سلامت

بوی بد بدن

خواص بوی خوش

 بوی خوش اثرات مختلفی روی سیستم مغزی گذاشته و باعث تقویت عقل، هوش و قلب انسان و آرامش و تسکین آن می‌شود. بوی خوش آدمی را شاد و آرام می‌کند. پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله می‌فرمایند: هيچ بنده‏اى خوش‏بو نباشد، مگر آن كه عقلش افزون گردد. (دعائم الإسلام، ج 2، ص 165، ح 593)

علل بوی بد بدن

یکی از مهم‌ترین علل بوی بد زمانی است که بدن عرق می‌کند در این حالت باکتری‌هایی در سطح پوست رشد کرده و با اسیدی کردن عرق بدن، بوی بدی را ایجاد می‌کنند. یکی دیگر از علل بوی بد، تحمل استرس و فشارهای روزمره است. بسیاری از افراد، زمانی‌که دچار استرس و اضطراب می‌شوند، فعالیت غده‌های تعریق آن‌ها چند برابر می‌شود و در نتیجه دچار بوی بد خواهند شد. اطبای طب سنتی بوی بد عرق را از زیادی اخلاط در بدن و عفونت آن می‌دانند که در اثر تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود و درمان آن پاک‌سازی بدن توسط داروهای مربوطه و تخلیه خلط غالب با حجامت و فصد می‌باشد و گاهی اوقات به دلیل تاخیر در غسل جنابت، حیض و حرارت زیاد قلب و جگر نیز بدن دچار بوی بد می‌شود.

توصیه‌های طب سنتی جهت کاهش تعریق و بدبویی بدن

    (توجه داشته باشید توصیه‌های طب اسلامی در مورد کم کردن عرق بدن نه‌تنها مضر نیستند، بلکه در سلامت کلی بدن نیز بسیار تأثیر گذارند)

استفاده از رژیم غذایی کم شکر، کم‌چربی و بدون الکل

رژیم غذایی مناسب و مصرف میوه و سبزی‌جات

پرهیز از خوردن غذاهای دیر هضم مثل گوشت گاو و غذاهای غلیط مثل ماکارونی فست فود و غذای کنسروی

 کاهش حجم غذای مصرفی و ورزش مداوم برای دفع سموم بدن

  استفاده از نوره موجب دفع سموم بدن شده و بوی بد را از بین می‌برد

   خوردن یک نوع غذا در هر وعده غذایی

    شست‌شوی بدن با حنای رقیق شده در رفع بوی بد بدن بسیار موثر می‌باشد

    مصرف دمنوش‌های آرام‌بخش هنگام تنش‌های عصبی و پرهیز از اضطراب و استرس

    ماساژ بدن با خمیر سدر برای رفع بوی عرق

     شست‌شوی بدن با سرکه سیب

     انجام حجامت عام برای دفع اخلاط فاسد و رفع بوی بد

گیاهان خوش‌بوکننده عرق و بدن نیز در طب اسلامی

ازجمله خوراکی‌ها و گیاهان خوش‌بوکننده عرق می‌توان به گلاب٬ دارچین، هل، به و زعفران اشاره کرد.

علل بوی بد دهان

    خرابی دندان‌ها و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

    وجود زخم یا عفونت در دهان

    عفونت در سینوس‌ها، گلو و یا بینی

    سیگار کشیدن و مصرف الکل

    مشکلات معده

    مصرف برخی از داروها

    مصرف برخی از غذاها

    در بین چرخه قاعدگی

    روزه‌داری

    اضطراب و استرس

رفع بوی بد دهان در طب سنتی

استفاده برخی مواد غذایی می‌تواند در رفع بوی بد دهان موثر باشد، برای مثال جویدن چند دانه میخک و رازیانه به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی، به رفع بوی بد دهان کمک می‌نماید. همچنین استفاده از چای سبز و یا خوردن یک تکه لیمو یا پرتقال نیز برای رفع بوی بد دهان کمک‌کننده است. می‌توانید در طول روز یک تا چند عدد سیب مصرف کنید که به تولید بزاق و کنترل بوی بد دهان کمک ‌نماید.  مصرف ماست و یا جویدن جوانه تازه جعفری، ریحان و نعنا در از بین بردن نفس بد کمک می‌کند. همچنین می‌توان با استفاده از سرکه سیب یا جوش شیرین نیز برای رفع بوی بد دهان اقدام کرد. استفاده از چوب مسواک در تمییزی و ضد عفونی کردن دندان و لثه بسیار موثر بوده و جلوی بوی بد دهان را می‌گیرد. اگر لثه عفونت کرده باشد استفاده از خمیر دندان ترکیبی نمک و عسل بهترین برطرف کننده عفونت لثه و باعث تمییزی فضای دهان است.

از بین بردن بوی بد دهان ناشی از عفونت حلق

 وجود عفونت در گلو و حتی در دندان‌ها و بینی می‌تواند سبب ایجاد بوی بد در دهان شود. در اغلب موارد برای رفع بوی بد دهان که به دلیل عفونت ایجاد شده باشد، با استفاده از غرغره آب نمک و مصرف دمنوش‌های ضد عفونی کننده مثل پونه و بابونه می‌توان برای کاهش عفونت گلو و همچنین از ماساژ دادن آب نمک بر روی لثه برای افزایش سلامت آن استفاده کرد.

از بین بردن بوی بد دهان ناشی از مشکلات معده

علت بوی بد دهان ممکن است رفلاکس معده باشد که به دلیل برگشت اسید معده یا صفرا و باقی ماندن آن در دیواره مری، می‌تواند سبب ایجاد بوی بد دهان شود. برای پیش‌گیری از ایجاد رفلاکس معده لازم است از اضافه وزن جلوگیری کنید. همچنین پس از مصرف غذا دراز نکشید و حرکات شدید و ورزش‌های سنگین انجام ندهید.  برای درمان بوی بد دهان ناشی از معده در طب سنتی استفاده از نعنا، جعفری و همچنین جویدن شیرین‌بیان توصیه می‌شود. همچنین با معده خالی قهوه و نوشیدنی‌های گازدار مصرف نکنید و از پرخوری پرهیز کنید. بهترین دمنوش برای رفع مشکلات معده جوشانده بارهنگ و عرق نعنا و عسل است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل را برطرف می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا