مناسبتی

نگاهی به احادیث امام رضا علیه السلام

اگر در بین احادیث ائمه علیهم السلام جست وجو کنیم چیزی نمی یابیم جز توجه آنها به همه جنبه های فردی و اجتماعی انسان ها برای همه دوران ها و همه شرایط.

زندگی امام رضا علیه السلام نیز از این اصل مستثنی نبوده و در تمامی شئون زندگی، آنحضرت نصیحت هایی ارزشمند و مفید، برای داشتن یک زندگی عالی و بی نظیر داشته اند. چه بسا اگر به این نصيحت ها گوش فرامیدادیم و با دل و جان آنها را اجرا می کردیم، یک زندگی پر از شادی و زیبایی برای همه فراهم می شد. اینک برخی از

احادیث این امام بزرگوار را بار دیگر به زبان ساده با هم مرور می کنیم.

خداشناسی

 «خداوند لطیف است، چون هم موجودات را لطيف آفریده و هم به چیزهای ظریف و ریز آگاهی دارد. خداوندی که هر موجودی را در عین ظرافت و لطافت، بدون کوچکترین کاستی آفریده است؛ با اینکه هر موجودی از موجود دیگر کاملا متفاوت است و ظرافت های خاص مربوط به خود را دارد؛ یکی بزرگ است و یکی کوچک، یکی ظریف است و یکی زمخت، یکی جاندار است و یکی بی جان. بعنوان مثال مورچه و پشه و … که هرکدام خلقت مخصوص به خود را دارند و هیچ کدام شبیه هم نیستند. بعضی آن قدر ریزند که با چشم دیده نمی شوند و بعضی که با چشم دیده می شوند، حتی نمی توان جنسیت آنها را بدون ابزار تشخیص داد. پس با نگاه به مخلوقاتی که با این لطافت و ظرافت خلق شده اند می توان به لطیف بودن و ظریف بودن خالق شان پی برد.» (التوحید، شیخ صدوق، ص۶۳)

وبقول شاعر گرانقدر ،بابا طاهر عریان که می فرماید:

 به دریا بنگرم دریا تِه بینم

به صحرا بنگرم صحرا تِه بینم

به هرجا بنگرم کوه و در و دشت

 نشان از قامت رعنا تِه بینم 

خود شناسی

«بهترین دانش، خودشناسی است.» (العدد القويه، ص۲۹۲، ح۱۸) این خصلت های نیکو که در احادیث گوناگون مورد توجه قرار گرفته است، فواید بی شماری دارد که برخی از آنها عبارتند از: خداشناسی، کرامت نفس، انگیزه برای خودسازی، رسیدن به سعادت، دوری از آلودگی و گناه، شناخت مقصد نهایی انسان و … . پس خودشناسی، دریچه ای است برای جهاد بزرگ، که همان جهاد با نفس است.

ای نسخه اسرار الهی که تویی

وی آیینه جمال شاهی که تویی

بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست

 در خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی (مولوی)

سبک زندگی

 «ملائکه در بین الطلوعین یعنی زمان میان طلوع سپیده دم و طلوع خورشید، روزی انسان ها را تقسیم می کنند و هرکس در این زمان خواب باشد از روزی محروم شده و از روزی دهنده غافل می شود.» (وسائل الشیعه، ج۶، ص۴۹) به قول خودمان «سحرخیز باش تا کامروا باشی». علاوه بر اینکه در کنار برخورداری از این تقسیم رزق در سحرخیزی مزایای فراوان روحی و جسمی وجود دارد؛ که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: کاهش غلظت خون، ترشح هورمون های ضدافسردگی، خوش اخلاقی، تقویت اراده و روح، کاهش احتمال ابتلا به برخی بیماری ها و تنظیم ساعت بدن. پس چه نیک است که صبح زود برخیزیم و طلوع دوباره زندگی را نظاره کنیم.

سحر با باد می گفتم، حدیث آرزومندی

خطاب آمد که واثق شو، به الطاف خداوندی

دعای صبح و آه شب، کلید گنج مقصود است

 بدین راه و روش می رو، که با دلدار پیوندی (حافظ)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا