خانواده

محبت زن و مرد

زن نیاز به محبت دارد

زن کانون محبت و موجودی صد در صد عاطفی است. از وجودش مهر و محبت می‌بارد. حیات و زندگی او وابسته به عشق و علاقه است. دلش می‌خواهد محبوب دیگران باشد، هر چه محبوب‌تر باشد شاداب‌تر خواهد بود. برای به دست آوردن محبوبیت تا سر حد فداکاری کوشش می‌کند، اگر احساس کند محبوب کسی واقع نشده، خود را شکست‌خورده و بی‌اثر می‌پندارد و دائماً پژمرده و افسرده است. ازاین‌رو می‌توان به یقین ادعا کرد که بزرگ‌ترین رمز همسرداری، اظهار محبت و علاقه به اوست.

آقای محترم! همسر شما پیش‌تر کاملاً از محبت‌های بی شائبه پدر و مادر برخوردار بود، اما از هنگامی که پیمان زناشویی را امضا نمود از دیگران برید و با تو پیوند دوستی برقرار کردو بدان امید به خانه‌ات قدم نهاد که تو به‌تنهایی به‌اندازه همۀ آنان بلکه بیش‌تر، او را دوست بداری. انتظار دارد عشق و محبت تو به او حتی از عشق و علاقه پدر و مادرش نیز عمیق‌تر و پایدارتر باشد. چون به عشق و محبت تو اعتماد داشته؛ تمام هستی و موجودیت خویش را در اختیارت نهاده است.

بزرگ ترین راز همسرداری

بزرگ‌ترین رمز همسرداری و بهترین کلید حل مشکلات زناشویی، اظهار عشق و علاقه به همسر است. اگر می‌خواهی دل همسرت را طوری مسخّر گردانی که مطيع تو باشد، اگر می‌خواهی پیوند زناشویی را استوار سازی، اگر می‌خواهی او را به خانه و زندگی دل گرم سازی، اگر می‌خواهی او را نسبت به خودت علاقه‌مند کنی، اگر می‌خواهی تا آخر عمر نسبت به تو وفادار باشد و …، بهتر آن است که تا می‌توانی نسبت به او اظهار عشق و علاقه کنی.

اگر همسرت احساس کند محبوب تو نیست، از خانه و زندگی بیزار می‌شود، به پژمردگی و افسردگی روی می‌آورد، به خانه‌داری و بچه‌داری بی‌علاقه می‌گردد، به وضع منزل رسیدگی نمی‌کند، با خود می‌گوید: چرا برای شوهری جان بکنم که دوستم ندارد؟!

خانه‌ای که از عشق و محبت خالی گشت، به جهنمی سوزان تبدیل می‌شود، اگر چه اسباب و وسایلش مرتب باشد، اما چون بوی عشق و محبت نمی‌دهد، صفا و رونق نخواهد داشت و در این صورت ممکن است همسر تو به بیماری‌های روانی و ضعف اعصاب مبتلا شود. یا برای جبران کمبود محبوبیت خویش، در صدد نفوذ در دل دیگران برآید. حتی ممکن است به قدری از شوهر و خانه متنفر شود که جدایی را بر زندگی سرد و بی‌رونق ترجیح داده و تقاضای طلاق کند.

مسئولیت همه این حوادث بر عهده مردی است که نتوانسته به خوبی همسرداری کند . باور کنید بخش مهمی از طلاق‌ها در اثر همین بی‌مهری‌هاست .

چند مثال

نیاز روانی به محبت و بی‌اعتنایی‌های شوهر و اشتغال او به کارهای زیاد و در نتیجه غفلت از حال روحی زن، سبب جدایی‌های بسیاری شده است.

در سال ۱۳۴۸ از میان ۱۰۳۷۲ زن و مردی که از یکدیگر جدا شدند، ۱۲۰۳ زن علت جدایی را خستگی و دل زدگی از زندگی و احساس پوچی و بیهودگی و بی‌توجهی شوهر به مسائل عاطفی دانسته اند. [1]

زنی که از ازدواج او تنها چهار ماه می‌گذشت در دادگاه اعلام کرد: حاضر است علاوه بر بخشش مهریه‌اش، مبلغی هم به شوهرش بدهد تا با طلاق او موافقت کند. زن گفت: چون شوهرم به طوطی‌های خود بیش‌تر از من علاقه‌مند است، نمی‌خواهم بیش از این با او زندگی کنم. [2]

آیات و روایات محبت به همسر

مهر و محبت خانوادگی از هر چیزی با ارزش‌تر است. خداوند بزرگ در قرآن مجید آن را از آثار قدرت و نعمت‌های بزرگ برشمرده و بر بندگان منت نهاده و می‌فرماید:

یکی از آیات خدا این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا با آنان انس بگیرید و در میانتان محبت و مهربانی افکند و در این موضوع برای اهل تفکر، نشانه هایی هست. [3]

 امام صادق (ع) می‌فرماید:

زن از مرد آفریده شده و تمام توجهش به سوی مردها معطوف می‌باشد، پس همسرانتان را دوست بدارید.؟ [4]

و نیز از آن حضرت نقل است که فرمود:

هر کس از دوستان ما باشد، به همسرش بیش‌تر اظهار محبت می‌کند. [5]

رسول خدا (ص) می‌فرماید:

هر چه ایمان انسان کامل‌تر باشد، به همسرش بیش‌تر اظهار محبت می‌نماید . [6]

و در جایی دیگر می‌فرماید:

این سخن مرد که به همسرش می‌گوید: واقعاً تو را دوست دارم، هرگز از قلبش خارج نخواهد شد. [7]

امام صادق (ع) می‌فرماید:

از اخلاق پیمبران این است که نسبت به همسرانشان محبت دارند. [8]

راهکارهای ابراز محبت به همسر

 گرچه محبت باید از صمیم قلب باشد تا در دل طرف اثر بگذارد؛ زیرا دل‌ها به هم راه دارند. ولی به محبت قلبی تنها هم نباید اکتفا کرد، بلکه لازم است آشکارا آن را اظهار نمود. در صورتی می‌توان انتظار نتيجه داشت که آثار محبت در زبان، افعال و رفتار شخص نمایان باشد.

آشکارا و بدون احتیاط به همسرت اظهار عشق و علاقه کن، در حضور و غیاب از وی تعریف کن، اگر به سفر رفتی برایش نامه بنویس و از دوری و هجران ناله سر ده ، گاهی برایش هدیه‌ای تهیه کن، اگر دست رسی به تلفن داری، گاه‌گاهی از احوالش جویا شو.

و باز از موضوعاتی که بانوان هرگز آن را فراموش نمی نمایند، همین عشق‌ها و مهر‌ورزی‌های واقعی است. برای نمونه به داستان زیر توجه فرمایید:

خانمی به نام … در حالی که اشک شوق می‌ریخت گفت: در یک شب پاییزی با جوانی ازدواج کردم. مدت‌ها زندگی ما به آرامی می‌گذشت، احساس می‌کردم خوش‌بخت‌ترین زن روی زمین هستم. شش سال در خانه کوچکی که برایم ترتیب داده بود. به سر بردم. تا این که روزی خوشبختی‌ام صد برابر شد؛ یعنی روزی که باردار شده بودم. هنگامی‌که این خبر را به شوهرم دادم، مرا در آغوش کشید و اشک شوق ریخت . از شوق آن قدر گریست که بدون اغراق چندین بار نزدیک بود نقش بر زمین شود. سپس از خانه بیرون رفت و با پس‌انداز خود یک گردن بند الماس برایم خرید. هنگامی‌که آن را به من داد گفت : این گردنبند را به بهترین زن دنیا که تابه‌حال دیده‌ام تقدیم می‌کنم؛ اما افسوس که طولی نکشید وی در یک حادثه غم‌انگیز رانندگی کشته شد. [9]

مرد نیز نياز به محبت دارد

همه انسان‌ها تشنه دوستی و محبت هستند و دوست دارند که محبوب دیگران باشند. دل انسان به محبت زنده است. کسی که بداند محبوب دیگران نیست خود را بی‌کس و تنها می‌شمارد و همواره پژمرده و افسرده است. خانم های محترم همسر شما هم از این احساس غریزی به دور نیست . او نیز تشنه عشق و محبت است. پیش از ازدواج، از محبت‌های بی‌شائبه پدر و مادر برخوردار بوده، اما از آن هنگام که باهم پیمان زناشویی بستید، خود را در اختیار شما قرارداد و انتظار دارد محبت‌های آنان را از سوی شما نیز ببیند و از صمیم قلب دوستش بدارید. رشته دوستی را از همه بریده و به تو پیوند داده است و انتظار دارد که شما به‌تنهایی، به‌اندازه همه دوستش داشته باشید. شب و روز برای آسایش و رفاه شما زحمت می‌کشد و حاصل دست رنج خویش را تقدیم شما می‌کند. او شریک زندگی و مونس دائمی و غم‌خوار واقعی شماست. حتی از پدر و مادرتان نیز بیشتر به سعادت و خوشی شما توجه دارد. قدر او را بدانید و از صمیم قلب دوستش بدارید. اگر او را دوست داشته باشی، او هم به شما علاقه‌مند خواهد شد؛ زیرا محبت، یک پیوند دوطرفی است و مهربانی و اظهار محبت واقعاً اعجاز می‌کند.اگر محبت دوطرفه شد، بنیان زناشویی استوار می‌شود و خطر جدایی از بین می‌رود.

ابراز محبت به شوهر

مغرور مشو که شوهرم با یک نگاه ، به من علاقه‌مند شده است و عشق او همیشه پایدار خواهد ماند؛ زیرا عشقی که با یک نگاه بیاید دوامی نخواهد داشت. اگر می‌خواهی عشق او پایدار بماند بامحبت‌های دائمی، آن را برای خود نگاه‌دار. اگر شوهرت را دوست بداری، همواره دلش شاداب و خرم، در کسب‌وکار دل گرم، به زندگی علاقه‌مند و در همه کارها موفق خواهد شد. او اگر بداند که واقعاً محبوب همسرش است، حاضر است برای تأمین سعادت و رفاه خانواده‌اش تا آنجا که در توان دارد، فداکاری و کوشش کند. مردی که کمبود محبت نداشته باشد، کمتر اتفاق می‌افتد که دچار بیماری‌های روحی و ضعف اعصاب گردد.

خانم های گرامی اگر شوهرتان بداند که دوستش نداری از تو دل سرد می‌شود، به زندگی و کسب‌وکار بی‌علاقه می‌گردد، گرفتار پریشانی و بیماری‌های روانی می‌شود، از خانه وزندگی فرار می‌کند و در میدان زندگی سرگردان می‌گردد و ممکن است از ناچاری به مراکز فساد پناه ببرد. چنین شخصی با خود فکر می‌کند که چرا باید زحمت بکشم و حاصل دست رنجم را به افرادی تقدیم کنم که دوستم ندارند. بهتر است دنبال عیاشی و خوش‌گذرانی بروم و برای خودم دوستان واقعی پیدا کنم.

راهکارهای ابراز محبت به شوهر

خانم محترم رشته محبت را به گردن شوهرت بینداز و بدین‌وسیله او را به‌سوی خانه و خانواده جذب کن. ممکن است همسرت را قلباً دوست بداری، اما این مقدار کافی نیست، بلکه باید آن را به زبان بیاوری بلکه باید از رفتار و گفتار و حرکاتت آثار عشق و علاقه نمایان باشد. چه اشکالی دارد که گاه‌گاه بگویی : عزیزم! واقعاً تو را دوست دارم؟ و یا اگر از سفر آمد، لباس نو یا دسته‌گلی تقدیمش کنی و بگویی : چه خوب شد که آمدی، دلم برایت تنگ‌شده بود. وقتی در سفر است، برایش نامه بنویس و از فراق و جدایی او اظهار دل‌تنگی کن. اگر دیرتر از زمان معمول به خانه آمد اظهار کن: در انتظار آمدنت بودم و از دیر آمدنت نگران شدم.

در غیابش نزد دوستان و خویشان از او تعریف کن و اگر کسی خواست از او بدگویی کند، از همسرت دفاع کن. هر چه بیشتر به او اظهار عشق و علاقه کنی، بیش‌تر به تو علاقه‌مند می‌شود و در نتیجه، پیوند زناشویی شما مستحکم‌تر شده و خانواده خوشبخت‌تری خواهید داشت.

شکسپیر می‌گوید: آنچه در زن، قلب مرا تسخیر می‌کند، مهربانی اوست نه روی زیبایش. من زنی را بیشتر دوست دارم که مهربان‌تر باشد .

آیات و روایات محبت به همسر

خداوند بزرگ در قرآن کریم به محبت و علاقه‌ای که بین زن و شوهر وجود دارد، اشاره فرموده و آن را از نشانه‌های قدرت خویش شمرده است :

یکی از آیات خدا این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا با آنان انس بگیرید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد و … . [10]

حضرت امام رضا (ع) می‌فرماید:

بعضی زن ها برای شوهرشان بهترین غنیمت هستند، زنانی که به شوهرشان اظهار عشق و محبت کنند. [11]

پیغمبر اکرم می فرماید:

بهترین زنان شما، زن هایی هستند که دارای عشق و محبت باشند. [12]

امام صادق (ع) نیز می‌فرماید:

وقتی کسی را دوست داری ، به او خبر بده . [13]

[1] – روزنامه اطلاعات ، ۱۵ آذر ۱۳۵۰ .

[2] – همان ، ۶ بهمن ۱۳۵۰ .

[3] – روم (30) آیۀ 21.

[4] – بحارالانوار ، ج 103، ص 226.

[5] – همان، ص223.

[6] – همان ، ص 228.

[7] – شافی ، ج2، ص 138.

[8] – بحارالانوار ، ج 103 ، ص 236.

[9] – روزنامه اطلاعات ، ۶ بهمن ۱۳۶۸ .

[10] – روم (۳۰) آیه ۲۱.

[11] – مستدرك الو سائل، ج۲، ص۵۳۲.

[12] – بحار الأنوار، ج۱۰۳، ص ۲۳۵.

[13] – همان، ج۷۴، ص۱۸۱.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا