معرفی کتاب

معرفی کتاب شصت پرسش اعتقادی

معرفی کتاب شصت پرسش اعتقادی : نوشته سید رضا طباطبایی

فراموش نکنیم که بالاترین تکلیف پدر و مادر ، تربیت فرزندان صالح است و حساسیت آموزه‌ها درباره فرزندان (حتی در اوان تولد آن‌ها) آن‌قدر زیاد است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «در بدو تولد نوزاد، نغمۀ توحید با گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد زمزمه شود»؛ و نیز در روایتی دیگر فرمودند: «آموزه‌هایی که در کودکی به فرزندانتان می‌دهید، مانند کنده‌کاری و حکاکی در سنگ ، ماندگار است».

همچنین امیرالمؤمنین (ع) خطاب به امام حسن (ع) فرمودند: (دل کودک همچون زمین خالی است که هر بذری در آن پاشیده شود؛ آن را می‌پذیرد). انسان فطرتاً خداجوست و شکی نیست که بهترین زمان برای پایه‌ریزی مسائل اعتقادی ، خردسالی فرزند است. آن زمانی که ضمیرش پاک و فطرتش زلال است.

شاید خیلی از ما با کودکان و نوجوانانی روبه‌رو شده‌ایم که پر از سؤال‌اند. سؤال‌هایی که از جوابش درمی‌مانیم یا پاسخ مناسبی برایش پیدا نمی‌کنیم. پرسیدن یکی از راه‌های رسیدن به معرف است به شرطی که فرد در جواب سؤالش پاسخی قانع کننده دریافت کند.

در این بین پدران و مادران در معرض بیشترین سؤالات از کودکان و نوجوانان خود قرار دارند و حتی اگر توانایی این که بگویند «نمی‌دانم » را داشته باشند، پس از مدتی ممکن است باعث سرشکستگی آن‌ها شود و آهسته‌آهسته مرجعیت خود را برای کودک از دست دهند و در امور دیگر نیز کودک به آن‌ها رجوع نکند. کتاب «شصت پرسش اعتقادی» از جمله کتاب‌های موفق و پر فروشی است که به والدین و مربیان در زمینه پاسخ به سؤالات کودکان یاری می‌دهد. سید رضا طباطبایی نویسنده این کتاب است و نشر جمکران آن را به چاپ رسانده است.

 

کتاب به چه سؤال‌هایی جواب می‌دهد؟

کتاب شصت پرسش اعتقادی به سؤالات اساسی کودکان در زمینه مسائل اعتقادی پاسخ می‌گوید : سؤالاتی مانند: خدا چه شکلیه؟ چرا خدا رو نمی‌بینیم؟ خدا کجاست؟ خدا از چه وقت بوده؟ پدر و مادر خدا کیه؟ چرا خدا بعضی از حاجت هامونو نمیده؟ هدف خدا از آفریدن ما چی بود؟ چرا باید از خدا بترسیم؟ چرا خدا مادربزرگ رو خوب نمی کنه؟ چرا خدا بابابزرگو ازمون گرفت؟ اگه نماز نخونیم، چی میشه؟ چرا خداوند بعضی‌ها رو ناقص‌الخلقه به دنیا میاره؟ چرا خدا بعضی‌ها رو به جهنم می بره؟

من دوست ندارم پیر بشم؛ وقتی می‌میریم کجا میریم؟ چرا خدا شیطون رو آفرید؟ و بسیاری از پرسش‌های دیگر کودکان درباره خدا، فلسفه خلقت، علت بیماری‌ها ، تقدیر، مرگ و … که حتی ممکن است سؤال بزرگ‌سالان هم باشد.  سؤالاتی که نویسنده با بیانی ساده و کودکانه پاسخ داده است، بارها و بارها از سوی این نسل، در تمام دوره‌های زمانی مطرح شده و پیشرفت‌های تکنولوژی هم تأثیری در تغییر شکل آن نداشته است. هر کودکی در دوره‌های مختلف سنی ، این قبیل سؤالات را از پدر و مادر خود می‌پرسد و به تعبیری ، نخواسته آن‌ها را درگیر چگونه پاسخ دادن به این سؤالات می‌کند.

چند پاسخ برای یک پرسش

مهم‌ترین ویژگی که در این کتاب به چشم می‌آید ، مختصر و مفید بودن پاسخ‌ها و همچنین ، سطح‌بندی مطالب برای مخاطب‌های مختلف است. این پاسخ‌ها در سه سطح مختلف و با توجه به سطح ذهنی کودکان تقسیم‌بندی شده‌اند تا مربیان با شناختی که از کودک دارند، پاسخ مناسب در نظر بگیرند؛ چه بسا کودک پنج‌ساله ای که ذهنی قوی و پویا دارد و چه بسا فرزندی ده ساله که فقط پاسخ سطح اول را  برمی‌تابد.

با  توجه به اینکه ابزار شناخت در کودکِ سطح اول ، با محسوسات گره‌خورده ، کودک به یاری حواس و رفتارهای حرکت به اکتشاف محیط می‌پردازد. سعی شده پاسخ ها در این سطح، تا حد امکان ملموس و عینی باشند؛ یعنی همراه با نمونۀ عینی‌ای که باعث تقریب ذهن کودک شود . در سطح دوم ، مطالب تا حدودی ذهن‌های پویاتر و نیمه استدلالی را در نظر گرفته است و از معلومات رایج استفاده می‌شود . در سطح سوم و بالاتر ، پاسخ‌ها علمی‌ترند و استدلال محور؛ ضمن اینکه در کنار استدلال‌ها در برخی موارد، بیانات بزرگان نیز ذکر می‌شود.

خدا کجاست؟

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

  • خدا کجاست؟
  • خدای مهربون همه‌جا هست و از همه‌کس و همه‌چیز به ما نزدیک تره . خدا هم در آسمون، هم در زمین، هم پیش تو ، هم پیش من ، هم توی دنیا و هم توی بهشته.
  • مگه می شه که همه جا باشن؟!
  • ازت یه سؤال می پرسم : هوا کجاست؟
  • همه جا .
  • درسته؛ هم این جا ، هم تو آسمون ، هم اون طرف دنیا. البته دقت کن ، درسته که گفتیم هوا همه جا هست و خدا هم همه جا هست، ولی خدا مثل هوا نیست. این مثال رو برات گفتم تا بهتر بفهمی . خداوند با همه کس و همه چیز فرق داره و همه جا هم هست؛ حتی جایی که هوا نمی تونه باشه، مثل فضا، قلب و فکر ما.

حالا اگه خداوند همه جا نباشه، پس چه کسی از نیازهای بنده‌ها خبردارمی شه و غذای همۀ موجودات رو، حتی مورچه‌هایی که در دل صخره‌ها هستن یا ماهی‌هایی که در زیر دریاها شنا می کنن یا پرندگانی که در آسمون ها پرواز می کنن، بهشون می رسونه؟ اگه خدا همه جا نباشه، پس چطوری می تونه دعای همه رو هر جای دنیا که باشن ، بشنوه؟ خداوند حتی در قلب مهربون تو هم هست. می دونی از کجا می دونم؟

  • از کجا ؟
  • چون تو خدای مهربون رو دوست داری ؛ پس خدای مهربون در قلب تو هم جا داره.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا