سبک زندگی

شرکت در مجالس مذهبی

هرگاه حرفی از توضیح یک روایت زده می شود ، انتظار می رود یک نفر از حوزه ی قم یا کارشناس مذهبی آن را تفسیر کند ، اما همیشه این طور نیست ، بلکه گاها تفاسیر ، در عمل مؤیدِ یک روایت می شوند ، مثال ساده ی آن همان مسئله اهمیت بهداشت است که اسلام 1400 سال پیش آن را از ایمان شمرده اما دانشمندان در دهه های اخیر به اهمیت آن پی برده اند و حتی تا قبل از کرونا هم به این شکل بصورت جزئی توصیه نمیشد اما اسلام همان 1400 سال قبل توصیه کرده است که قبل از غذا خوردن مستحب است دستها شسته شود و همچنین با چیزی خشک نشود چون همان حوله می تواند آلوده باشد مخصوصا اگر قرار است غذا با دست میل شود (که درگذشته چنین بوده) ، به این گونه از تفاسیر تایید عملی گفته می شود که در عمل حرف متخصصین در تایید حرف 1400 سال پیش اسلام است.

اما موضوعی که در این نوشته قصد داریم به آن اشاره کنیم ، بحث شرکت در مساجد و مجالس مذهبی است ، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند : إذا نَزَلَتِ العاهاتُ وَالآفاتُ عوفِيَ أهلُ المَساجِدِ ، هر گاه آسیب ها و آفت ها فرود آیند، مسجدیان در امان اند (الجعفريّات: ص 39).

در همین راستا محققانی از دانشگاه وندربیلت آمریکا (VANDERBILT UNIVERSITY) طی تحقیقی که بین سالهای 2004 تا 2014 داشتند پی برده اند که حضور مرتب در مراسم مذهبی در بهبود سلامت و افزایش طول عمر افراد میانسال نقش موثر دارد. به گونه ای که نتایج ارزیابیها آشکار ساخته است که خطر مرگ و میر زودهنگام در افرادی که به طور مرتب در مراسم مذهبی شرکت می کنند در مقایسه با افرادی که از شرکت در این مراسم خودداری می کنند، ۴۰ درصد کمتر است. حتی احتمال مرگ زودرس در افرادی که کمتر در این مراسم حضور دارند در مقایسه با کسانی که هرگز در مراسم مذهبی شرکت نمی کنند، کاهش می یابد.
محققین این دانشگاه در نهایت به این نتیجه رسیده اند که عبادت کردن برای سلامتی مفید است و افرادی که در مجالس مذهبی حضور پیدا می کنند طول عمر بیشتر و استرس کمتری دارند ، و این یعنی تفسیر عملی همان فرمایش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا