مناسبتی

عیدی فقط اسکناس نیست

عید نوروز هرچند در بازه زمانی محدودی قرار دارد اما در همین مدت کوتاه جذابیت های مختلفی را در خود جای داده است؛ چه جذابیت های بصری مثل نو شدن لباس ها وتنوع در خوراکی ها وتنقلات؛ و چه جذابیت های معنوی از جمله دیدوبازدیدها که اتفاقا از سنت های پسندیده ی اسلامی است. همچنین شروع یک سال جدید که بهانه ای است برای موفقیت، تلاش بیشتر برای آینده، نزدیکی بیش از پیش به خدا، کمک به همنوعان و مواردی دیگر که از جذابیت های معنوی این ۱۳ روزبه شمار می روند. بی تردید یکی از جذابیت های قابل توجه این ایام، فرهنگ عیدی دادن و عیدی گرفتن است که در عین حال هم دارای جذابیت بصری و هم معنوی است.

آسیب شناسی عیدی

 بدون شک در سال های اخیر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی با تغییرات و تحریف هایی روبه رو شد. تأثیرگذاری فرهنگ مادی غربی بر سبک زندگی مردم را در جنبه های مختلف زندگی می توان حس کرد. یکی از همین آثار را می توان در رفتار مردم نسبت به عید نوروز با گذشته مقایسه نمود. شاید امروز می توان ادعا کرد وجه معنوی عیدی تا حد زیادی دچار تحریف شده است و عیدی دادن و عیدی گرفتن در اغلب خانواده ها صرفا به یک عادت هرساله و یا وظیفه ای اجباری تبدیل شده است. این نوع عیدی معمولا درغالب پول نقد» و «اسکناس» ردوبدل می شود که به ازای عیدی از جانب یک خانواده باید متقابلا پس داده شود؛ و فقط شاهد یک مبادله پولی هستیم که در غالب عیدی بزرگ ترها به کوچک ترها انجام می پذیرد. در برخی از خانواده های اشرافی هم عیدی های نجومی داده می شود که فخرفروشی و چشم و هم چشمی در آن برجسته تر از هر چیز دیگر است؛ به صورتی که اصلا هیچ شباهتی به حقیقت سنت عیدی در گذشته باستانی نوروز ندارد. به نظر می رسد امروز با بالارفتن سطح آگاهی و سواد مردم نیاز است که نسبت به این دسته از سنت های دستکاری شده قدم به اصلاح برداریم، ایام نوروز را بستری مناسب برای بالابردن سطح آگاهی و رشد اجتماعی مخاطبان خود مبدل کنیم و سنت پسندیده عیدی را با دادن هدیه های فرهنگی احیا نماییم. در ادامه پیشنهادهایی را در جهت عیدی فرهنگی به شما پیشنهاد می کنیم.

کتاب، یک عیدی ماندگار

 می توان با خرید کتاب هایی که از نظر محتوایی مطالب مفیدی را در بردارند و در عین حال از قیمتی مناسب نیز برخوردارند، به عنوان یک عیدی فرهنگی استفاده نمود. کتاب هایی در جهت ترویج سبک زندگی اسلامی، مهارت های زندگی، مطالعه تاریخ، داستان زندگی شهدا يا رمان های فاخر که گزینه های مناسبی برای هدیه به دوستان، آشنایان و خانواده به حساب می آیند.

کتاب، یک عیدی ماندگار - امین یاوران

برای کودکان زیر دو سال نیز می توانید از کتابچه های پلاستیکی یا مقوایی استفاده کنید که به راحتی پاره و نابود نمی شوند. قطعا شما با این کار در کنار انجام سنت پسندیده عیدی که موجب الفت و دوستی بیشتر می شود، با اهدای یک هدیه ماندگارارزش بیشتری نیز برای مهمان خود قائل شده اید.

تولیدات خانه

در گذشته نه چندان دور مرسوم بوده که هنرمندانی چون نقاش ها، آثار خلق شده خودشان را به عنوان عیدی به دوستان و آشنایان خود هدیه می دادند. امروز نیز با پیشرفت در عرصه هنر و فراوان شدن رشته های هنری، یکی از راه های تغییر زاویه از عیدی اسکناس محور، همین ابداعات و خلاقیت هاست.

تولیدات خانه - امین یاوران

غالبا هر خانه، هنرمندانی را در خود جای داده که می توانند اقلام مختلفی را تولید کنند. با انتخاب آثار تولیدی خانواده به عنوان عیدی، هدیه منحصربه فردی را تقدیم مهمان خود می کنید.

بلیت

معمولا همزمان با شروع نوروز فیلم های جدیدی روی پرده های سینما به اکران در می آیند. بلیت یک فیلم خوب با درنظرگرفتن رده سنی مخاطب می تواند ایده ای مناسب برای یک عیدی بسیار جذاب در ایام نوروز باشد. همچنین بلیت مراکز فرهنگی دیگر که احتمال می دهید مهمانتان هنوز حضور در آن جا را تجربه نکرده نیز گزینه خوبی خواهد بود. شما با دادن این عیدی فرهنگی، اوقات فراغت مناسبی را در یک محیط خانوادگی و دور از فضای مجازی برای مهمان خود فراهم می آورید.

با نوآوری و تجدیدنظر در عیدی های اسکناسی می توان در کنار پرداختن به فرهنگ عیدی دادن وعیدی گرفتن مروج تمدن غنی ایرانی و سبک زندگی پویای اسلامی نیز باشیم. قطعا خودتان با مشورت اعضای خانواده می توانید عیدی های فرهنگی مناسب تر و غافلگیرکننده تر دیگری را نیز شناسایی کنید. پس تلاش کنید تا به شادی و فراغت نوروزی اطرافیان خود، جهتی مناسب و رنگ و بوی جدیدی ببخشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا