مناسبتی

# زن ـ عفت ـ اقتدار

اشاره به آیات و روایات اسلامی درباره زنان

مدتی است به مدد رسانه‌های غرب و دلسوزی بزرگان یهود، بحث تساوی حق زن و مرد، بین مسلمانان گُل کرده است. اکثر صاحب‌نظران افرادی هستند که تسلط چندانی به دستورات اسلامی ندارند و با تکیه بر تخیل و برداشت‌های شخصی خود، برچسب‌ مردسالاری و نابرابری جنسیتی را به اسلام می‌زنند. آنان خواستار برابری بین زنان و مردان هستند. طرفدار آزادی‌ای هستند، که قله سعادتش، برهنگی و بی‌بندوباری جنسی ا‌ست. حجاب را قفل و زنجیری برای زنان می‌دانند و تفاوت‌های وجودی زن و مرد، و نیازهای‌شان را به‌طور کامل فراموش کرده‌اند.

به اندازه کافی این روزها گوش‌های‌مان پر است از راهنمایی‌های دلسوزانه افرادی چون «مصی علینژاد». افرادی که هدفی جز منفعت خودشان و نابودی اسلام ناب محمدیh و ایران عزیزمان، ندارند. نیاز امروز ما مطالعه اصلی‌ترین کتاب مسلمانان یعنی «قرآن کریم» است. تفکر و تأمل در سخنان ائمه اطهارa در این روزهای پرفتنه نیز، چون دست‌های یاری‌گری ا‌ست که ما را از منجلاب مکر حیله‌گران و فتنه‌های آخرالزمان نجات می‌دهد.

#زن ـ عدالت ـ برابری

چندین هزار سال پیش، خیلی قبل‌تر از آن که روشنفکران شبکه‌هایی چون «من‌وتو» دم از عدالت و تساوی بین زن و مرد بزنند؛ از نظر اسلام هیچ تفاوتی بین زن و مرد نبود؛ چرا که ملاک برتری انسان‌ها، تقوا و اخلاص در عمل است. انسانی برتر است که با عزم بیشتری سمت خدا حرکت کند؛ فرقی هم نمی‌کند که مردی از نژاد اروپا باشد؛ یا زنی از اهالی آفریقای قحطی‌زده! قرآن کریم بحث مساوات را نه تنها بین زن و مرد، بلکه بین تمام انسان‌ها مطرح کرده است و در آیات مختلف چنین می‌فرماید:

«هرکس از مرد و زن ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهد؛ به او حیات پاکیزه می‌بخشیم و پاداش آن‌ها را بهتر از اعمالی که انجام داده‌اند، خواهیم داد.» (نحل/ 97)

«به یقین، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان باایمان و زنان باایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق‌کننده و زنان انفاق‌کننده، مردان روزه‏دار و زنان روزه‏دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مردانی که بسیار به یاد خدا هستند و زنانی که بسیار یاد خدا می‌کنند؛ خداوند برای همه آنان مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است‏.» (احزاب/ 35)

«و کسانی که کارهای شایسته کنند، چه مرد باشند چه زن، در حالی که مؤمن باشند، داخل بهشت می‌شوند و… .» (نساء/ 124)

 «شما را از زن و مرد آفریدیم و آن‌گاه شعبه‌های بسیار و فرقه‌های مختلف گرداندیم، تا بدانید که اصل و نژاد، مایه‌ افتخار نیست و بزرگوارترین شما نزد خدا کسی است که با تقواتر است؛ خداوند به کار نیک و بد مردم آگاه است.» (حجرات/ 13)

و هم‌چنین در قصص‌های قرآنی بارها و بارها شاهدیم که از زنان نیکوکار یاد شده است. در صورتی که اگر اسلام نگاه تساوی نداشت؛ تنها از مردان به عنوان نیکوکاران نام می‌برد. تمام مفسرین قرآن کریم شأن نزول سوره کوثر را، حضرت زهراd می‌دانند. ما آیات روشنی درباره زنان پاکدامنی چون «آسیه» و «مریم» داریم. خداوند می‌فرماید: «و (به یاد آورید) هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برتری داده است.» (آل‌عمران/ 42)

امام صادقa رئیس مذهب شیعه درباره زنان این‌چنین می‌فرماید: «بیشترین خیر و برکت همراه زنان است.» (وسائل‌الشیعه، ج ١٤، ص ١١( و «هیچ‌یک از زنان خوب یا بد قابل ارزیابی نیستند. یک زن خوب را نمی‌شود با طلا و نقره سنجید؛ ارزش او مافوق آن‌هاست. در حالی که یک زن بد، ارزش خاک را هم ندارد و خاک بهتر از اوست!» (دعائم‌الاسلام، ص ١٩5)

#زن ـ عشق ـ مهرورزی

اسلام در زمانی ظهور کرد که مردم با افتخار دختران خود را زنده‌به‌گور می‌کردند. زنان بازیچه دست مردان هوس‌باز بودند و مورد شکنجه‌های فراوان قرار می‌گرفتند و البته راه‌شان هم‌چنان ادامه دارد. زمان زیادی از کشتار دختران و زنان یمنی توسط عربستان نمی‌گذرد. متأسفانه هنوز احزابی چون «مجاهدین‌خلق» هستند که نه تنها جسم، بلکه روح زنان را مورد آزار قرار می‌دهند؛ اما اسلام، زنان را چون گل لطیف می‌داند و پیامبر مهربانی‌ها، همواره پیروان خود را در رابطه با رفتار با زنان به مهربانی سفارش می‌کند.

«بهترین شما کسانی هستند که بهترین سرپرست و نگهبان برای زنان و دختران خود باشند.» (مستدرک، ج ١٤، ص ٢٥٥)

«هرچه ایمان بنده زیاد شود، محبتش به زن ها نیز زیاد می‌شود.» (بحارالانوار، ج 103)

مولا امیرالمؤمنینa نیز بارها و بارها مردان را به نیکی با زنان سفارش می‌کند و می‌فرماید: «از خدا بترسید و درباره زنان و زیردستان خود، خدا را شاهد و ناظر بگیرید.» (نهج‌البلاغه، نامه ٤7)

«کارهای سنگین خودتان را بر زنان تحمیل نکنید و تا می‌توانید در چنین موقعیت‌هایی خود را از آنان بی‌نیاز دارید.» (فهرست غرر، ص ٣٨0)

«زن، یک ریحانه است؛ نه متولی و سرپرست امور. تو در هر حال با او مدارا کن و با خوش‌رفتاری، زندگی را در کام خود شیرین نما.» (وسائل‌الشیعه، ج ١٤، ص ١٢(

«علامه مجلسی» خاطره‌ای را از زندگی امیرالمؤمنینa نقل می‌کند، که نشانگر دیدگاه اسلام به رفتار با زنان است. ایشان با سند معتبر می‌نویسد: «روزی رسول خداh بر مولا علیa در منزل وارد شد. فاطمهd نزدیک دیگ غذا نشسته بود و امیرالمؤمنینa عدس تمیز می‌کرد. پیامبر hفرمودند: «بشنو از من آنچه را که به دستور پروردگارم می‌گویم! هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند، مگر اینکه پاداش او به هر تار مویی که بر بدنش روییده، باشد. ثوابش یک‌سال عبادتی است که تمام روزهایش را روزه گرفته و تمام شب‌هایش را به عبادت ایستاده و شب‌زنده‌داری کرده باشد. خداوند به او ثوابی می‌بخشد که به انبیای صابر خود مثل حضرت داوود و یعقوب و عیسی بخشیده است.»» (بحارالانوار، ج13)

امام صادقa نیز به کمک و همکاری امیرالمؤمنینa در کارهای خانه اشاره داشتند. «امام علیa برای منزل هیزم جمع کرده و خانه را تمیز می‌کرد و حضرت فاطمهd آرد را آسیاب کرده و آن را خمیر می‌کرد و نان می‌پخت.» (کافی، ج 5، ص 86) هم‌چنین این حضرت چون جدشان سفارش‌های زیادی در رابطه با خوش‌رفتاری با زنان کرده‌اند،که به چند مورد کوتاه آن اشاره می‌شود.

«کسی که بر بداخلاقی و ناهنجاری‌های زن خود بسازد؛ خداوند اجر و پاداش حضرت ایوب پیغمبر را به او عطا می‌فرماید.» (مکارم‌الاخلاق، ص ٢١٥)

«هرکس زن‏ گرفت؛ ‏باید او را گرامى و محترم بشمارد.» (بحارالانوار، جلد 103، ص 224)

«هرکس از دوستان ما باشد؛ به ‏همسرش بیشتر اظهار محبت می‌کند.» (بحارالانوار، جلد 103، ص 223)

#زن ـ ازدواج ـ آرامش

اسلام زن را مایه آرامش مرد و منشأیی برای رسیدن به رشد و کمال می‌داند. ای کاش رهبران به‌اصطلاح مجاهدین خلق، که این روزها برای زنان شیعه بسیار دل می‌سوزانند و شده‌اند دایه مهربان‌تر از مادرِ دختران ایرانی؛ بدانند که آزادی، به معنی گرفتن حق ازدواج از زنان نیست. ازدواج با احکام و دستورات اسلامی، موجب سعادتمندی زن می‌شود. قرآن کریم می‌فرماید: «از نشانه‌‏های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید.» (روم/ 21)

رسول گرامی اسلامh نیز با حضرت خدیجه بسیار مهربان بودند و درباره ایشان فرمودند: «به خدا قسم خداوند بهتر از او را به من نداده؛ زمانی که تمام مردم به رسالتم کافر بودند او به من ایمان آورد و زمانی که مردم مرا تکذیب کردند؛ مرا تصدیق کرد و با مال خویش مرا دلداری داد و خداوند از او فرزند به من عطا کرد؛ و از داشتن فرزند از زنان دیگر محروم ساخت.» (صحیح بخاری، ج ۴، ص ۲۳۰) و «خداوند قصری از طلا و نقره در بهشت برای او آماده ساخت و این عطا، به خاطر وفاداری، صدق در ایمان و عظمت و بزرگی مقام و منزلت او نزد خداوند متعال می‌باشد.» (صحیح بخاری، ج ۶، ص ۱۵۸)

شخصی خدمت پیامبر خداh آمد و تعریف کرد همسرى دارد که به هنگام ورود به خانه به استقبالش مى‌آید و به هنگام خروج، ‏بدرقه‌اش می‌کند. هنگامى که او را اندوهناک می‌یابد، می‌گوید: «اگردرباره رزق و روزى مى‌اندیشى غصه نخور که خدا ضامن روزى است و اگر در امور آخرت مى‌‏اندیشى؛ خدا اندیشه و اهتمام تو را زیاد گرداند.» پس ‏رسول خداh فرمود: «خداى را در این جهان عمال و کارگزارانى است و این ‏زن از عمال خدا می‌باشد؛ چنین همسرى نصف اجر یک شهید را خواهد داشت.» (وسائل‌الشیعه، ج 14، ص17)

امام سجادa مردان متأهل امت خود را این‌گونه سفارش می‌کند: «و اما حق زوجه! بدان که خدای متعال او را برای تو محل اُنس و آرامش قرار داده و این یک نعمت الهی بر تو است که او را گرامی بداری و با رِفق و مدارا با وی رفتارکنی.» (مکارم‌الاخلاق، ص ٤٢0) و هم‌چنین در جای دیگر می‌فرماید: «همانا زن (برای مرد) یک دلبر و لُعبت است. کسی که او را اختیار می‌کند باید برحذر باشد تا او را تباه و ضایع نسازد.» (وسائل‌الشیعه، ج ١٤، ص ١١9)

