سبک زندگی پیامبر و اهل بیت

مهاجمان و دشمنان در دیدگاه پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام (2)

دشمن مکتب (دینی)

دشمن دین بسی خطرناکتر از دشمن شخصی ،است از این رو خدا در قرآن فرمود: شیطان دشمن شماست پس او را دشمن بدانید، بنابراین برخورد مناسببا دشمن، دین بسیار حساس تر و ظریف تر و نیازمند هوشیاری تدبیر و مراقبت بیشتر است. در اینجا به برخی تدبیرهایی که در آیات و روایات نسبت به دشمن دین آمده اند اشاره می شود:

 کوتاه نیامدن از هدف

قرآن می فرماید: قطعاً در گفتار و رفتار ابراهیم و کسانی که با او بودند برای شما اقتدای نیکویی است؛ آنگاه که به قوم خود گفتند: ما از شما و آنچه به جای خدا می پرستید دوری می جوییم و با شرک ورزیدن شما مخالفت می کنیم و میان ما و شما برای همیشه دشمنی و کینه پدید آمده است مگر اینکه به خدای یکتا ایمان بیاورید. رفتار حضرت ابراهیم سلام الله علیه و پیروان او در برخورد با دشمن الگوی شماست؛ وقتی :گفتند تا ایمان نیاورید این دشمنی ادامه دارد چرا که دشمنی با کافر جلوۀ محبت به خداست.

امام صادق سلام الله علیه فرمود: هر کس کافری را دوست بدارد با خدا دشمنی کرده است و هرکس از کافری نفرت داشته باشد، خدا را دوست دارد. سپس فرمود: دوست دشمن خدا همانا دشمن خداست.

رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز فرمود: محکمترین دستگیره ایمان، محبت برای خدا و نفرت برای خدا و دوست داشتن دوستان خدا و بیزاری از دشمنان خداست.

عزت در برابر دشمن

مؤمن به جهت پیوستگی به خدای قادر همه چیز خود را از خدا می داند و از او مدد می جوید و در سختی ها ضمن تدبير و تحمل دست نیاز به سوی دشمن نمی گشاید تا عزّت او شکسته شود. امام باقر علیه السلام در این باره فرمود: هنگام نیازمندی از دشمن ما یاری نجویید و از آنان غذا و نوشیدنی طلب نکنید.

پرهیز از همگونی با دشمن

یکی از راه های دستیابی دشمن به اهداف خود این است که بتواند فرهنگ و روش خود را در زمینه های مختلف در میان مسلمانان نفوذ و رواج دهد؛ مانند نوع پوشش نوع تغذیه چگونگی معاشرت روزانه و… . مسلمانان برای ناکام کردن دشمن باید از هرگونه همگونی با دشمن بپرهیزند

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: لباس دشمنان مرا نپوشید و غذای دشمنانم را نخورید و به روش دشمنانم رفتار نکنید که اگر چنین کردید از دشمنان مـن بـه شـمار می آیید چنان که آنان دشمنانم هستند.

آمادگی دفاعی همه جانبه

هوشمندی و آمادگی همه جانبه مسلمانان در برابر ترفندهای دشمن، کاری خردمندانه و مورد تأکید قرآن و حدیث است. خدا می فرماید: شما مؤمنان باید برای مقابله با کافرانی که پیرامون شمایند آنچه در توان دارید از نیروی رزمی و اسبان بسته (آماده نبرد) فراهم آورید تا بدین وسیله کسانی را که دشمن خدا و دشمن شمایند بترسانید و اندیشه هجوم به مسلمانان را از آنان سلب کنید و نیز باید برای مقابله با دشمنان دیگری که غیر از اینان اند و شما از آنان بی خبرید و خدا به وجودشان آگاه است نیروی رزمی آماده کنید.

حضرت امیرمؤمنان سلام الله علیه درباره این آمادگی فرمود: پیش از آنکه آنها (دشمن) با شما بجنگند برای نبرد با آنان و دفاع از خود کاملاً آماده گند هیچ قومی در میان خانه خود مورد هجوم قرار نگرفتند مگر اینکه خوار شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا