ایران ما

مناطق دیدنی خراسان رضوی

حرم امام رضا علیه السلام

مشهد پایتخت معنوی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این کلان شهر مذهبی در ردیف محبوب ترین و پرمسافرترین شهرهای ایران قرار دارد و سالانه میزبان میلیون ها توریست و زائری است که مشهد را برای گذران تعطیلاتشان انتخاب می کنند. مشهد علاوه بر مردم ایران یکی از مقاصد مورد علاقه مسلمانان سرتاسر جهان است که برای زیارت شمس الشموس خود را به این شهر تاریخی می رسانند. مشهد در تمام فصول سال مملو از حضور مسافرین است.

نیشابور

دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی در ردیف تاریخی ترین شهرهای ایران نیز قرار دارد. نیشابور که به فیروزه ایران شهره است در 127 کیلومتری شهر مشهد و در دامان پرمهر بینالود قرار گرفته است. برخی بنیانگذاری این شهر را به شاپور اول ساسانی نسبت می دهند و اما برخی دیگر شهر را بسیار قدیمی تر از آن می دانند و معتقدند شاپور این شهر را گسترش داده است. شهر که در دوره سلجوقیان و خوارزمشاهیان به عنوان یک پایگاه فرهنگی و مذهبی مهم و در دوره صفویان هم جزو شهرهای استراتژیک بوده است مملو از جاذبه های تاریخی و طبیعی است. قدمگاه، آرامگاه خیام، آرامگاه عطار نیشابوری، شادیاخ، روستای خروعلیا، آرامگاه بی بی شطیطه، مسجد جامع نیشابور، بازار سرپوشیده نیشابور، روستای دیزباد، روستای بوژان، دره هفت غار، آبشار گرینه، آبشار بوژان، آبشار هو و موزه رباط شاه عباسی از دیگر جاذبه های این شهر زیبا و چشم نواز است.

سبزوار

سبزوار یکی از شهرهای کهن ایران زمین است که در فاصله 220 کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است. شهر باستانی که خیلی ها آن را محل نبرد افسانه ای ایران و توران می دانند و برخی بر این باورند که سهراب پسر رستم در این شهر به خاک سپرده شده است. سبزوار که در دوران قبل از اسلام یکی از مراکز مهم تمدن بخصوص در دوران ساسانی محسوب می شد بیهق و یا بینه نامیده می شده و بر سر راه جاده معروف ابریشم قرار داشته است که سبب رونق بیش از پیش آن می شده است. بر اساس پژوهش هایس باستان شناسی جدید قدمت سکونت در این شهر به بیش از 12000 سال می رسد. سبزوار در طول تاریخ یکی از شهرهایی بود که در جریان حمله مغول به کلی ویران گشت.این شهر پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصربفرد است. آتشکده آذربرزین مهر، آرامگاه بقراط، منار مسجد، مسجد جامع سبزوار، عمارت امین التجار، روستای بلاش، سد یام، آبشار برغمد، امامزاده سلطان سید قریش و موزه مردم شناسی سبزوار برخی از جاذبه های شناخته شده این شهر زیباست.

طرقبه

طرقبه یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی است. این منطقه ییلاقی دارای طبیعتی کوهستانی و بسیار چشم نواز است که درست در فاصله 18 کیلومتری شهر مشهد و در میان ارتفاعات بینالود قرار گرفته است. این شهر کوچک و خوش آب و هوا به دلیل داشتن طبیعتی سرسبز و چشم نوزا در طول تاریخ همواره مورد توجه بوده است و دارای سابقه تاریخی طولانی است. بنابر برخی نظریه ها ترغبذ نام قدیمی این منطقه ییلاقی است که به معنای آبادی بزرگ است برخی دیگر طرقبه را به معنای مسیری بهتر می نامند و آن را به ماجرای عبور ناصرالدین شاه از این منطقه نسبت می دهند.

چناران

چناران که در فاصله 50 کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است یکی دیگر از شهرهای استان خراسان رضوی و مرکز شهرستان چناران است. چناران دارای طبیعتی بکر و آثار تاریخی بسیاری است که سبب شده چناران را دروازه تاریخ و طبیعت نامگذاری نمایند. چناران در طول تاریخ رادکان نام داشته و یکی از مراکز آباد و پررونق خراسان محسوب می شده است. برخی بنیانگذاری این شهر را به موبد اردشیر بابکان که مردی زاهد بوده است نسبت می دهند. برج رادکان، دره و آبشار حیرت انگیز اخلمد، روستای گردشگری بقمج، حمام گهواره، موزه مردم شناسی و مزار خواجه عبدالله از جمله جاذبه های گردشگری این شهر زیبا و تاریخی است.

خواف

خواف یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی به مرکزیت شهر خواف است. مرکز این شهرستان در فاصله 260 کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است. خواف که در طول تاریخ نام های متعددی همچون روی و رود داشته است دارای رودخانه ها و جویبارهای متعددی است و طبیعتی آبادی داشته است. این شهر کوچک یکی از مراکز مهم آئین زرتشت در قبل از اسلام و یکی از مراکز علمی مهم در دوره-های پس از اسلام بوده است. خواف که در همسایگی افغانستان قرار گرفته است دارای پیشینه تاریخی بلند و آثار تاریخی متعددی است. مسجد جامع زوزن، روستای زوزن، خواجه یار، رباط زیارت، آبشار زردآب، تفرجگاه مهرآباد، کوچه باغ های نشتیفان، آرامگاه حافظ ابرو و کوشک سلامه از دیگر جاذبه های گردشگری شهر خواف است.

روستای کنگ

یکی از زیباترین روستاهای استان خراسان رضوی روستای کنگ است. روستایی با معماری چشم-نواز پلکانی که در دامان کوه بینالود و در 29 کیلومتری شهر مشهد و 19 کیلومتری شهر طرقبه قرار گرفته است. روستای کنگ که از توابع شهر طرقبه محسوب می شود یادگاری از دوران کهن است و قدمت آن به دوران پیش از اسلام بازمی گردد. خانه هایی کاه گلی در کنار کوچه های باریک و زیبا و درب و پنجره های چوبی از این روستای پلکانی بهشتی کوچک و تاریخی ساخته است. کنگ جزو معدود روستاهایی است که نام آن در اوستا و شاهنامه قید شده است که نشان از قدمت بالای آن دارد. معماری روستا و کوچه باغ ها، رودخانه کنگ، آبشار کنگ، قبرستان کنگ، رباط شاه عباسی، مسجد کنگ، مزار شیخ عبدالله و قلعه حصار در کنار طبیعت بکر و باغات میوه کنگ از جمله جذابیت های این روستای توریستی است.

بردسکن

بردسکن مرکز شهرستان بردسکن است که در فاصله 265 کیلومتری مشهد قرار گرفته است. بردسکن که با شهر شاهرود در استان سمنان مرز مشترک دارد یکی از شهرهای قدیمی و کهن خراسان است که در مجاورت شهر تاریخی ترشیز قرار داشته است. این شهر که از هزاره دوم پیش از میلاد مسکونی بوده در مسیر تجاری خراسان قرار داشته است و خراسان را از طریق کویر به سایر نقاط کشور متصل می کرده است. برج علی آباد کشمر، برج فیروزآباد، غار سیر، سد دهن قلعه، آب انبار سیدباقر، دهانه بیجورد، رباط کبودان و قلعه شادی آباد از جمله جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر تاریخی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا