اهل بیت

پاسخ امام صادق علیه السلام به نشریه‌ای آمریکایی!

چند سال پیش، نشریات آمریکا اعلام کردند که هرکس فرق عمومی بین حیواناتی که تخم می‌گذارند و حیواناتی که بچه‌زا هستند (به‌گونه‌ای که هرگاه به حیوانی که قبلاً او را ندیده، نگاه کند، تشخیص دهد که آن حیوان تخم‌گذار است یا بچه‌زا)، را برای ما بنویسد، این مقدار مبلغ جایزه دارد.

در این‌ باره دانشمندان و متفکران، مدت‌ها وقت صرف کردند، اندیشه‌ها نمودند و آزمایش‌ها و تفحص‌های عمیقی انجام دادند، ولی نتیجه‌ای نگرفتند. تا آنکه یک دانشجو از دانشگاه «الازهر» مصر برای آمریکا این مطلب را نوشت:

«شیعیان که یکی از فِرَق مسلمانان هستند، امامی به‌نام «جعفر بن محمد الصادق(ع)» دارند که معارف خود را از این امام گرفته‌اند. آنان می‌گویند: امام صادق(ع) به باغی آمد. دید زنی حیواناتی را مورد نظر قرار داده و در صدد حل معمایی است.

حضرت به او فرمود: برای چه منظور در حال تفحص و کنجکاوی هستی؟ آن زن در جواب عرض کرد: درباره این موضوع کنجکاوی می‌کنم که کدام‌یک از حیوانات تخم می‌گذارند و کدام بچه می‌زایند. آیا بین این دو نوع حیوان علامتی هست که به‌وسیله آن آنها را بشناسم؟

امام صادق(ع) فرمود: لیس شیءٌ یغیبُ اُذُناه اِلّا و هو یبیض و لیس شیءٌ یظهر اُذناه الا و هُو یلد (هیچ حیوانی گوشش غایب نشد، مگر اینکه تخم‌گذار بود و هیچ حیوانی گوشش نمایان نشد، مگر به‌جهت بچه زاییدن)».

دانشجو همین مطلب را در نامه‌ای نوشت و به آمریکا فرستاد. دانشمندان آمریکایی پس از دقت، متوجه شدند که جواب او کاملاً درست است و به او جایزه دادند.

برشی از کتاب «دوگانه‌های سرنوشت ساز» اثر حجت الاسلام راجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا