انتظار

جهان در عصر ظهور

بی گمان طلایی ترین فصل بهار زندگی بشریت، پس از ظهور و قیام جهانی مهدی موعود (عج) اتفاق خواهد افتاد. قیامی که در راستای آن یکی از درخشان ترین، دوست داشتنی ترین و زیبا ترین حکومت ها بر روی کره زمین از آغاز آفرینش جهان و انسان شکل خواهد گرفت. حکومتی که لبریز از عدل و داد است؛ همان طور که امام حسن عسگری (علیه السلام) گواه آن را در زمان حکومت خود داده اند: «خدا را سپاس که من را از دنیا نمی برد، مگر آن که جانشین خود را مشاهده کنم؛ جانشین من از لحاظ خلقت و اخلاق، شبیه ترین کس به پیغمبر است. خداوند در مدت غیبت او را حفظ می کند، سپس او را ظاهر می کند که زمین را پُر از عدل و داد کند. به همان سان که از ظلم و ستم پُر شده است.» (ابوطالب تجلیل،مهدی کیست،۱۳۸۳،ص۶۲)

این عدل و داد در دوران ظهور، ویژگی های منحصر به فردی را در آیات و روایات به خود اختصاص داده است که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم؛

حکومت صالحان و مستضعفان

یکی از وعده های الهی در عصر ظهور، حاکمیت انسان های صالح و مستضعف در جهت استقرار عدالت و صلح فراگیر جهانی است. همان طور که در آیاتی از قرآن کریم، خداوند پرده از حاکمیت انسان های شایسته و مستضعف برداشته و اینگونه می فرمایند:

«و همانا در زبور پس از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من، به ارث خواهند برد.» (انبیاء، ۱۰۵)

«خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین (خود) قرار دهد؛ همان گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین (خود) قرار داد و آن دینی را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند و بیم شان را به ایمنی مبدل گرداند (تا) مرا عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند و هرکس پس از آن به کفر گراید آنانند که نافرمانند.» (نور، ۵۵)

«و خواستیم برکسانی که در آن سرزمین فرودست شده بودند، منت نهیم و آنان را پیشوایان (مردم) گردانیم و ایشان را وارث (زمین) کنیم.» (قصص، ۵)

همان طور که ملاحظه می شود، قرآن کریم نوید می دهد روزی صالحان و مستضعفان حاکم زمین می شوند. ندای توحید و یکتاپرستی بر مدار دین اسلام همه جهان را در برمی گیرد، امنیت و آرامش در بالاترین سطحش محقق می گردد و حکومت آرمانی  مهدوی شکل می گیرد. حکومت عادلانه ای که تحول عظیمی را در همه عرصه های فرهنگی، اقتصادی، دینی و… در برخواهد داشت.

حیات فرهنگی عصرظهور

در عصر درخشان امامت حضرت مهدی (عج) حیات فرهنگی آن قدر شکوفا و بارور می شود که در سرتاسر تاریخ نمونه ای از آن نخواهیم داشت. به گونه ای که دانش، فرهنگ و معنویت به ویژه علوم دینی، احکام و مقررات و معارف انسان ساز اسلام در سراسر جهان بسط و گسترش می یابد و چرخه های فرهنگ، آگاهی و شناخت با سرعت وصف ناپذیری به حرکت می افتد؛ تا جایی که حتی دانش و بینش، و شناخت صحیح، مفید و کارگشا در هر خانه  ای نیز گسترش پیدا می کند و حلقه های درس و بحث برای زن و مرد درکران  تا کران جامعه بزرگ بشری برقرار می شود. همان طور که امام باقر (علیه السلام) نیز می فرمایند: «به مردم عصر حکومت او دانش و بینشی ارزانی می گردد که زن در کانون خانه خویش براساس کتاب خدا و سنت پیامبرش عادلانه و آگاهانه داوری می کند و نیازی به دیگری ندارد.» (سید محمدکاظم قزوینی،امام مهدی  (عج) از ولادت تا ظهور،۱۳۸۱،ص۷۳۶)

 در خصوص گستردگی دانش و بینش عصر ظهور نیز امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «علم و دانش بیست و هفت حرف است؛ آن چه تاکنون همه پیامبران آورده اند دو چیز بیشتر نبوده، مردم تا امروز جز دو حرف از علم و آگاهی ندارند، وقتی قائم قیام نماید بیست و پنج حرف دیگر را آشکار می نماید و در میان مردم پخش می کند و آن دو حرف را نیز ضمیمه نموده و بیست و هفت حرف در میان مردم پخش و نشر می گردد.» (احمد متوسل، اعجاز امیران،۱۳۸۸،ص ۶۸۱) در همین شرایط پر افتخار است که اتحاد بزرگ اسلامی محقق می شود، چرا که همه مسلمانان در اصول و فروع آن و همه مسائل فقهی و احکام و مقررات شرعی، متحد و یکپارچه می گردند.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا