سکوی پرتاب، برای پرواز ذهن شاید با تنها زندگی کردن از برخی جهت ها آزادتر باشید. در زندگی مجردی انتخاب غذا، زمان خواب و بیداری و نوع پوشش شما دست خودتان است. می توانید در قابلمه آب بخورید، تا صبح جلوی تلویزیون تخمه بشکنید و تا لنگ ظهر بخوابید و یا تمام روز را برای کار و تحصیل صرف کنید. هرطور حساب کنید، آزادی های زندگی مجردی، چیزهایی نیست که نتوانید در کنار خانواده تجربه اش کنید؛ اما این سبک زندگی می تواند شما را از بسیاری از آزادی های زندگی متأهلی محروم کند. آزادی اندیشه و رهایی از برخی دل مشغولی های خاص دوره مجردی، نخستین ثمره ازدواج است. اگر از ترس محدود شدن، ازدواج نمی کنید، بهتر است آزادی های ویژه هر دو نوع زندگی را در نظر بگیرید؛ سپس برای تجرد یا ازدواج تصمیم بگیرید. اینکه در جلسه خواستگاری، تعریف تان از آزادانه زندگی کردن را با طرف مقابل در میان بگذارید، می تواند به کاهش تنش های احتمالی میان شما و همسر آینده تان کمک کند.

یک تکیه گاه امن

یکی از مهمترین دستاوردهای ازدواج، احساس امنیت است. عضویت در کانون خانواده سبب ایجاد سکون و آرامش در افراد می شود و امنیت روانی، عاطفی و جسمی آنها را فراهم می کند. اگر چه به ظاهر این نیاز در خانم ها پررنگ تراست؛ اما داشتن امنیت همه جانبه، لازمه زندگی همه انسان هاست. داشتن حس امنیت، عامل اعتماد به نفس و احساس ارزشمند و زیربنای یک زندگی آسوده و شاد است.

ملکه خانه

ازدواج شما را وارد یک دنیای تازه می کند. زندگی در خانه ای که امپراتور یا ملکه اش شما هستید و به شما استقلال می دهد. استقلالی که وظایف و مسئولیت هایی مهم برایتان به همراه دارد و درک درست و پذیرش آنها به شما این فرصت را می دهد که قصر رؤیاهای خود را پایه گذاری کنید. شما در این امپراتوری، مسئول تصمیم هایتان هستید و تبدیل منزلتان به ویرانه یا قصر خوشبختی، در دستان باکفایت خودتان است. اگر قصدتان از ازدواج، فرار از موقعیتی است که در آن هستید، باید بدانید که مشکلات همیشه وجود دارند. این شما هستید که باید در هر شرایطی با توکل، صبر و تلاش، آنها را به پله ای برای رشد تبدیل کنید. خلاصه اگر به اندازه کافی مسئولیت پذیر و باکفایت هستید، دست ماه داماد و یا شاخه نبات مورد نظررا گرفته و وارد شهر رؤياها شويد.

راه شیرین

اگر راه شیرین را انتخاب کردید، اجازه ندهید رسومات دست و پاگیر، عقاید خرافی و چشم و هم چشمی ها، ازدواج شما را عقب بیندازد. اگر قصد ازدواج دارید و به خاطر مسائل مالی اقدام نمی کنید، باور کنید بدون ماشین عروس با گل های آن چنانی، با طلاهای سبک و مراسمی ساده هم می توانید زندگی خوبی را آغاز کنید. ممکن است بخواهید به خاطر مسائل مالی مجرد بمانید. به هرحال خداوند روزی شما را خواهد رساند؛ اما خوب است بدانید قرآن و روایات کسی را که می خواهد مالش زیاد شود، به ازدواج توصیه کرده اند و به فرموده پیامبراکرم صلی الله علیه و آله: کسی که از ترس فقر ازدواج نکند، به خداوند گمان بد برده است. توجه کنید کسی که می تواند روزی شما را بدهد، خانواده تان را هم از فضل خود بی نیاز خواهد کرد.

کلام آخر، بزرگراه خوشبختی

با اعتماد به خداوند، به هر خیری که اراده کنیم می رسیم؛ اگر تا به حال نرسیده ایم، به خاطر این است که اراده نکرده ایم. به خداوند توکل کنید و زندگی را سخت نگیرید. از او کمک بگیرید و با او آرام شوید. این تنها راه رسیدن به آرامش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا