سبک زندگی

مقایسه کردن همسر

مقایسه‌های همسرانه

یکی از آسیب‌هایی که می‌تواند زندگی زناشویی را تهدید کند و بسیاری ازهمسران ، کم یا زیاد درگیر آن هستند، مقایسه است . مقایسه کردن با دیگری کار درستی نیست و عملاً نادیده گرفتن اصل تفاوت‌های فردی است. قرآن نیز به امر متفاوت بودن انسان‌ها توجه داشته و در آیۀ 14 سورۀ نوح، آن را بیان کرده است : « وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا »؛ به تحقیق ، شما را گوناگون آفریدیم.

وقتی وجود تفاوت‌ها یک امر طبیعی است ، باید به آن‌ها احترام گذاشت؛ حال‌آنکه مقایسه کردن ، نقطۀ مقابل این کار است. برای داشتن یک زندگی زناشویی آرام و بدون تنش ، لازم است آسیب‌های مقایسه کردن را فراموش نکنیم و سعی کنیم که هر چه بیشتر از آن فاصله بگیریم.

پیامدهای مقایسه کردن همسر با دیگران

  1. زمانی که همسر خود را با دیگری مقایسه می‌کنید، اولین آسیب آن متوجه خود شما خواهد شد؛ چون با این کار ، وجهۀ او را در نظر خود پایین می‌آورید و به تدریج از علاقه‌تان نسبت به او کاسته می‌شود. سردی در روابط به تمام ابعاد زندگی کشیده می‌شود و حتی ممکن است در فرآیند تربیت فرزندان نیز تأثیرگذار باشد.
  2. مقایسه‌های اشتباه ، باعث می‌شود طرف مقابل حس کند که همسرش او را همان‌طور که هست نپذیرفته و دیگر به او علاقه‌ای ندارد؛ بنابراین دچار افسردگی و سرخوردگی می‌شود و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد. مقایسه کردن همسر، موجب دلسردی و کاهش انگیزۀ او برای ادامۀ تلاش‌ها و سعی او برای تغییر می‌شود.
  3. مقایسه کردن موجب تحقیر همسر و به چالش کشیدن او می‌شود. افراد در اثر احساس حقارت، به جبران منفی روی می‌آورند و ممکن است دست به تلافی بزنند و شروع به بهانه‌گیری و ایراد گرفتن کنند؛ چیزی که قطعاً خوشایند نخواهد بود؛ جمع شدن دو ایرادگیر مقایسه کننده در یک جا.
  4. مقایسه‌ها گاه موجب بروز دعوا و پرخاشگری در محیط خانه شده و آرامش را از میان می‌برند. دوام دعواها در محیط خانواده، زندگی را به کام اعضا، تلخ خواهد کرد.
  5. با ادامه پیدا کردن این روند، اختلافات و مشکلات درون خانواده‌ای ، حریم‌ها را می‌شکند و زن و مرد هر روز بیشتر از یکدیگر فاصله می‌گیرند.

چند راهکار عملی

برای جلوگیری از مقایسۀ همسر با دیگران و پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آن، راهکارهایی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد:

  1. از ذهنتان شروع کنید

برای ترک کردن این عادت نامناسب ، باید از ذهن خود شروع کنید. اگر فقط نقاط ضعف همسرتان را زیر ذره‌بین بگذارید و نقاط ضعف او را با نقاط قوت دیگران مقایسه کنید، به‌مرور ذهنتان به این کار عادت می‌کند و به جایی خواهد رسید که دیگر قادر به دیدن خوبی‌های او نخواهد بود.

  1. با یکدیگر همدلی کنید

برای جلوگیری از آسیب به زندگی مشترک و رابطۀ زناشویی، بهترین کار همدلی است. قبل از اینکه دیر شود و کاملاً از همسر خود دلسرد شوید، محبت خود را به او ابراز کنید و بگویید که قدر زحماتش را می‌دانید. این جملات شماست که به او انگیزۀ زندگی و کار و تلاش بیشتر می‌دهد ، نه مقایسه‌ها . خود را جای او بگذارید و درکش کنید.

  1. به جنبه‌های مثبت همسرتان توجه کنید

ممکن است همسران به‌صورت ناخودآگاه جنبه‌های مثبت زندگی دیگران را با جنبه‌های منفی زندگی خود مقایسه می‌کند . جلوی این کار را بگیرید و به‌جای آن به‌خوبی های همسر خود توجه کنید. به زندگی خودتان بیشتر فکر کنید؛ اینکه چگونه در کنار یکدیگر و با سختی ، آن را شکل داده‌اید. به تمام زحماتی که همسرتان در طول ازدواج و زندگی مشترکتان کشیده است و یا زمان‌هایی که حتی با چیزهای خیلی کوچک خوشحالتان کرده، فکر کنید. این یادآوری‌ها حس خوبی در شما ایجاد می‌کنند و با استمرار در آن‌ها، علاقه‌تان نسبت به یکدیگر بیشتر شده و در نتیجه تلاش بیشتری برای تغییر رفتار و شرایط می‌کنید. همچنین روی جنبه‌های مثبت همسرتان متمرکز شوید؛ همان‌هایی که باعث شدند او را برای ازدواج انتخاب کنید تا یک عمر ، شریک زندگی‌تان باشد.

  1. تشکر و قدردانی را فراموش نکنید

زمانی که همسرتان را با دیگران مقایسه می‌کنید، به این معناست که از زندگی خود راضی نیستید و کمبودهای مالی و اخلاقی را در ذهن خود پررنگ می‌کنید. سعی کنید بابت تمام نعمت‌های زندگی مشترک ، سپاس‌گزار باشید. قدردانی از همسر و زحماتش شما را در نظرش مهربان جلوه می‌دهد و دل‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند. توجه به نعمت‌ها و شکرگزاری ، آن‌ها را در زندگی‌تان بیشتر می‌کند.

خود را جای دیگران بگذارید

قبل از مقایسۀ همسرتان با دیگران، برای لحظه‌ای تصور کنید که اگر او هم ویژگی‌های مثبت دیگران را به رویتان بیاورد و شما را با اطرافیان مقایسه کند، چه حالی خواهید شد. مسلماً این شرایط برای شما اصلاً خوشایند نیست. اگر برای مقابله به‌مثل با همسرتان، او را با دیگران مقایسه می‌کنید، این کار را تمام کنید تا او نیز عادت خود را کنار بگذارد. در غیر این صورت ، به‌مرور، مشکلات و دعواهایتان بیشتر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا