فیلم و سریال

فیلم موقعیت مهدی شاهکار هادی حجاری فر

موقعیت مهدی

اثرگذارترین اثر دفاع مقدس در دهه ی ۹۰ و یا حتی بعد انقلاب!…
موقعیت مهدی با نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی فر به عنوان اولین اثر بلند سینمایی این کارگردان، چند وقتی است که مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است‌.
فیلمی که به ادعای بسیاری از منتقدان صاحب نظر هنرسینما، یکی از اثرگذارترین آثار دفاع مقدس است و توانسته نگاه بسیاری از مردم با سلیقه های مختلف را به خودش جلب کند. با هر نوع نگاهی می توان به تماشایش نشست و از دیدنش لذت برد‌


اما سوال اینجاست…
دلیل این موفقیت‌ها در چیست؟
چرا فیلم موقعیت مهدی می‌تواند احساسی را در جان مخاطب برانگیزد؟
چرا این اتفاق برای سایر فیلم‌های دفاع مقدس حداقل در دهه‌ی اخیر نیافتاده است؟
مشکل کجاست؟


چرا یک فیلم می‌شود اثرگذار و فیلم دیگر تنها نمایشی ساختگی از یک واقعه است و هیچ دلی از دیدن آن تکان نمی خورد؟…

در این‌جا به پاسخ این سوال می‌پردازیم و موقعیت مهدی را اینبار با این نگاه بررسی می‌کنیم.


۱- دغدغه‌ی واقعی هادی حجازی‌فر، ساخت فیلمی درباره ی‌ شهید مهدی باکری و شهدای لشکر ۳۱ عاشورا بود.
هادی حجازی‌فر بازیگر و کارگردان خوب کشورمان بارها در مصاحبه ها اعلام کرده که سال ها دغدغه‌ی ساخت فیلمی برای شهید مهدی باکری و برادرش حمید باکری داشته و این کار علاقه‌ی شخصی اوست.
از این رو برای ساخت اثرش تمام فیلم‌های مربوط به شهید عزیز را بررسی کرده و سفرهایی هم به زادگاه شهید باکری داشته و با انتخاب برش‌هایی از زندگی خانوادگی وخاطرات ایشان که برای خودش بسیار جذاب بوده و تحت تاثیر قرار گرفته به نگارش سناریو و سپس ساخت فیلم پرداخته است.


۲_ موقعیت مهدی تلفیقی هنرمندانه از روایت عشق و شجاعت است.
فیلم بیشتر از آنکه جنگی و پر سر وصدا باشد داستانی عاشقانه و سرشار از عواطف انسانی همچون عشق، برادری، دوستی، عدالت و ایثار به معنای واقعی و ملموس است. داستان فیلم تک بعدی و صرفا جنگی نیست بلکه بسیار سیال و دارای ابعاد مختلفی است که باعث می‌شود تا شرایطی که هر کدام از شخصیت‌ها با آن رو به رو هستند را به خوبی درک کنیم و بتوانیم خودمان را جای تک‌تک آنها بگذاریم. به جایشان فکر کنیم، احساس کنیم، بخندیم و گریه کنیم و در نهایت به قضاوت درست برسیم.


مثلا مهدی باکری را در موقعیتی درک کنیم که برای برنگرداندن پیکر برادرش حمید، مورد قضاوت حتی نزدیک‌ترین اعضای خانواده‌اش قرار می‌گیرد.
در طول دیدن فیلم همانقدر با احساسات زنانه و ظریف همسر شهید همراه می‌شویم که با تفکرات سرشار از مردانگی یک فرمانده‌ی جنگی هم‌قدم شده‌ایم


۳- موقعیت مهدی فرم را درست فهمیده است.
با وجود اینکه هادی حجازی اولین تجربه‌ی حرفه‌ای بلند سینمایی خود را پشت سر گذاشته است اما به نقل از بسیاری از منتقدان درجه‌ی یک کشور، توانسته به خوبی از پس آن بر بیایید. فیلم در فرم ایرادات کمی دارد و استاندارد است.
زوایای دوربین درست انتخاب شده اند و هر کدام در خدمت محتوای اثر هستند. دوربین حرکت اضافه ندارد و خودنمایی نمی‌کند بلکه تلاش کرده تا داستان را به زیبایی هر چه تمام تر روایت کند.


۴- موقعیت مهدی فضا‌سازی درستی دارد
فیلم در پرداخت صحنه و دکور بسیار موفق است. با دیدن یک دقیقه از آن کاملا در حال و هوای دهه‌ی شصت غرق می‌شوید. خانه‌ها، لباس‌ها، انسان‌ها همه، فرهنگ حاکم بر آن دهه را به خوبی منتقل می‌کنند


۵ – موزیک متن یکپارچه ولی دارای فراز و فرود فراوان است.
انتخاب موسیقی برای یک فیلم از جمله کارهای سخت است که در فیلم موقعیت مهدی شاهد انتخاب های مناسبی هستیم‌ که روی کار می‌نشیند و داستان را کامل می‌کند.
موسیقی سنتی ترکی، نوحه‌های قدیمی، موزیک بی کلام متن همگی بسیار اثرگذارند و جان اثر را به تصویر می‌کشند

۶- موقعیت مهدی فیلمنامه‌ای یکپارچه با پایان‌بندی درست دارد.
اطلاعات موجود از دفاع مقدس گاه می‌تواند حالت پراکنده داشته باشد نوشتن آن در قالب فیلم نامه‌ی یکپارچه کار سختی است. موقعیت مهدی با وجود فیلم نامه‌ی چند اپیزودی، یکپارچه است و پایان‌بندی منطقی دارد.
تمامی مطالب گفته شده از نقاط قوت فیلم موقعیت مهدی هستند، اما آنچه که باعث می‌شود اینچنین اثرگذار باشد یک جمله است
آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند…
نظر شما چیست؟…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا