ایران ما

مناطق دیدنی آذربایجان غربی

آذربایجان غربی یکی از استان‌ های شمال غربی ایران است و مرکز آن شهر ارومیه است. این شهر با آب و هوای معتدل کوهستانی و با مناظر طبیعی و زیبا، جاذبه‌ های تاریخی و فرهنگی متنوعی دارد. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌ های شهر ارومیه و آذربایجان غربی می‌ پردازیم:

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه از جاهای طبیعی ایران است که عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و بزرگ‌ترین دریاچه ایران را با خود یدک می‌کشید. علاوه بر این، دریاچه ارومیه محل زندگی بسیاری از حیوانات مهاجر و بومی از جمله فلامینگو، پلیکان، حواصیل و اردک بود و سالانه صدها گردشگر را به خود جلب می‌کرد که ضمن تماشای این دریاچه زیبا به‌دنبال استفاده از خواص درمانی لجن و آب دریاچه آن بودند.

وجود سواحل زیبای ماسه‌ای، صخره‌ای و لجنی در دور دریاچه، حدود ۱۰۲ جزیره منحصربه‌فرد، انواع گوناگون پرندگان و پستانداران و… بخشی از جاذبه‌های اکوتوریستی این پارک ملی هستند که گوشه‌ای از عظمت خالق را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. با این همه، چند سالی می‌شود که دریاچه ارومیه با خشکسالی، استفاده افراطی از منابع آب آبریز دریاچه، عوامل انسانی و غیره دست‌وپنجه نرم می‌کند. خوشبختانه، اقدام‌های اتخاذشده برای احیای دریاچه تاثیرگذار بوده و این دریاچه تا حدودی وضعیت بهتری پیدا کرده است.

تخت سلیمان

تخت سلیمان که به‌عنوان زادگاه زرتشت از آن نام برده شده، پنج دوره تاریخ و تمدن بشری را به خود دیده است. این مجموعه منحصربه‌فرد و خارق‌العاده که ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، از جاهای دیدنی آذربایجان غربی به شمار می‌آید و در شهر تکاب قرار دارد. تخت سلیمان، بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی و نیایشگاه قبل از اسلام بوده است و از آن به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه دین زرتشت یاد می‌کنند. میراث جهانی تخت سلیمان شامل بخش‌های مختلفی مثل آتشکده آذرگشنسب، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و… می‌شود.

آرامگاه شمس تبریزی

آرامگاه شمس تبریزی، مدفن عارفی نامی و بزرگی است که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی خوی شناخته می‌شود. در کنار این مدفن، مناره بزرگ پوشیده از شاخ قوچ وحشی قرار گرفته که به برج شمس تبریزی معروف است و به سده ۶ هجری قمری تعلق دارد. هر ساله تعداد بی‌شماری از متصوفان در آ‌ذرماه برای انجام مراسم در جوار مناره جمع می‏‌شوند. مناره شمس تبریزی در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ هجری شمسی با شماره ثبت ۹۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه برای گذراندن آخر هفته‌ ای عالی و تفریح در کنار دوستان و خانواده است. این دریاچه در منطقه کوهستانی قرار دارد و به همین دلیل، بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از آن محسوب می‌شود. دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی در دره‌ای نزدیک مرز ایران و ترکیه قرار دارد. دریاچه از جنوب به قلل سی‌تاو، قایدوک و چال، از شمال به کوه بایدوست، از غرب به روستای مخروبه دری و از شرق به روستاهای بانی و پسان منتهی می‌شود.

مسجد جامع سرخ مهاباد

مسجد جامع سرخ مهاباد که در گویش کردی مزگه‌وتی سوور خوانده می‌شود، از یادگارهای دوران حکومت صفویان در مهاباد است و در بافت قدیمی شهر قرار دارد. آجر سرخ، اصلی‌ترین مصالح استفاده شده در ساخت این مسجد است و به همین دلیل با نام مسجد سرخ، شهرت دارد. بنای مسجد به لحاظ پی و معماری همانند مسجد جامع تسوج در آذربایجان شرقی است. در شبستان مسجد ۱۰ ستون سنگی به چشم می‌خورد و ۱۸ گنبد آجری نیمکره روی بنا قرار گرفته‌اند. مسجد جامع سرخ مهاباد از کهن‌ترین و ارزشمندترین عمارات تاریخی دوران اسلامی در غرب کشور به‌شمار می‌رود و به دلیل توازن در شکل طاق، گنبد و شبستان، همچنان سالم باقی‌ مانده است. این اثر به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی مهاباد، در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

غار سهولان

سهولان یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر است که نام و نشان آن را در غرب کشور و در سرزمین آذربایجان باید جستجو کنید و مسیر سفر را برای استان آذربایجان غربی برنامه‌ریزی کنید؛ چراکه این غار از جاهای دیدنی مهاباد است و در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، در محور مهاباد–بوکان قرار دارد. روستای سهولان و دامنه‌ رشته کوه‌های کوتر، سهولان شگفت‌انگیز را در آغوش خود جای داده‌اند.

آرامگاه پوریای ولی

پوریای ولی یکی از پهلوانان ایرانی است که مقبره او از جاهای دیدنی خوی به حساب می‌آید. مقبره این پهلوان فقط به سنگ قبری ساده، چهار ستون سنگی مسقف و انگشتری با حکاکی پوریای ولی خلاصه می‌شود.

دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که افراد زیادی را در روزهای گرم تابستان به این منطقه خوش آب‌وهوا می‌کشاند. آب و هوای خنک و بی‌نظیر در تابستان، قرارگیری دریاچه در بالای کوه، وجود جاذبه‌های متنوع در اطراف دریاچه دالامپر، موقعیت مناسب جهت کوهنوردی و… دست‌به‌دست هم داده‌اند تا بازدید از دریاچه جذاب و فراموش‌نشدنی شود.

دروازه سنگی خوی

دروازه سنگی خوی یا قالا قاپیسی که لقب تنها دروازه باقی مانده از تاریخ کهن ایران را یدک می‌کشد، یکی از جاهای دیدنی خوی است و از آنجا که تنها دروازه به جا مانده از حصار شهر محسوب می‌شود، ارزش تاریخی زیادی دارد. قرارگیری دروازه سنگی در کنار بازار تاریخی شهر باعث شده است تا گردشگران در کنار بازدید از این اثر بتوانند گشتی در بازار بزنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا