معرفی کتاب

عشق زیر روسری

فهرست مطالب

روسری گلدار مادرم

کنارم نشسته و با هر لب زدنم به ذکر تسبیحات اربعه، با تسبیح فیروزه ای سجاده بازی می کند و بعد از نماز، در ادامه همان سؤال همیشگی این چند روزه اش می گوید: «چرا برای نماز چادر می پوشی؟ اصلا چرا وقتی می خواهی بری بیرون از خونه حجاب می گیری؟ گرمت نمیشه توی این هوای گرم؟ پس چه جور ازدواج می کنید؟ چه جور عاشق می شید؟ بدون دیدن زیبایی های دو طرف!» این چند جواب سؤال هایش را با قرآن و کتاب های مختلف درباره حجاب داده بودم، اما انگار با جواب هایم قانع نشده که امروز موتور سؤال هایش باز روشن شده است. مهربان هنوز مشغول ادامه سؤال هایش درباره حجاب است و من یاد کتاب «عشق زیر روسری شلینا افتادم؛ کتابی درباره دل مشغولی های یک دختر آسیایی متولد لندن درباره ازدواج و دین و حجاب.

من مثل هر آدم دیگر مسئله هایی داشتم. باید تکلیفم را با زندگی، دینداری، مردها، معنویت، تعادل کار و زندگی، فرهنگ و عشق مشخص می کردم. دین ما زنان مسلمان که روسری می پوشیم، برای همه معلوم بود. این را خیلی روشن مشخص کرده بودیم و باید یاد می گرفتیم هویت زنان مسلمان را که به دینشان اعتماد داشتند، شکل بدهیم». عشق زیر روسری روایت ماجرای خواستگارهای متعدد دختری مسلمان با فرهنگ غربی- آسیایی- اسلامی، ساکن لندن و تحصیل کرده دانشگاه آکسفورد است که در پس هر اتفاقی به دنبال عشق می گردد. عشقی که گاه نمود آن را قهرمان داستان در روز ولنتاین می یابد و گاه در صحبت های محمد دوست خانوادگی اهل تأمل، تعمق و لبخند؛ اما عشق حقیقی در وجود اوست و نمود آن در پس روسری او جا گرفته است؛ بی آنکه خود بداند. او در ملاقات هایی که با خواستگارانش دارد، متوجه هدف نهفته در ازدواج می شود؛ انسانيت. شلینا عشق را زیر روسری پنهان نمی کند، بلکه او را چونان درختی پرثمر برای بودن در میان معرکه این جهان پر از فریب و نیرنگ می پروراند.

عشق و روسری شلينا همسفران غریبی هستند. بعد از ماجرای برج های دوقلو و هجمه ها و برچسب تروریست بودن، این شلیناست که علی رغم بدبینی هاو محدودیت ها، محکم تر و مقاوم تر از قبل به راه خود و فعالیت های اجتماعی اش، ادامه می دهد..

شلینا مسلمان زاده است، اما خود تصمیم می گیرد که مسلمان باشد. در جهانی گیج کننده و توان فرسا، او دریافته است که اسلام راه را نشانش میدهد و مصمم تر از قبل، نماد مسلمانی اش را حفظ می کند.

شلينا و ماجراهایش در جهت اثبات انسانیتی فراتر از جنسیت اوست؛ چیزی که در غرب یافت نمی شود. او به دنبال اثبات منیت های خود نیست، بلکه می خواهد انسانیت را در معدن ظلم و اباحه گری به نمایش بگذارد. این کتاب زندگی نامه خودنوشت و حکایتی واقعی از تجربه یک زن مسلمان، روزنامه نگار اجتماعی است که با وجود تمام هجمه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و گاه نژادپرستانه که در بطن جامعه غربی وجود دارد، توانسته محکم و استوار باشد. روایتی که نشان می دهد زیر حجاب مات زنان مسلمان، دلهای تپنده هست و رؤیاهایی از عشق».

عشق زیر روسری” نوشته شلينا زهرا جان محمد و ترجمه محسن بدره در ۳۳۶ صفحه و به همت نشر آرما چاپ و راهی بازار نشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا