سبک زندگی پیامبر و اهل بیت

نیکی به شوهر

نیکی به شوهر
انسان در رشد و تعالی خود نیازمند همسر است، از این رو رسول خدا صلی الله علیه و آله از اینکه زنان ازدواج را ترک و خود را از شوهران بی نیاز کنند نهی فرموده است؛ بر این اساس زنانی که دشواری های ازدواج و زندگی مشترک را به سبب خودکفایی مالی یا هر دلیل دیگر تحمل نمی کنند فضیلت های بزرگی را از دست می دهند که جبران پذیر نیست.
زنی به امام صادق عليه السلام عرض کرد: من زنی از دنیا بریده هستم. آن امام همام فرمود: مراد تو چیست؟ گفت: ازدواج نمی کنم. امام صادق عليه السلام پرسید: چرا؟ گفت: می خواهم به فضیلتی برسم. امام فرمود: از این مرام بازگرد؛ اگر در ترک ازدواج فضیلتی بود فاطمه سلام الله علیها به آن سزاوارتر از تو بود، زیرا هیچ کس از او در فضیلت پیشی نگرفت.

زمان ازدواج دختران
زود ازدواج کردن دختران نیز از آموزه های دینی است، چنانکه امام رضا علیه السلام می فرماید: جبرئیل بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرود آمد و گفت: ای محمد! پروردگارت به تو سلام می رساند و می فرماید: دوشیزگان چونان میوه بر درخت اند. هرگاه میوه برسد اگر چیده نشود خورشید آن را تباه می سازد و بادها آن را به اطراف می پراکنند. دوشیزگان نیز هرگاه بالغ شوند بهترین چیز برای آنان شوهر است وگرنه از فتنه و تباهی در امان نخواهند بود.

مسئولیت زن در برابر شوهر

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: زن نگهبان خانواده (شوهر و فرزندان) است و او در این نگهبانی مسئول است.
خوشرویی با شوهر

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: برای زن روا نیست که خشمگینانه به شوهرش بنگرد.
پاداش خدمت به شوهر

بر پایه برخی روایات، به هر زنی که به شوهرش جرعه ای آب بنوشاند پاداش فراوانی داده می شود و شصت گناه از او بخشوده می شود.
پیامبر صلی الله عليه و آله فرمود: هر زنی هفت روز به همسرش خدمت کند خدا هفت در آتش دوزخ را بر وی می بندد و درهای هشت گانه بهشت را به رویش می گشاید که از هر یک خواست وارد شود.”
ام سلمه از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله پرسید: ارزش خدمت زنان به شوهرانشان چیست؟ آن حضرت فرمود: هیچ زنی از خانه همسرش چیزی را به قصد اصلاح جابه جا نمی کند، مگر اینکه خدا به وی نظر رحمت افکند و هر کسی که خدا به وی نظر رحمت کند عذابش نخواهد کرد.

پاداش اطاعت از شوهر

امام صادق عليه السلام فرمود: مردی از انصار در زمان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به سفر رفت و با همسرش عهد و پیمان بست که از خانه خود بیرون نرود تا او بازگردد. پدر آن زن بیمار شد. او برای پیامبر پیغام فرستاد که همسرم به سفر رفته و با من عهد کرده که از خانه خارج نشوم تا باز گردد واکنون پدرم بیمار شده است. آیا به من فرمان می دهی که از او عیادت کنم؟ حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: نه، در خانه ات بنشین و از همسرت اطاعت کن. بیماری پدرش شدت یافت و دوباره همان گونه به پیامبر پیام فرستاد. پیامبران فرمود: در خانه ات بنشین و از همسرت اطاعت کن. پدرش مرد و برای پیامبران پیام فرستاد: آیا دستور می دهی که بر پدرم نماز بخوانم؟ فرمود: نه. در خانه ات بنشین و از همسرت اطاعت کن. پدرش را به خاک سپردند. پیامبر. برای آن زن پیام فرستاد که خدا تو و پدرت را به سبب اطاعت از شوهرت آمرزیده است.

پاداش جلب رضایت شوهر
امام باقر علیه السلام فرمود: برای زن، شفیعی مؤثرتر از رضایت همسرش نیست. وقتی که حضرت فاطمه سلام الله علیها در گذشت، امیر مؤمنان عليه السلام بر سر تربت او گفت: خدایا ! من از دختر پیامبرت راضی هستم. نیکی و اطاعت از شوهر و برخورد شایسته با او به قدری مهم است که در روایات، جهاد زن قلمداد شده است.

پاداش همسران صبور
پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: خدا عذاب قبر را از سه دسته از زنان برمی دارد و در روز قیامت با فاطمه دختر رسول خدا صلی الله عليه و آله محشور خواهند شد: زنی که بر غیرت شوهرش شکیبایی کند و زنی که در برابر بداخلاقی شوهرش شکیبایی کند و زنی که مهریه اش را به همسرش ببخشد. خدا به هر یک از آنان ثواب هزار شهید می دهد.

کیفر ترک اطاعت از شوهر
امام باقر علیه السلام فرمود: روز عید قربان رسول خدا صلی الله عليه و آله به بیرون مدینه رفت و با برخورد به زنانی به آنان فرمود: ای گروه زنان! صدقه بدهید و از شوهرانتان اطاعت کنید، به درستی که بیشتر شما در آتش هستید. آنان با شنیدن این سخن گریستند. سپس زنی از آنان برخاست و گفت: ای رسول خدا! ما در آتش با گروه کافرانیم؟ به خدا سوگند ما کافر نیستیم تا از دوزخیان باشیم. رسول خدا و فرمود: شما به حق شوهرانتان کافرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا