مناسبتی

میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و روز بزرگداشت مقام والای مادر و زن مبارک باد

زنان برای چه خلق شدند؟

اگر کلمه زن و یا واژه جهانی women را در گوگل جست وجو کنید، میلیاردها عکس از زیباترین زنان دنیا را مشاهده خواهید کرد. زنانی که قیافه و لباس هایشان مثل هم نیست و صورت هایشان در زیر لایه ای از آرایش پنهان شده است. سال هاست که رسانه های غرب، زنان را به سمت زیبایی ظاهری دعوت می کند، آن هم به صورت افراطی! از نظر پیروان فرهنگ مد، زن موجودی زیبا و وسیله ای برای تبلیغات پرفروش است. شرکت های مد و لباس با هدف درآمدزایی، از زنان به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می کنند و عموم زنان جامعه را به تقلید از آنان وامیدارند. بسیاری از زنان براین باورند که راز زیبایی آنها در کیفِ لوازمِ آرایششان نهفته است و تنها دغدغه شان میزان سرخی گونه و رنگ رُژشان است. به این ترتیب، زنان پررنگ ترین گمشدگان تاریخ می شوند؛ گمشدگانی که از هویت و گوهره وجودشان فاصله گرفته اند.

هویت حقیقی زن

اما از دیدگاه اسلام، زن هم چون مرد، اشرف مخلوقات است. او دارای شخصیتی شایسته است و رسالتی الهی دارد. خداوند زن را خلق کرد تا مربی بشر باشد. زن می تواند پا به پای مرد، در رشد و پیشرفت جامعه، نقش داشته باشد. زن جانشین خداست و می تواند با تربیت فرزندان صالح، امتی را از گمراهی نجات دهد.

با نگاه به زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها مشخص می شود که زن، هم می تواند به خانه داری بپردازد و هم پیگیر مباحث علمی باشد. همچون مردان به مطالعه بپردازد، برای دیگر بانوان کلاس احکام برگزار کند و به سؤال های شرعی آنان پاسخ دهد. از ماجرای خطبه فدک حضرت فاطمه سلام الله علیها مشخص می شود که یک زن، هم می تواند باحجاب باشد و هم به مسائل سیاسی روزگارش آگاه. یک زن، هم می تواند دلیر باشد و هم مهرورز، آن چنان که او را مادر تمام جهانیان بنامند.

ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن فرصت مناسبی است تا نگاه ویژه ای به زنان شود. پیش از آن که جامعه، همسر و فرزندان بخواهند برای تکریم مقام زن اقدامی کنند، نیکوست که زنان نیز برای بزرگداشت مقام خویش دست به کار شوند. زنان باید با خود خلوتی کنند و هویت گمشده شان را بازیابند؛ هویتی که زیر خروارها خاکِ فرهنگِ غرب، مدگرایی و بی بندوباری، پنهان شده است. با این اقدام جسورانه، حقیقت وجود زن و توانایی های او به دنیا ثابت خواهد شد. نامدارترین زن طبق آمار زنان آگاه می دانند زمانی زیباتر خواهند بود که بتوانند بی مضایقه مهر بورزند و خانه را به امن ترین مکان دنیا برای همسر و فرزندان خود تبدیل کنند. بتوانند با خرد و تدبیر خویش از وقوع بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل برای اعضای خانواده، با راهنمایی درست، درس صبر و غلبه بر شکست را به آنان بیاموزند.

زنان ارزشمند، اعتماد به نفس بالایی دارند. البته نه از آن اعتماد به نفس هایی که وابسته به تعریف و تمجید دیگران باشد. بلکه اعتمادی که نتیجه سال ها زندگی پرتلاش و غلبه بر شکست هاست؛ هرچند دیگران از این موفقیت ها باخبر نباشند. زنی که سرزندگی فوق العاده ای برای زندگی دارد، به راحتی از پس مشکلات برمی آید و در نهایت با انرژی درونش، روح حیات را به جهان اطرافش هدیه میدهد.

ارزشمندترین زن تاریخ بشر، حضرت زهرا سلام الله علیها است. ایشان به قدری مهربان بود و مدبرانه رفتار می کرد که پدر گرامی اش کنیه «ام ابیها» را به او نسبت می داد. وی در روزگاری که زنان را پست می پنداشتند، چنان شایسته عمل می کرد که سوره ای از قرآن کریم به نامش نازل شد. حال نیز روز میلادش، روز زن نام گذاری شده تا بدون توجه به زیبایی های ظاهری و زودگذر دنیا، بیشتر به زیبایی فلسفه خلقت و تولد حضرت زهرا سلام الله علیها پی ببریم. ان شاء الله.

شعر

شاه خوبان
هر دلی در پی آنست که ویران بشود
جای شک نیست اگر مُلک سلیمان بشود
هر کسی غم شده دارایی عمرش، امروز
لمس لبخند تو کافیست که سلمان بشود
باز لبخند بزن آب شود سینه کوه
باز لبخند بزن سنگ مسلمان بشود
تو که لبخند به لب پا به زمین بگذاری
عشق سرمایه هر ذره بیجان بشود
کودکان، وقتِ گذر، راه تو را میبندند
تا که همبازیشان حضرت باران بشود
«شاه خوبانی و منظور گدایان شده ای»
خواستی ثروتشان وسعت ایمان بشود
آمدی مهر تو بالا ببرد «دختر» را
ِ آمدی معنیِ «زن» واژه انسان بشود
آمدی تا برود راه جهنم از یاد
آمدی بنده دلتنگ فراوان بشود
سنگ، دندان تو را…آه، چه آمد به سرت
تا مگر یک نفر از جهل، پشیمان بشود
باز لبخند بزن ای که به یک لبخندت
غم صدساله عالم همه جبران بشود
آنچه گفتیم و نگفتیم و تو خود میدانی
باز لبخند بزن، قسمت ما، آن بشود
حسن اسحاقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا