تغذیه

شکر،خوب یا بد

به جای شکر چه جایگزینی می‌توانیم داشته باشیم؟

شکر سرشار از فروکتوز است که منجر به کبد چرب می‌شود. هم‌چنین باعث چاقی، اضافه وزن، بالارفتن قند و… خواهد شد. پس بهتر است به جای شکر دنبال جایگزین بهتری باشید؛ تا سلامتی شما در خطر نباشد. البته دقت داشته باشید که نبات هم مثل شکر مضر است.

عسل

عسل یا همان شهد که در فارسی به آن انگبین گفته می‌شود، ماده قندی غلیظ، سرشار از مواد ویتامینی و مواد مغذی دیگر است. عسل علاوه بر خواص تغذیه‌ای، دارای خواص دارویی مختلف نیز است؛ به‌طوری که در ادیان مختلف از آن یاد شده و حتی در قرآن نیزسوره‌ای به نام نحل (زنبور عسل) وجود دارد.

دیاستاز یکی از آنزیم‌های مهم موجود در عسل است که توسط زنبور وارد عسل می‌شود و وجود آن در عسل نشان‌دهنده‌این است که عسل توسط زنبور تولید شده است.

شکر نارگیل

شکر نارگیل در رده شکر قهوه ای قرار می گیرد. این شکر کمیاب است ولی مضرات بسیار بسیار کمتری نسبت به شکر دارد. آب نارگیل، بدن را با مواد مغذی مفید تامین می کند. شکر نارگیل با داشتن بار گلسیمی کم، مزه شیرینی دارد و اثرات مضر شکر مصنوعی را ندارد.

شکر قهوه‌ای

شکر قهوه ‌ای حاوی ۵ درصد ملاس، مقدار کمی کلسیم، پتاسیم و آهن است، به همین دلیل مواد مغذی آن بیشتر و بهتر از قند سفید یا شکر سفید است.

شیرۀ خرما

طبع شیره خرما گرم و خشک است و بهترین نوع مصرف آن برای همه مزاج ها این است که شیره را با سرکه بجوشانید و «سرکه شیره» را مورد استفاده قرار دهید.

شیرۀ انگور

شیرۀ انگور یک شیرین کنندۀ کاملاً طبیعی است که مضرات شکر را ندارد. به عنوان شربت و… می‌توانید استفاده نمایید. انرژی به بدن می‌بخشد، خون را رقیق می‌کند و خاصیت فراوان دیگری را به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا