مناسبتی

نکات کلیدی خانه تکانی

دوباره ماه آخر سال و باز هم بحث داغ خانه تکانی آغاز شد. خانه تکانی شب عید نوروز، یکی از کارهایی هست که بر خلاف اسم آن نباید موکول به شب عید شود، زیرا باید از مدت‌ها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجام و تمام شده باشد.

اصولا خانه تکانی یکی از رسوم قدیمی برای آماده شدن عید نوروز است و هر چند که آپارتمان‌ها و منازل کوچک و بدون پستو و انباری و زیر زمین امروزی در تمام مدت سال نسبتا تمیز هستند، همچنانکه نظیف‌ترین منازل هم مدتی قبل از نوروز طبق رسوم ما ایرانیان برای اینکه به قول معروف شگون دارد تمام گوشه گوشه های منزل با اسباب و اثاثیه شسته و برق افتاده می‌شود.

اگر چه این روزها به علت مشغله کاری کمتر در منزل هستید و کار نظافت کم کم و به تدریج انجام می‌شود هیچ چیزی بهتر از یک روش خوب و برنامه ریزی شده به کمک ما نمی‌آید. روش و روند داشتن یک خانه تمیز و بدون تشویش و نگرانی طی چندین نکات و مرحله به انجام می‌رسد.

سازماندهی وسایل نظافت

در هنگام خانه‌تکانی گشتن به دنبال وسایل نظافت واقعاً خسته‌کننده و گیج‌کننده است.پس بهتر است همه وسایل مورد نیاز را در یک سطل یا یک سبد نزدیک خود قرار دهید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

همه کارها را به تنهایی انجام ندهید

این عید، تنها عید شما نیست و تنها دوستان و خانواده ی شما به منزل تان نمی آیند، پس نباید تمام نظافت آن را به تنهایی بر عهده بگیرید! کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. از بچه ها بخواهید تخت های خود را مرتب کرده، اسباب بازی ها و لوازم دیگر خود را جمع کنند و پس از گردگیری قفسه ها را سر جای خود بگذارند.

اتاق نشیمن

برای تمیز کردن اتاق نشیمن یا هر اتاقی، از سطوح بالاتر شروع کرده و به پایین بیایید. بهترین وسیله گردگیری یک پارچه مایکروفایبر قابل شستشو است که با کمی آب مرطوب شده باشد.

مرتب کردن

روش خانه‌تکانی شما هرچه که باشد، قدم اول مرتب کردن خانه و درآوردن آن از درهم و برهمی است. چند دقیقه برای جمع کردن و مرتب کردن لباس‌ها، کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ها و … وقت بگذارید، سپس می‌توانید به سراغ وسایل نظافت رفته، بدون سردرگمی به خانه‌تکانی ادامه دهید.

کل خانه را تمیز کنید، نه یک اتاق را

اگر یک کار (غبارگیری، جاروبرقی، تمیز کردن) را انتخاب کنید و به جای تمیز کردن آشپزخانه، حمام و سپس اتاق خواب، همان کار را در هر اتاق در خانه انجام دهید، تمیز کردن بسیار کارآمدتر است. انجام این کار به این شکل جلوگیری می کند از این که احساس کنید در یک چرخه تمیز کردن بی پایان هستید و یک کار را بارها و بارها شروع می کنید.

بهم ریختگی را پاک کنید

قبل از شروع تمیز کردن، اتاق به اتاق بروید و به هم ریختگی ها را جمع آوری کنید. همانطور که هر کالا را برمی دارید – مجلات، جلدهای کاغذی خوانده شده، کفش های کتانی قدیمی- به این فکر کنید که آیا باید آن ها را در جای خود بگذارید یا اهدا کنید.

گرد و غبار و جاروبرقی

قبل از شروع گردگیری، مطمئن شوید که پنکه ها خاموش هستند. گرد و غبار ها را روی قسمت های بالای مبلمان و قسمت های زیرین قفسه ها، روی نرده ها، قاب عکس ها، اقلام کوچک و صفحه تلویزیون متمرکز کنید. برای مناطقی که دسترسی به آن ها سخت است، مانند پرده ها و قفسه های بالایی، یک پارچه میکروفیبر را به انتهای جارو یا جارو ببندید. قبل از جاروبرقی ملحفه های اتاق خواب را عوض کنید.

تمیز کردن چربی سینک ظرف شویی

با مخلوطی از مقادیر مساوی نمک پودر و جوش شیرین خمیری تهیه کنید.سپس با خمیر بدست آمده و یک دستمال نرم، سینک ظرف شویی را تمیز و براق کنید. برای از بین بردن رسوب آهک از باقی مانده شستشوی ظروف می توانید آخر شب یک دستمال یا حوله کاغذی را روی محل های مورد نظر پهن کنید و آن را با سرکه خیس کنید و صبح روز بعد، با آب بشویید. در غیر اینصورت خمیری از سرکه و نمک پودر درست کنید و با آن رسوب را بسایید تا به طور کامل پاک شود. همچنین نصف لیموترش تازه آغشته به نمک پودر نیز برای ساییدن و براق کردن سینک ظرف شویی استیل مناسب است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا