احکام

چرا در احکام نیاز به تقلید داریم؟

همان طور که میدانیم تقلید الگو گرفتن از کار یا رفتار دیگران است که ممکن است خوب باشد مثل بازیکن فوتبالی که یک بازیکنی را الگو قرار میدهد و از او تقلید می کند تا در کارش پیشرفت کند؛ یا بد باشد مثل دختر خانمی که از مدل لباس یک بازیگر تقلید می کند و با اینکه با اون نوع  لباس زیباتر نمی شود و خوب به نظر نمی آید ولی باز هم تقلید میکند.

اما تقلید در زمینه احکام دینی یعنی هر کس باید برای عمل کردن به مسائل دینی اش طبق نظر مرجع تقلید رفتار کند.

باید ها و نباید های تقلید

در اصول دین( که شامل توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد است و پایه‌های اعتقادی شیعه دوازده امامی است و به اعتقاد شیعیان نخست باید به آن‌ها ایمان آورد) نمی توان تقلید کرد بلکه باید با پیدا کردن دلیل، به آن معتقد شد. مثلا  جوان وقتی به سنی رسید که میتواند مطالعه کند باید دلیل توحید یا معاد را پیدا کند و با دلیل اعتقاد پیدا کند.

همچنین در ضروریات احکام مثل واجب بودن اصل نماز و روزه تقلید لازم نیست.

ولی برای مسائل غیر ضروری دین تقلید لازم است. مثلا اگر در بین نماز شک کرد که نماز را سه رکعت خوانده یا چهار رکعت، باید طبق دستور مرجع تقلید باید عمل کند تا نمازش صحیح باشد.

عمل بدون تقلید باطل است

کسی که به مرتبه اجتهاد نرسیده، باید

-یا مقلد باشد یعنی از مجتهد جامع الشرایط تقلید کند.

– یا محتاط باشد یعنی به احتیاط عمل کند به شرطی که موارد احتیاط را بداند.

بنا براین کسانی که خودشان  مجتهد یا اهل علم نباشند؛ هر عملی بدون تقلید انجام دهند باطل است مگر بعداً بفهمند عباداتی که بدون تقلید انجام دادند موافق با فتوای مرجع تقلید است.

یاد گرفتن مسائل شرعی:

ياد گرفتن مسائل شرعى كه غالباً مورد ابتلاء است مانند شكيات و سهويات و غير آن‌ها واجب است، مگر آن‌كه اطمينان داشته باشد به چنين مسائلى مبتلا نمى‌شود.مثل کسی که طلا و نقره ندارد مسائل زکات را لازم نیست یاد بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا