مناسبتی

سالروز قیام خونین 15 خرداد گرامی باد

قیام ۱۵ خرداد از دیدگاه امام خمینی و آیت الله خامنه ای

راهگشای نسل های آینده

قیام ۱۵ خرداد اسطورۀ قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه ها و افسون‌ها‏‎ ‎‏را باطل کرد. شهادت جوانان رشید و زنان و مردان در آن روز سدّ عظیم قدرت شیطانی‏‎ ‎‏را از بنیان سست نمود. خون سلحشوران کوخ نشین، کاخ‌های ستم را در هم کوبید. ملت‏‎ ‎‏عظیم الشأن ایران با قیام و نثار خون فرزندان عزیز خویش، راه قیام را برای نسل‌های آینده‏‎ ‎‏گشود و ناشدنی‌ها را شدنی کرد.

ریشه داشتن در عاشورای امام حسین(ع)

سالروز‏‎ ‎‏خرداد۴۲ خمیرمایۀ نهضت مبارک ملت بزرگ ایران و روز بذر انقلاب بزرگ اسلامی‏‎ ‎‏ماست. ملت عزیز باید این خمیرمایه و بذر پربرکت را در عصر عاشورای[[۱۳۸۳ قمری|۸۳ ‏‏‏قمری‏]‏]‏‎ ‎‏جستجو کند؛ عصر عاشورای مصادف با ساعات شهادت نصرت آفرین سید مظلومان و‏‎ ‎‏سرور شهیدان؛ عصر عاشورایی که خون طاهر و مطهر ثارالله و ابن ثاره به زمین گرم کربلا‏‎ ‎‏ریخت و ریشۀ انقلابات اسلامی را آبیاری نمود.

۱۵ خرداد، یوم الله

ملت بزرگ ایران سالروز ۱۵ خرداد را که یوم الله است زنده نگه می دارد، و افتخار قیام‏‎ ‎‏ملت را که با مشت گره کرده و خون طاهر خویش در مقابل ستمشاهی پهلوی ایستاد و پایۀ‏‎ ‎‏استوار انقلاب اسلامی را ـ که سرنگونی قدرتمندترین جنایتکار منطقه را در پی داشت ـ‏‎ ‎‏ریخت از یاد نمی برد.

۱۵ خرداد، قیام قشرهای اسلامی

۱۵خرداد را به تبع اسلام اينها(قشرهای اسلامی) بوجود آوردند و به تبع اسلام اينها حفظ کردند؛ و به تبع اسلام اينها نگهداری می کنند. کسانی كه گمان می كنند غير قدرت اسلام می توانست يك همچو سدی رابشکند در خطا هستند.

قیام ۱۵ خرداد از دیدگاه آیت الله خامنه ای

عناصر سه گانه در قیام

در ۱۵ خرداد سه عنصر وجود داشت. یکی عنصر مردم بود، یکی عنصر رهبر و امام بود و سومی عنصر انگیزه‌ی مذهبی و روح شهادت‌طلبی و فداکاری برای خدا بود. نطفه‌ی انقلاب ما با این سه عنصر بسته شد.

ارتباط قیام با عاشورا

شروع نهضت پانزده خرداد هم به برکت عاشورا بود… در پانزده خرداد که در سال چهل و دوی شمسی – هشتاد و سه قمری – با دوازدهم محرّم مصادف بود، امام بزرگوار ما رضوان‌الله‌تعالی علیه در عرصه عاشورایی و با بهره‌برداری به بهترین شکل ممکن از ماجرای عاشورا و محرّم ، توانستند پیام حق و دادِ برآمده از دلِ خود را به‌گوش مردم برسانند و مردم را متحوّل کنند.

قیام خود جوش

حادثه‌ی دوم فروردین – حادثه‌ی مدرسه‌ی فیضیه – در مقابل حادثه‌ی پانزده خرداد، حادثه‌ی کوچکی بود… حادثه ابعاد خیلی زیادی نداشت. امام توانست آن حادثه را برای به حرکت درآوردن همه‌ی ملت ایران مورد استفاده قرار دهد. پانزده خرداد را که امام به وجود نیاورد – در این روز امام در زندان بود پانزده خرداد یک حادثه‌ی خودجوش بود. پانزده خرداد، محصول حرکتی بود که امام در دوم فروردین به وجود آورد، من در همان سال، این نکته را به امام عرض کردم. گفتم نبودن شما در بیرون، موجب شد که پانزده خرداد با این عظمت، نتواند مورد استفاده قرار بگیرد. یعنی امثال ماها که در بیرون بودند، نتوانستند عشری از اعشار استفاده‌یی را که امام از دوم فروردین کرد، از پانزده خرداد بکنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا