اهل بیت

شهادت امام جواد (ع) بر شما تسلیت باد

سیری در زندگی امام جواد (علیه السلام)

صبر، سرلوحه زندگی آرام

کم صبری در زندگی عامل مهمی در بروز اختلافات است. افراد خانواده در هنگام بروز مشکلات و دشواری ها پیش از هر چیز باید صبر را سرلوحه خود قرار دهند تا بتوانند بر مشکلات فائق آیند. متأسفانه در بسیاری از خانواده ها معمول شده؛ مخصوصا زن و شوهرهای جوان که به محض بروز کوچکترین مشکلی در زندگی دنبال مقصر می گردند؛ معمولا قضیه به دخالت خانواده ها کشیده می شود و سرانجامی جز از بین رفتن حرمت ها به همراه ندارد و آنچه باقی می ماند؛ فقط قهرو کدورت است. در میان ما هستند زوج هایی که به نوعی با خانواده همسرشان دچار مشکل شده اند و حتی با خانواده همسرشان قطع رابطه کرده اند. اگر تصور کنید پدر همسرتان قاتل پدرتان باشد و دشمن شماره یک ایل وتبارشما؛ چه رفتاری از خود نشان می دهید؟

درست مانند امام جواد علیه السلام. ایشان با وجود آنکه با ام فضل دختر بزرگ مأمون به اجبار خود او ازدواج می کنند، اما هیچگاه در برابر مامون که دشمن خود و پدرانشان بود، عجولانه برخورد نکردند و در برابر اهانت های ام فضل سکوت می کردند و رفتار بدی از خود نشان ندادند. در ماجرایی که ام فضل نقل می کند شبی پدرش مأمون درحالی که بعد از شراب خواری مست شده و هوش از سرش پریده بود به تحریک ام فضل با شمشیر به اتاق امام جواد علیه السلام حمله ور شد و به ایشان جسارت می کند. روز بعد مامون برای عذرخواهی خادمش را فرستاد و ایشان در کمال بزرگواری همسرش و مأمون را عفو کرد.

در مقابل مصائب و گرفتاری های روزگار بسیار شکیبا و بردبار بود. آن حضرت در مقابل حوادث سخت و پیشامدهای ناگوار، هیچگاه آشفته و مضطرب نمی شد؛ بلکه با اتکای به خداوند متعال به صبر و تحمل روی می آورد؛ البته این در صورتی بود که مشکلات به شخص حضرت روی می آورد؛ اما درباره اصول اسلامی و حدود الهی کاملا در مقام دفاع برمی آمد و موضع گیری های اساسی و حساب شده ای به عمل می آورد. همواره به شیعیان خود سفارش می کرد که حقوق والدین خود را رعایت و در معاشرت با آنان باکمال ادب و احترام رفتار کنند. آن حضرت حتی به یارانش تأکید می کرد که اگر پدر و مادر آنان، باورهای ناصحیح و اعتقادات فاسدی هم داشته باشند، بازهم از تکریم آنان دریغ نکنند.

مردی از امام جواد علیه السلام تقاضا کرد که وی را نصیحت کند. امام فرمود: «اگر موعظه کنم، آن را می پذیری و بدان عمل می کنی؟ » سائل گفت: «آری.» امام فرمود: «صبر را تکیه گاه و پشتوانه خود در رویارویی با فقر و ناکامی قرار ده ».2 ناملایمات در زندگی و وجود اختلافات نباید زمینه بروز حوادث تلخ شود با کمی صبر و تدبیر می توان فضای زندگی را شیرین کرد. این شیوه و رسم زندگی که فرزند بزرگوار امام رضا به ما تعلیم داده اند و خود در زندگی عمل فرمودند بهترین نسخه برای داشتن خانواده ای آرام و بانشاط است.

پی نوشت:
ا. بحارالانوار، ج۹۱، ص۳۵۴.
۲. همان، ج۷۵، ص۳۵۸.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا