نکات اخلاقی

کلب معلم !
آیت الله العظمی جوادی آملی

ارسالی از : امیر آقای حسن سیفی

▫️ در سوره مباركه «اعراف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لاَیؤْمِنُونَ﴾، در سوره مباركه «مریم» هم فرمود: ﴿أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّیاطِینَ عَلَی الْكَافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزّاً﴾. شیطان، رسالت ما را دارد، كلب معلَّم است؛ شیطان ولایتی كه ما برای او قرار دادیم را اِعمال می ‌كند. فرمود: ﴿وَمَن یعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَیضْ لَهُ شَیطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ﴾؛ این كلب معلَّم را می ‌فرستد اما این كلب معلَّم فقط می ‌تواند گاز بگیرد؛ نه انسان را مسلوب ‌الاختیار می ‌كند نه مسلوب ‌الاراده می ‌كند.

▫️ احتجاج این كلب معلَّم با انسان تبهكار هم در سوره مباركه «ابراهیم» گذشت؛ آیه 22 سوره «ابراهیم» این است: ﴿وَقَالَ الشَّیطَانُ لَمَّا قُضِی الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ﴾؛ خدا وعده داد با انبیا با مرسلین با اهل بیت (علیهم السلام) با عقل با فطرت, نامه دعوت نوشت _ این قرآن در حقیقت #نامه دعوت است، این همه روایات نامه دعوت اند كارت دعوت اند من هم كارت دعوت دادم، خب می ‌خواستید نیایید! ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ﴾؛ من وعده خلاف دادم او وعده وِفاق می ‌داد؛ او وعده می ‌داد و عمل می ‌كرد، من وعده می ‌دادم و خلاف می ‌كردم، خب می ‌خواستید آنجا بروید! هر دو را هم شما دیدید؛ یعنی چهار امر را دیدید: وعده خدا را دیدید انجاز وعده او را دیدید, وعده مرا دیدید خلف وعده مرا هم دیدید؛ بارها این چهار امر را آزمودید. ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ﴾ یعنی «وَعَدَ و أنْجَز», ﴿وَوَعَدتُّكُمْ﴾ (سه) ﴿فَأَخْلَفْتُكُمْ﴾ (چهار)؛ این چهار امر را دیدید، من كه شما را مجبور نكردم, خب می‌خواستید نیایید! ﴿وَمَا كَانَ لِی عَلَیكُم مِن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی﴾؛ من یك سوت كشیدم آمدید ﴿فَلاَ تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنفُسَكُم مَّا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتمُ بِمُصْرِخِی﴾؛ امروز نه من به داد شما می‌ رسم نه شما به داد من می ‌رسید هر دو گرفتار جهنم هستیم! بنابراین شیطان بیش از اینكه كلب معلَّم باشد در نظام هستی كاری نمی ‌كند.

▫️ اصل وجودش نسبت به كلّ نظام برکت است، برای اینكه هر كس به هر مقامی رسید در اثر #مجاهده بانفس رسید؛ یعنی وسوسه بود، این فرد با وسوسه نبرد كرد و ﴿الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا﴾ شد و پیروز شد، آن گاه ﴿لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا﴾ نصیبش شد، وگرنه اگر وسوسه نباشد و مبارزه با نفس نباشد و جهاد نباشد كه كسی به كمال نمی ‌رسد، می ‌شود یك زندگی حیوانی!

آیت الله جوادی آملی

📚 سوره مبارکه نور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا