رابطه مادر دختری یک رابطه‌ی طلایی

رابطه مادر دختری، یک رابطه طلایی

با اینکه مادر و دختر، هر دو زن هستند، گاهی ارتباطشان با هم سخت و چالش برانگیز می شود. زیاد شنیده ایم که دختران نوجوان، از مادرانشان ناراضی اند و مادران از کارهای دخترانشان عصبانی، رابطه مادر-دختری، یک رابطه منحصر به فرد است که برای ایجاد و حفظ آن باید صبوری به خرج داد؛ اما چه کارهایی این رابطه طلایی را بهبود می بخشد؟

انتظارات واقع بینانه داشته باشید

مادر و دختر، غالبا در مورد رابطه خود، توقعات آرمانی دارند؛ به عنوان مثال، بچه ها معمولا فکر می کنند که مادرشان باید همیشه، هرکاری برای آنها انجام دهد. این توقعات در دوران کودکی ایجاد شده و به مرور تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند. یا از سوی دیگر، مادر انتظار دارد به خاطر زحمتهایی که کشیده است، دخترش گوش به فرمان او بوده و همه کارها را مطابق سلیقه او انجام دهد. بهتر است هر دو طرف،در خلوت، به انتظارات خود فکر کنند. انتظارات منطقی، می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

بیان انتظارات وتوقعات

گاهی مادر و دختر در تلاش اند تا رضایت هم را کسب کنند، اما موفق نمی شوند؛ چون نمی دانند طرف مقابلشان دقیقا چه می خواهد. پس بهتر است هر یک، خواسته ها و انتظارت خودش را به طور واضح و مشخص بیان کند. مادر، خواسته های خود در مورد رابطه با دوستان، زمان برگشت به خانه و … را به روشنی بیان کند و با ذکر دلایل منطقی، قوانین و انتظارات خود را بگوید. دختر نیز در مورد حریم شخصی، اوقات فراغت، علایق، اهدافش و احترامی که از مادر می خواهد سخن بگوید؛ سپس قوانینی برای ایجاد یک رابطه خوب در نظر بگیرند و آن ها را به طور ثابت، اجرا کنند.

شخصیت شناسی

دخترها و مادرها برای شروع یک ارتباط خوب و درست، ابتدا باید از خودشان شروع کنند تا متوجه شوند که خودشان از چه شخصیتی برخوردار هستند و چه کارهایی می توانند انجام بدهند تا یک ارتباط خوب، میانشان برقرار شود. آنها باید از خود بپرسند: آیا طرف مقابلشان درون گراست یا برون گرا؟

طرف مقابل شما چه درونگرا باشد و چه برون گرا، شما باید به شخصیت او احترام بگذارید و او را همان گونه که هست، دوست بدارید؛ برای مثال، وقتی دخترتان درون گراست، نمی توانید از او انتظار داشته باشید مانند دختران دیگر، مدام با شما درددل کند.

گفت وگوی صمیمانه

سعی کنید زمان کافی با یکدیگر سپری کنید و به حرف های هم گوش دهید. خیلی دوستانه و صمیمی با هم در مورد افکار و اهدافتان صحبت کنید. اگر مادر هستید، به دخترتان نشان دهید که او را دوست دارید و برای اهدافش اهمیت قائل هستید. گاهی بدون دلیل، به او سر بزنید، او را در آغوش بگیرید و هدیه کوچکی برایش بخرید. اگر دختر هستید، بدانید که مادرها دوست دارند جمله «دوستت دارم» را از زبان دخترشان بشنوند. شما باید محبت خود را نسبت به مادرتان ابراز کنید و به او نشان دهید که قدردانش هستید؛ به طور مثال، با کمک کردن در کارهای منزل، قدردانی تان را نشان دهید.

انتقاد نکنید

برخی مادران، با انتقاد و ایرادگیری های مداوم، همراه با لحنی خشن، سعی می کنند دختر خود را کنترل کنند. بهتر است با لحنی دوستانه و رفتارهای معقول و مناسب، روی او تأثیر بگذارید. انتقاد زیاد و دست کم گرفتن توانایی

های دخترتان، باعث می شود او اعتماد به نفس خود را از دست بدهد، استعدادها و توانایی های خود را نشناسد و برای کسب موفقیت، تلاش نکند. برای تقویت ارتباط دوستانه با دختر خود، سعی کنید نکات مثبت و خوبی را که در وجود او هست، بیان کنید. این گونه است که او خودش را باور می کند و متوجه استعدادها و توانایی هایش می شود. البته این قضیه در مورد بعضی از دختران هم صادق است که مدام از مادر خود انتقاد دارند. اگر به دختر یا مادر خود انتقاد دارید، بدانید بسیاری تصور می کنند که تنها راه بهبود رابطه این است که شخص دیگر، روش های خود یا رفتارش را تغییردهد، در صورتی که گاهی تغییر باید در شما اتفاق بیفتد؛ یعنی تغییر رفتار شما، موجب تغییر رفتار طرف مقابلتان می شود. به جای نقد کوبنده، خودسازی کنید.

معجزة همدلی

به حرف های یکدیگر کاملا گوش کنید و به دختر یا مادرتان اطمینان دهید که حرف های او را می شنوید. زمانی که صحبت های یکدیگر را گوش می کنید، نگویید می دانم چه می خواهی بگویی، بلکه تا آخر، به حرف های یکدیگر گوش کنید و به پیام هم احترام بگذارید. گاهی خود را جای دیگری قرار دهید. اگر دختر خانواده هستید، به مادرتان فکر کنید که یک زن است و در نسلی متفاوت به دنیا آمده و بزرگ شده است؛ پس حق دارد نظرات و نگرانی خودش را داشته باشد و بالعکس اگر مادرید، بدانید که نوجوانی، دوران ویژه ای است.

آگاه باشید

اگر مادر هستید، کسب اطلاعات در مورد تغییراتی که ممکن است با دوره نوجوانی همراه باشد، به شما در اتخاذ تصمیم ها و اعمال نظارت صحیح، کمک خواهد کرد. هر چه بیشتر در زمینه چالش های دوران نوجوانی اطلاعات کسب کنید، کمتر در رویارویی با مسائل، غافلگیر خواهید شد؛ برای مثال، دختر نوجوان، به دنبال کسب استقلال است؛ پس بهتر است مسئولیت هایی به او واگذار کنید. یا اگر هیجان را دوست دارد، محیط را برای تجربه کردن هیجان، امن کنید. اگر دخترهستید، بدانید که مادرتان نیاز دارد از شما مهربانی و اطاعت ببیند؛ پس در مواردی که می توانید، با دل او راه بیایید.

دکمه بازگشت به بالا