#زن ـ مادر ـ کرامت

 نگاه زیبایی را، که اسلام به زن و نقش مادری کرده است، در هیچ یک از ادیان و فرقه‌های دنیا نمی‌توان یافت. خداوند از تمامی انسان‌ها در هر مرتبه سنی و جایگاه اجتماعی، می‌خواهد تا به مادر خود احترام بگذارند. به او نیکی کنند و زحماتش را هرگز فراموش نکنند. «به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند. مادرش او را با ناراحتی حمل می‌کند و با ناراحتی بر زمین می‌گذارد و دوران حمل و از شیر بازگرفتنش سی ماه است.» (احقاف/ 15)

پیامبر بزرگ اسلام دشواری دوران بارداری را با حدیثی برای مادران، شیرین کردند و فرمودند: «هنگامی که زن باردار می‌شود در تمام مدت حمل، به‌منزله روزه‌دار و شب‌زنده‌دار و مجاهد در راه خدا با جان و مال است. هنگامی که وضع‌حمل می‌کند آن‌قدر خدا به او پاداش می‌دهد که هیچ‌کس عظمت آن را نمی‌داند. هنگامی که فرزندش را شیر می‌دهد در برابر هر مکیدنی از سوی کودک، خداوند پاداش آزادکردن برده‌ای از فرزندان اسماعیل را به او می‌دهد. هنگامی که دوران شیرخوارگی کودک تمام می‌شود؛ یکی از فرشتگان بزرگوار بر پهلوی او می‌زند و می‌گوید: «برنامه اعمال خود را از نو آغاز کن چرا که خداوند همه گناهان تو را بخشید.»» (الأمالی، ص 411)

«وقتی فاطمه بنت‌اسد، که چون مادر برای پیامبر بود، از دنیا رحلت کرد؛ پیامبر پیراهن خود را کفن او قرار داد. بر جنازه او هفتاد تکبیر گفت و خود به درون قبر رفت. وقتی از قبر خارج شد اشک از دیدگانش جاری بود و چون مورد اعتراض واقع شد که چرا به این بانو آن‌قدر احترام می‌گذاری؟ فرمود: «او مادر من بود.»» (زن در نهج البلاغه، ص ۲۶۱(

هم‌چنین رسول رحمت در رابطه با جایگاه مادران چنین فرمودند: «بهشت زیر قدم مادران است.» (نهج‌الفصاحه، ص 434) و وقتی از ایشان در رابطه با حق مادر سؤال شد، فرمود: «هیهات! هیهات! اگر به عدد ریگ‌های بیابان و قطره‌های باران در خدمت مادر بایستید؛ معادل یک روزی که در شکم او بوده‌اید، نخواهد بود.» (مستدرک الوسائل، ج 15، ص 203)

امام صادقa نیز فرمودند: «مردی به حضور رسول گرامی اسلامh آمد و عرضه داشت: ای رسول خدا! به کدام یک از بستگانم نیکی کنم؟ فرمود: به مادرت. مرد پرسید: بعد از آن؟ فرمود: به مادرت. برای بار سوم پرسید: پیامبر اکرمh فرمود: مادرت. در نوبت چهارم حضرت فرمود: به پدرت نیکی کن!» (الکافی، ج 2، ص 409)

کسانی که شعار «زن ـ زندگی ـ آزادی» را بین جوانان و نوجوانان معصوم ایرانی راه انداخته‌اند،کسانی هستند که خلاف گفته خود عمل می‌کنند. آنان به خرید و فروش دختران مشغول هستند. در مرکز خریدهایی چون «دیزین گوف» واقع در «تل‌اویو» دومین شهر پرجمعیت اسرائیل، دخترانی هستند که با آزادی تمام در پوشش؛ اتکت‌خورده پشت ویترین‌های مغازه ایستاده‌اند تا چون برده‌ای به فروش برسند!

 آیات و روایات گفته شده، گوشه کوچکی از نگاه وسیع اسلام به زنان بود. برای آن که زن مسلمان جویای حق باشد؛ همین چند نکته هم کافی‌ است تا راه را از بی‌راهه تشخیص دهد؛ درک درستی از معنی «آزادی» پیدا کند و به زن‌بودن و مسلمان‌بودن خود افتخار کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا