سلامت

از وسواس چه می‌دانید؟

یکی از رایج‌ترین مشکلات روانشناختی وسواس می‌باشد که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری انواع گوناگونی دارد و موجب اختلال در زندگی فرد می‌شود. وسواس جزء بیماری‌های سرد مغزی محسوب می‌شود و در طب سنتی می‌گویند: زمانی که سردی و خشکی بر مغز غلبه کند فرد دچار وسواس می‌شود. این بیماری در زنان بیشتر دیده می‌شود. یکی از نشانه‌های جدی این بیماری افکار منفی و بدبینی به اطرافیان است که می‌تواند مشکلات زیادی برای فرد در جامعه و خانواده بوجود آورد.


علل ایجاد وسواس
در ایجاد وسواس، هم عوامل جسمی و هم عوامل فکری دخیل هستند. غذاهای کارخانه‌ای و فست فود و پیتزا و غذاهایی با طبع سرد وخشک زمینه‌ساز این بیماری هستند. از دیگر عوامل، خوابیدن در روز، مداومت در استفاده از کامپیوتر، ضربه خوردن به سر، شنیدن مداوم صداهای گوش خراش، شب بیدار ماندن، استشمام مداوم بوهای بد، فکر و خیال زیاد و غم و غصه که باعث افزایش سودا در مغز می‌شود وکم کم فرد را دچار وسواس می‌کند.


انواع وسواس

وسواس به دو دسته تقسیم می‌شود: وسواس فکری و وسواس عملی. در وسواس فکری گاهی اوقات فرد دچار افکار و تصاویر ذهنی است که باعث آزار او می‌شود. مثلا همیشه این نگرانی را با خود همراه دارد که اتفاقی ناگوار بیفتد و یا لباسش به چیزی آلوده شود. فکرهای تکراری که غالباً ناخوشایند و آزاردهنده‌اند. این افراد خاطرات تلخ گذشته را مدام برای خود یادآوری می‌کنند. در وسواس عملی اعمالی را فرد وسواسی بارها و بارها انجام می‌دهد تا این افکار را از بین ببرد. مثل شستن بیش از حد، حساسیت زیاد بر تمیزی و نظم یا چک کردن مداوم قفل یا اجاق گاز یا حساسیت زیاد بر طهارت در نجاست و پاکی.


چه کنیم دچار وسواس نشویم

برای جلوگیری از ایجاد وسواس توصیه می‌شود سبک زندگی و تغذیه خود را اصلاح کنیم. ورزش مداوم و پیاده روی برای جلوگیری از وسواس کمک زیادی می‌کند. با روش‌های مختلف غم و اندوه را باید از خود دورکنیم. دوری از بوهای بد مثل استشمام مداوم بوی بنزین، زباله, رنگ‌های شیمیایی و استفاده مداوم از بوی خوش مثل عطر در جلوگیری از وسواس کمک می‌کند. بیکاری عامل مهمی در ایجاد وسواس است. ذهن را با کار و خلاقیت مشغول نگه داریم تا دچار فکر و خیال بیهوده و درنتیجه وسواس فکری نشود. تمرین مثبت اندیشی نقش مهمی در جلوگیری و درمان این بیماری دارد.


چگونه وسواس را درمان کنیم

برای درمان این بیماری در مرحله اول باید اصلاح مزاج نمود که سودای مغز برطرف شود. باید از غذاهای سرد و سودازا پرهیز نمود. روزانه ورزش همراه با تعریق داشته باشید. از افکار منفی پرهیز کنید. هر شب قبل از خواب ملاج سر را با روغن بادام شیرین ماساژ دهید. بادرنجبویه و سنبل الطیب و بهار نارنج را با هم ترکیب و دم کنید و روزی سه استکان میل کنید. استشمام بوهای گرم و آرام‌بخش مثل گلاب، گل یاس، گل نرگس و… سودا زداست. هر روز صبح ناشتا یک عدد سیب شیرین میل کنید. به مدت چهل روز، دو عدد انار ملس بخورید، که باعث دفع سودا می‌شود. خوردن جوشانده‌ بنفشه با گل ختمی برای رفع وسواس مفید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا