مناسبتی

شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد!

سیری در زندگانی و بیانات امام باقر علیه السلام

خانواده، کوچک ترین و مهم ترین نهاد جامعه است. افرادی که در خانواده های پریشان و آشفته رشد می کنند، نه والدین خوبی خواهند شد و نه فرد مفیدی برای جامعه. وجود مشکلات در زندگی و خانواده امری طبیعی است اما مهم، شیوه برخورد با دشواری هاست. در این نوشتار به شرح روایتی از پیامبراکرم علیه در بیان امام باقر خواهیم پرداخت.

در روایت زیبایی حضرت باقر علیه السلام فرمودند: زنی نزد رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: ای رسول خدا! در زندگی مشترک چه کارهایی را زن باید انجام دهد؟ حضرت صلی الله علیه و آله فرمود: با همسرش ارتباط صحیح داشته باشد و به اندازه توانش خواسته های شریک زندگی اش را مهیا کند و با او در زندگی همراهی و تبعیت داشته باشد، بدون اطلاع او چیزی را صدقه ندهد و یا روزه مستحبی نگیرد، در امر زناشویی بهانه نگیرد و مانع خواسته های شوهرش نشود، رفت و آمدش را به همسرش ا اطلاع دهد. کسی که به همسرش بی اعتنا باشد و حتی درباره ورود و خروجش از منزل او را باخبر نکند مورد لعن ملائکه زمین و آسمان است.1

داشتن یک خانواده موفق و متعادل، اتفاقی نیست. تمام خانواده های موفق، دائما روی روابط و نقاط ضعفشان کار می کنند. روابط خانوادگی، درست مانند یک گیاه، به رسیدگی نیاز دارند. روایت فوق به نکات بسیار دقیقی در زندگی مشترک اشاره می نماید که شاید از نگاه ما پیش پاافتاده است.

دقت در این مسئله که اختلافات و مشکلات ریشه در مسائل جزئی و به ظاهر کم اهمیت دارد، یک اصل مهم است. زن و شوهر در محیط خانواده اگر به نوع ارتباط صحیح با یکدیگر اهمیت دهند و خواسته های خود را به صورت محترمانه و صریح به یکدیگر بیان کنند بسیاری از سوء تفاهم ها از بین می رود. گاهی زن و شوهر گمان می کنند شریک زندگی، خود به خود باید متوجه نیازهای او بشود! یا گمان می کنند در زندگی مشترک نیازی به مشورت و گفت وگو در هر زمینه ای مانند امور معنوی نیست. درحالی که پیامبر تاکید می کنند حتی در این موارد هم باید با مرد زندگی گفت وگو کرد و برای روزه مستحبی گرفتن یا صدقه دادن از او اجازه گرفت.

یکی دیگر از نکات ارزشمند در این سخن نورانی، مسئله ارتباط زناشویی است. تعبیر به مانع نشدن در امر زناشویی و بهانه نگرفتن نگاه زیبای اسلام را بیان می کند. متأسفانه در روزگار ما چنین القا شده است که نگاه دین به روابط زناشویی منفی و صحبت درباره آن مساوی با بی شرمی و بی حیایی است؛ درحالی که امام باقر علیه السلام به نقل از پیامبراکرم صلی الله علیه آله به این مسئله صراحتا اشاره می فرمایند که نباید زن و شوهر در روابطشان موانعی قرار دهند و به اسم حیا از لذت حلال زندگی شان بی بهره بمانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا