خانواده

پیشرفت زن و شوهر

به پیشرفت همسرت کمک کن

زن نیز مانند مرد لیاقت ترقی و تکامل دارد. شوهر چنان‌که به ترقی خویش علاقه دارد، باید به فکر تکامل همسرش نیز باشد. مرد باید توجه داشته باشد که همسر او شریک زندگی وی و مادر و مربی فرزندانش است. کمالات او موجب افتخار و سربلندی خانواده است. و تحصیلِ این کمالات همیشه امکان‌پذیر است. پس از عروسی و در خانه شوهر نیز می‌تواند به کمالات خویش بیفزاید. البته مشروط به این‌که شوهر بخواهد و در این رابطه به او کمک کند. سزاوار نیست که مرد خودخواه باشد و تنها به ترقی خود بیندیشد و از تکامل همسرش غافل بماند.

چه خوب است شوهر اگر احساس کرد همسرش برای ترقی و تکامل صلاحیت و آمادگی دارد، دراین‌باره به او کمک کند. اگر بی‌سواد است، او را تشویق نماید تا در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کند و باسواد شود. و یا اگر تحصیلات ابتدایی یا متوسطه را نیمه‌تمام گذاشته، به تحصیلات خود ادامه دهد. یا اگر برای تحصیلات دانشگاهی آمادگی و تمایل دارد، با ادامه تحصیل او موافقت کند و اگر تحصیلاتش به اتمام رسیده یا میلی به ادامه تحصیل ندارد لااقل او را به مطالعه و تحقیق تشویق کند.

یک خانم می‌تواند در منزل مطالعه و تحقیق نماید، کتاب یا مقاله بنویسد، نقاشی، خیاطی، گل‌دوزی، خطاطی و یا هر رشته دیگر موردعلاقه‌اش را بیاموزد و تمرین کند. حیف نیست که خانم‌ها از ذوق و علاقه و فرصت خویش استفاده نکنند و در خانه راکد بمانند؟

لازمه همسرداری این است که مرد در این زمینه همسرش را تشویق کند و امکانات

لازم را تا حد امکان برایش فراهم سازد.

یکی از  مشکلات این است که اگر خانم خانه‌دار و بچه‌دار بخواهد در مسیر ترقی و

و تکامل گام بردارد، طبعاً از کارهای خانه‌داری مقداری عقب می‌ماند و غالباً نمی‌تواند در حد مطلوب به انجام آن‌ها بپردازد. در چنین حالی مقتضای صفا و صمیمیت خانوادگی این است که مرد مقداری از این کارها را بر عهده بگیرد و کمکش کند. مرد اگر در این زمینه به همسرش کمک کند نه‌تنها زیان نمی‌بیند، بلکه در نهایت به نفع او و فرزندانش تمام خواهد شد؛ زیرا یک زن دانشمند، از چند جهت به نفع خانواده است:

1. در تربیت فرزندان غالباً موفق‌تر است؛

۲. در مسائل خانوادگی بهتر قابل تفاهم است؛

۳. زندگی با یک همسر فهمیده و دانا خوش‌تر است؛

۴. اسباب آبرو و شرافت شوهر و خانواده است؛

۵. وجودی ارزشمند و به جامعه بیش‌تر می‌تواند خدمت کند؛

۶. در اثر اشتغال از ضعف اعصاب و افسردگی که لازمه بیکاری است، مصون می‌ماند؛

۷. اگر درآمد مادی داشت، می‌تواند در تأمین هزینه زندگی کمک کند؛

۸. اطمینان خاطری است برای زن در جهت حل مشکلات احتمالی آینده و روزهای مبادا؛

به پیشرفت شوهرت کمک کن

بشر ذاتاً قابلیت ترقی دارد، عشق به کمال در نهادش نهفته و برای تکامل آفریده شده است. هر کس، در هر مقام و هر شرایط و هر سنی که باشد، می‌تواند به پیشرفت خویش ادامه داده و کامل‌تر گردد. انسان که برای هر گونه کمالی آماده است نباید هیچ‌گاه به آن چه دارد، قناعت نموده، هدف آفرینش را فراموش کند، بلکه تا زنده است باید بکوشد تا کامل و کامل‌تر گردد.

به پیشرفت شوهرت کمک کن - امین یاوران

هر انسانی خواهان ترقی است؛ اما همه کس در رسیدن به این هدف، موفق نمی‌گردد. همت بلند و کوشش فراوان لازم دارد. باید زمینۀ کار را فراهم ساخت و موانع را برطرف نمود، آن گاه کوشید تا به مقصد رسید. شخصیت مرد تا حد زیادی به خواسته‌های همسرش بستگی دارد. زن می‌تواند به پیشرفت و ترقی شوهرش کمک نموده، او را در مسیر ترقی قرار دهد؛ همان‌طور که می‌تواند مانع پیشرفتش شود. زن هر چه بخواهد، بدون شک همان است.

خانم های عزیز در حد شرایط و امکاناتی که برایتان فراهم است، شخصیت بزرگ‌تر و والاتری را برای شوهرت در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن درجه تشویقش کنید. اگر میل دارد به تحصیلات خویش ادامه دهد یا به‌وسیله مطالعه و خواندن کتاب به معلوماتش بیفزاید، نه‌تنها مخالفت نکن، بلکه تشویق و ترغیبش کن. برنامه زندگی را طوری تنظیم کن که باکارهای او هماهنگ باشد. سعی کن اسباب آسایش و راحتی او را فراهم‌سازی تا بافکر آزاد به پیشرفت خویش ادامه دهد.

اگر سواد ندارد، با خواهش و تمنّا از او بخواه که درس بخواند. اگر تحصیل‌کرده است، تشویقش کن رشتۀ علمی‌اش را ادامه دهد و با خواندن کتاب‌های مربوط به آن رشته، به معلومات خویش بیفزاید. اگر دبیر یا آموزگار یا قاضی یا استاد یا مهندس است از وی بخواه  اوقات فراغت خویش را به خواندن کتاب‌های مربوط به فن خودش یا کتاب‌های علمی و اخلاقی و تاریخی بگذراند. خلاصه، همسر تو هر کس و در هر مقامی  باشد، برای ترقی و تکامل آمادگی دارد. نگذار از مسیری که دستگاه آفرینش پیش‌بینی کرده ، منحرف شود و از مطالعه و تکامل دست بردارد. او را به تحقیقات علمی و خواندن کتاب عادت بده و نگذار شخصیت او در یک حد معین متوقف بماند.

اگر فرصت تهیه کتاب را ندارد، تو می‌توانی با مشورت دوستان، این کار را بر عهده بگیری. کتاب‌های سودمند علمی، اخلاقی، تاریخی، دینی، اقتصادی و ادبی را که به صلاح و طبق سلیقه‌اش باشد، تهیه‌کرده، در اختیارش بگذار، و به خواندن تشویقش کن. خودت نیز کتاب‌ها و مجله‌های سودمند را بخوان و در ضمن خواندن اگر به مطالبی برخورد کردی که برای شوهرت نیز مفید بود، آن را یادداشت نموده، در اختیارش بگذار.

این کار، فواید بسیاری در بردارد:

اولاً، اگر مدتی به این برنامه ادامه دهد، فردی دانشمند و سربلند خواهد شد و تو به وجودش افتخار خواهی کرد. به‌علاوه، در رشتۀ خودش فردی متخصص خواهد شد که هم برای خود و هم برای جامعه مفید خواهد بود.

ثانیاً، چون به ندای آفرینش لبیک گفته و سرگرم مطالعه و تحقیق است، کم‌تر به ضعف اعصاب و بیماری‌های روانی مبتلا می‌گردد.

ثالثاً، چون در مسیر پیشرفت قرارگرفته و به خواندن کتاب علاقه‌مند شود، به خانه و زندگی دلبستگی پیدا می‌کند، دنبال ولگردی نمی‌رود، به مراکز فساد و شب‌نشینی‌های زیان‌بخش قدم نمی‌گذارد و در دام تبهکاران و اعتیادهای خطرناک نمی‌افتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا