سبک زندگی

محافظت از سرمای پاییز با خوراکی های گرم

یکی از بهترین راههای گرم کردن بدن در روزهای سرد پاییزی و زمستانی، تغییر دادن الگوی غذایی روزانه است. از آنجایی که روزهای سرد امسال نیز با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان همراه هست، بهتر است که برنامه غذایی را به گونه ای در نظر بگیرید که خوراکی های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش دمای بدن را به صورت روزانه مصرف کنید. بهترین و مغذی ترین خوراکی هایی که می توانند هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و هم باعث افزایش دمای بدن شوند، شامل موارد زیر هستند.

۱. زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل یکی از ریشه های گیاهی بسیار پرخاصیت است که می تواند از طریق افزایش سوخت و ساز در بدن باعث بالا رفتن دمای بدن شود. از طرف دیگر، مصرف منظم زنجبیل به کاهش التهاب در بدن و افزایش قدرت سیستم دفاعی کمک می کند. به همین دلیل هم گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی روزانه در این روزهای سرد کرونایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شما می توانید از زنجبیل تازه یا پودر آن در انواع دمنوش های روزانه چای ، سس های سالاد یا انواع سوپ های پاییزی استفاده کنید.

2.جودوسر

جو دو سر

جو دوسر به دلیل داشتن فیبر فراوان، می تواند هم شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد و هم از طریق تنظیم قند و کلسترول خون، باعث حفظ گرمای بدن در روزهای سرد سال شود. علاوه براین، جو دوسر به دلیل داشتن فیبر و املاح فراوان، گزینه غذایی مطلوبی برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن محسوب می شود. شما می توانید در روزهای سرد پاییزی از ترکیب جو دوسر و مقداری شیر گرم به عنوان عصرانه یا صبحانه استفاده کنید. اگر به این ترکیب مقداری پودر دارچین هم اضافه کنید، باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می شوید و با خوردن این وعده غذایی، نهایتا گرمای بیشتری احساس می کنید. جو دوسر می تواند علاوه بر صبحانه یا عصرانه، در انواع سالادهای گرم پاییزی یا سوپ ها، آش ها و خورشت ها مورد استفاده قرار بگیرد.

٣. نوشیدنی های گرم

دمنوش

یکی از ساده ترین راه های افزایش دمای بدن در روزهای سرد پاییزی مصرف نوشیدنی های گرم است. اگر این نوشیدنی ها در مقادیر مناسبی از ویتامین ها و ریزمغذی ها را هم به بدن برسانند، کمک قابل توجهی به افزایش قدرت سیستم دفاعی خواهند کرد. از این نظر می توانید به صورت روزانه از دمنوش هایی که حاوی یک یا چند مورد از این ترکیبات باشند، استفاده کنید؛ چای سبز، دارچین، هل، اسطوخودوس، چای کوهی، بهارنارنج، آویشن، پونه، نعناع، زیره، رازیانه و زنجبیل.

۴. انواع سوپ و خوراک

سوپ

انواع سوپ، آش و خوراک می توانند گزینه غذایی بسیار مناسبی برای شب های سرد و بلند پاییزی باشند و دمای بدن را سریع افزایش دهند. اگر بتوانید در انواع سوپ ها، آش ها و خوراک های پاییزی از این ترکیبات غذایی استفاده کنید، باعث افزایش ارزش تغذیه ای آنها و تقویت سیستم ایمنی بدن خواهید شد؛ جو دوسر، جو کامل، بلغور گندم، کینوا، هویج، گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، پیاز، سیر، زنجبیل، کدوحلوایی، آب گوشت، آب مرغ، گوشت بوقلمون، گوشت مرغ، آب لیموی تازه، نخودفرنگی، ذرت و انواع حبوبات.

۵. ترکیب مغزها و میوه های خشک

آجیل

از دیگر خوراکی های دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالا که می تواند شدیدا باعث افزایش دمای بدن و تقویت سیستم ایمنی در این روزهای سرد کرونایی شود، ترکیبی از دانه ها، مغزها و میوه های خشک است. مثلا شما می توانید ترکیبی از مغزها و دانه های خام مختلف مانند پسته، بادام، بادام زمینی، بادام هندی، فندق، گردو، تخمه کدو، بذر کتان، تخمه آفتابگردان یا کنجد را با میوه های خشکی مانند انجیر، کشمش، مویز يا توت مخلوط کنید و این مخلوط را در ظرفی بریزید و برای وعده عصرانه یا میان وعده صبح استفاده کنید. اگر بتوانید روزی یک تا دو قاشق غذاخوری از این ترکیب را مصرف کنید، ویتامین ها و املاح وقند مناسبی به بدن می رسانید و به این ترتیب باعث افزایش دمای بدن در کنار بهبود عملکرد سیستم دفاعی می شوید.

۶. گوشت ها

گوشت

از دیگر مواد غذایی مفیدی که می توانید در روزهای سرد بیشتر از آن ها استفاده کنید و دمای بدن را با خوردنشان افزایش دهید انواع گوشت ها هستند. انواع گوشت ها، مخصوصا گوشت قرمز به دلیل داشتن پروتئین و چربی زیاد، می توانند از طريق افزایش سوخت و ساز در بدن باعث پیشگیری از افت دمای بدن در روزهای سرد سال شوند. اگر می خواهید که ارزش تغذیه ای وعده غذایی حاوی گوشت را افزایش دهید، بهتر است که این غذاها را در فصل پاییز و زمستان همراه با سبزی های بخارپز مانند هویج، قارچ، شلغم، چغندر و سیب زمینی مصرف کنید. متابولیسم هضم گوشت در بدن به دفع آب زیادی نیاز دارد؛ بنابراین، اگر در این روزهای سرد سال کمی مصرف گوشت ها را افزایش دادید، بهتر است که نوشیدن آب و مایعات کافی را فراموش نکنید تا بدن شما با مشکل کم آبی و ضعف ایمنی ناشی از این اتفاق مواجه نشود. یکی از راه های پیشگیری از بروز این مشکل این است که حتما همراه با غذاهای گوشتی، از سبزی های خام مانند انواع سبزی خوردن یا سالادهای سبزی یا صیفی استفاده کنید.

۷. ادویه ها

ادویه ها از دیگر مواد غذایی افزایش دهنده سوخت وساز در بدن و کاهش دهنده التهابات بدنی هستند. بهتر است که در روزهای سرد سال، مصرف ادویه هایی مانند فلفل سیاه، فلفل قرمز، پاپریکا، زنجبیل و پودر دارچین را افزایش دهید تا از طریق افزایش سوخت و ساز در بدن ، دمای بدن هم بالاتر برود. از طرف دیگر، افزایش مصرف ادویه ها باعث کاهش التهاب در بدن و بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن خواهد شد. بهتر است بدانید که اگر ادویه ها را به صورت حرارت ندیده روی غذای در حال مصرف بریزید، می توانید با خوردن آنها نهایتا ویتامین C فراوانی دریافت کنید و این گونه به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده باشید.

۸‌. موز

شاید دانستن این نکته برای شما جالب باشد که موز در میان میوه های مختلف به دلیل داشتن ویتامین B و منیزیم فراوان، نقشی کلیدی در تنظیم عملکرد غدد تیروئید و فوق کلیوی ایفا می کند. زمانی که غدد تیروئید و فوق کلیوی عملکرد مناسبی در بیان داشته باشند ، دمای بدن هم تنظیم خواهد بود و شما طی روزهای سرد سال در بخش های انتهایی دست و پا کمتر احساس سرما خواهید کرد. از طرف دیگر، ویتامین B و منیزیم موجود در موز به بهبود عملکرد مغز و سیستم دفاعی بدن کمک می کند و همین مسئله باعث می شود که مصرف روزانه موز در روزهای سرد پاییزی و زمستانی بیشتر توصیه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا