معرفی کتاب

معرفی کتاب عصرهای کریسکان

عصرهای کریسکان

کتاب عصرهای کریسکان به قلم کیانوش گلزار راغب ، خاطرات امیر سعیدزاده از رزمندگان جنگ ایران و عراق را به تصویر می‌کشد. در این اثر با سرنوشت غمناک و حزن‌آلود او همراه می‌شوید و به عمق فجایع ضدانقلاب دموکرات و کومله پی می‌برید. امیر سعیدزاده (راوی کتاب ) ، بیش از شش سال در زندان‌های گروه کومله و دموکرات شکنجه شد. او تقریباً تنها فرد نجات‌یافته از زندان مخوف کریسکان است و بقیۀ هم‌بندی‌های او، همه بدون محاکمه اعدام شدند. کریسکان، منطقه‌ای در کردستان عراق است که پس از پاکسازی سردشت ، تبدیل به مقر اصلی گروهک‌های تجزیه‌طلب شد و آن‌ها در آنجا زندان دایر کرده بودند. راوی کتاب عصرهای کریسکان نیز چند سالی را در این زندان اسیر بوده است . این کتاب در 280 صفحه، به قلم کیانوش گلزار راغب توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. همچنین کتاب صوتی عصرهای کریسکان نیز، در دسترس علاقه‌مندان قرارگرفته است .

در بخشی از کتاب می‌خوانیم :

چون زبانم کردی است و راحت می‌توانم در خاک عراق تردّد کنم تا تحرک ضدانقلاب را شناسایی کنم، مدتی است آموزش مأموریت‌های برون‌مرزی می‌بینم. حوزه مأموریتم عراق تعیین می‌شود. با جوش خوردن با عوامل ضدانقلاب ، زمینۀ حضورم در عراق بیشتر می‌شود. در عملیات مرصاد با جعفرآقا مسئول عملیات شمال غرب منافقین ، در پادگان اشرف ملاقاتی انجام می‌دهم. لیست مایحتاج آن‌ها را برای مسئولم می‌فرستم تا تصمیمات لازم را بگیرند.
عراق با کمبود آذوقه مواجه شده و منافقین می‌خواهند احتیاجاتشان را از کردستان ایران تأمین کنند. من هم وارد تشکیلاتشان می‌شوم و قول می‌دهم نیازهایشان را برآورده کنم. همان‌جا متوجه تحرکات نظامی منافقین می‌شوم و می‌بینم در محوطه وسیعی از پادگان اشرف، ماکت هواپیماهای نظامی چیده‌اند که واقعی نیستند. یکی از هواپیمای های ایرانی هم گول‌خورده و به این ماکت‌ها حمله کرده و متأسفانه سقوط کرده بود. سراسر پادگان لبریز از ادوات نظامی و توپ و تانک و خودروهای مجهز به سیستم‌های راداری است. منافقین با رفتارهای خشک نظامی با یکدیگر برخورد می‌کنند. گزارشات لازم را برای سرپُلم می‌فرستم و تحرکات نظامی را در عملیات مرصاد رصد کرده و گزارش می‌دهم.

تقریظ (حاشیه نویسی) رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
بسیار جذاب تهیه‌شده است ؛ هم خود سرگذشت این جوان آزادۀ کرد جذاب است و هم نوع نگارش صریح و کوتاه و بی حاشیه کتاب. با اینکه نیروهای مبارز کردِ طرفدار جمهوری اسلامی را از نزدیک دیده و شناخته‌ام، آنچه از فداکاری‌های آنان در این کتاب آمده ، برایم کاملاً جدید و اعجاب‌آور است. نقش مادر و همسر هم حقاً برجسته است. دلاوری و شجاعتِ راوی و خانواده‌اش ممتاز است و نیز برخی عناصر دیگر کردی که از آنان نام‌برده شده است. در کنار این درخشندگی‌ها ، رفتار قساوت آمیز و شریرانۀ کسان دیگری که به دروغ از زبان مردم شریف کُرد سخن می‌گفتند نیز به‌خوبی تشریح شده است. کتاب جامعی است؛ تاریخ، شرح‌حال شناخت قوم کُرد، شناخت حوادث تلخ و شیرین منطقه کردی در اوایل انقلاب … .
در آذر 99 مطالعه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا