انتظار

حیات اقتصادی عصر ظهور

بی گمان طلایی ترین فصل بهار زندگی بشریت، پس از ظهور و قیام جهانی مهدی موعود(عج) اتفاق خواهد افتاد. قیامی که در راستای آن یکی از درخشان ترین، دوست داشتنی ترین و زیبا ترین حکومت ها بر روی کره زمین از آغاز آفرینش جهان و انسان شکل خواهد گرفت. حکومتی که لبریز از عدل و داد است؛ همان طور که امام حسن عسگری(علیه السلام) گواه آن را در زمان حکومت خود داد ه اند: «خدا را سپاس که من را از دنیا نمی برد، مگر آن که جانشین خود را مشاهده کنم؛ جانشین من از لحاظ خلقت و اخلاق، شبیه ترین کس به پیغمبر است. خداوند در مدت غیبت او را حفظ می کند، سپس او را ظاهر می کند که زمین را پُر از عدل و داد کند. به همان سان که از ظلم و ستم پُر شده است.» (ابوطالب تجلیل،مهدی کیست،۱۳۸۳،ص۶۲)

این عدل و داد در دوران ظهور، ویژگی های منحصر به فردی را در آیات و روایات به خود اختصاص داده است.

حیات اقتصادی عصر ظهور

یکی دیگر از ویژگی های عصر ظهور در بُعد اقتصادی، این است که خیرات، برکات و نعمت ها از هر سو می بارد و به همه قشرها و طبقات جامعه می رسد. از جمله کارها این است که حضرت مهدی(عج) با برداشتن ممنوعیت های تحمیلی و ظالمانه، به همه اجازه می دهد از ذخایر و نعمت هایی که خداوند برای بندگانش آفریده است، در پرتوی عدالت و آزادی بهره گیرند. او اجازه می دهد تا مردم از زمین و گنجینه ها، منابع و معادن آن و از زمین های حاصلخیز و مزارع استفاده کنند. در همین خصوص پیامبر گرامی اسلامh می فرمایند: «به مهدی(عج) بشارت تان می دهم… او ثروت ها را درست و به طور مساوی تقسیم می کند و به برکت او غنا و بی نیازی دل های امت محمدh را لبریز می سازد و عدالت او همه را در برمی گیرد؛ تا آن جایی که دستور می دهد ندا کننده ای ندا کند که: «هان، ای مردم! هرکس نیاز مالی دارد بیاید و هرچه می خواهد بگیرد.» و جز یک نیازمند کسی نمی آمد. امام مهدی(عج) به او می فرماید: «نزد خزانه دار برو تا آن چه می خواهی به تو بدهد.» آن یک نفر نزد خزانه دار می رود و می گوید: «من از سوی امام مهدی(عج) آمده ام، تا به من کمک کنی و ثروتی به من بدهی.» خزانه دار می گوید: «آن چه می خواهی برگیر!» و آن قدر زر و سیم برمی دارد که نمی تواند ببرد، مقداری از آن را برمی گرداند تا بتواند حمل کند و بقیه را می برد؛ اما وقتی از خزانه دار دور می شود، پشیمان شده و می گوید: «گویی من حریص ترین فرد از امت محمدh هستم. همه برای دریافت مال دعوت شدند؛ اما جز من کسی نیامد.» از این رو نزد خزانه دار برمی گردد و زر و سیم را پس می دهد؛ اما خزانه دار نمی پذیرد و می گوید: «ما چیزی را که بخشیدیم، دیگر نمی پذیریم.» (امام مهدی(عج) از ولادت تا ظهور، سید محمدکاظم قزوینی،۱۳۸۱ ،ص۷۴۶)

در عصر ظهور مشکل مسکن نیز وجود ندارد و هرکسی برای خودش صاحب خانه است. همان طور که امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «هنگامی که قائم قیام کند، خانه های شهر کوفه به نهر کربلا متصل می شود و شهر به قدری گسترش می یابد که همه صاحب خانه می شوند.» (بحارالانوار،محمدباقر مجلسی،ج۵۲،ص۳۷۷) آن چه از این روایت به دست می آید این است که مردم زمین های خشک و سوزان، و بیابان های بی آب و علف را احیاء و آباد می سازند و به صورت خانه های زیبا و پرشکوه و باغ های پرطراوت در می آورند که یک نمونه آن، گسترش شایسته خانه های کوفه تا نهر کربلا می باشد، آن هم با مسافت بسیاری که در حال حاضر میان آن دو شهر موجود است.

علاوه بر این موارد ما با رونق بی حد کشاورزی در این عصر طلایی، نیز روبه رو هستیم؛ که در کلام پیامبرh به آن اشاره شده: «در آخرالزمان، در میان امتم، آن نجات بخش ملت ها قیام می کند. خدا کران تا کران قلمرو حکومت جهانی او را به وسیله باران سیراب می سازد و زمین، گیاه و نبات خویش را می رویاند. آن گرامی، اموال عمومی را به طور عادلانه به مردم اعطا می کند و به دامداری، دامپروری و رونق اقتصادی اهمیت می دهد؛ و امت را تکریم نموده و عظمت می بخشد.» (امام مهدی(عج) از ولادت تا ظهور، سید محمدکاظم قزوینی،۱۳۸۱،ص۷۵۱)

این گفتار، گذر کوتاهی بود بر آن چه که در عصر طلایی ظهور، با حکومت مهدی موعود(عج)، سیمای جهان را در همه عرصه ها دگرگون خواهد کرد؛ سیمایی که بهار با پوشیدن سرسبزترین جامه خود، نیکوترین فرجام را برای زمینیان، همراه با عطر دل انگیز بهشتی به ارمغان خواهد آورد. به امید محقق شدن هرچه زودتر بهار ظهور، برای فرجش بیش از این دعا کنیم؛ چرا که خود حضرت مهدی(عج) فرمودند: «برای تعجیل در ظهور من بسیار دعا کنید که خود، فرج و نجات شماست.» (کتاب نامه کمال الدین، شیخ صدوق،۱۳۹۵ق،ج۲،ص۴۸۵).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا