سلامت

روش هایی ساده برای افزایش سلامت روان 

وقتی واژه سلامت، مهمان ذهن ما می شود، بی درنگ یاد سلامت بدنی، تغذیه سالم، نظافت شخصی و مانند آن می افتیم و کمتر به بُعد دیگر خودمان یعنی (سلامت روان) توجه داریم. امروزه با تغییر سبک زندگی و رویارویی انسان های متمدن با استرس های بیشتر، شاهد گسترش بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و دیگر بیماری ها در سطح جامعه هستیم. بخشی از این مشکلات، ناشی از کمبود آموزش در این زمینه و نداشتن مهارت کافی برای حفظ سلامت روان است. از نگاه اسلام، پیشگیری مهمتر از درمان است، از این رو داشتن برنامه پیشگیرانه با عنوان ارتقای بهداشت روان، بر درمان بیماری های روحی و روانی اولویت دارد. در این نوشته، سی قانون برای رسیدن به وضعیت مطلوب را به شما مخاطبان سایت امین یاوران پیشنهاد می کنیم

۱. میانه روی، از مهمترین قوانین سلامت و موفقیت است. هر کجا که ردپایی از افراط یا تفریط مشاهده می شود، بی شک ردپایی از نادانی وكم مهارتی نیز هست. اعتدال در اشتغال، ارتباط با دیگران، هزینه کردن، استفاده از فضای رسانه ای و هر چه که بخشی از زندگی روزمره ما را تشکیل می دهد، یک اصل مهم است. وقتی مرد خانه تا دیروقت به دنبال درآمدزایی باشد و دیگر جنبه های زندگی را از یاد ببرد، دچار چنین خطایی شده است و زمانی که زنِ خانه غرق موفقیت های فردی خود شود و مسئولیت های سرنوشت ساز خویش را فراموش نماید، باز خطای دیگری رخ داده است.

۲. منفی بافی نکنیم؛ زمانی که زبان به تکرار نقاط تاریک زندگی می چرخد، پدیده پنچرکن منفی بافی اتفاق افتاده است. افراد منفی باف، خود را در بن بستی گرفتار می بینند و همه راه های رسیدن به موفقیت را برای خود مسدود تصور می کنند. این افراد، حتی فرصت توجه به دستاوردهای خود را نیز پیدا نمی کنند

۳. تسلیم نشوید؛ شکیبایی در برابر مشکلات زندگی که گریزی از آنها نیست و پایداری تا رسیدن به نتیجه، رمز سلامت و شادابی است. زمانی که شما به هدف خود ایمان داشته باشید و برای تحقق آن تلاش کنید، یعنی مثل چشمه ای جاری شده اید که در دل مردگی دیده نمی شود.

۴. همیشه تازه باشید؛ هدف های تازه و مهم ایجاد کنید و برای آینده برنامه داشته باشید. ادامه تحصیلات، توسعه امکانات زندگی، سفرهای زیارتی و سیاحتی، یادگیری مهارت های جدید و هر آنچه که به شما احساس تازه بودن بدهد، پیشنهاد ما برای ارتقای سلامت شماست.

۵. ناتمام ها را به پایان برسانید؛ رها کردن کارها در میانه راه و بلاتکلیف گذاشتن آنها، سیستم عصبی ما را دچار فرسایش می کند و انرژی روانی ما را هدر می دهد.

۶. به خداوند اعتماد واقعی داشته باشید؛ زمانی که تنها او را می پرستید، مطمئن باشید که تنها خداوند هم می تواند راهگشا و تکیه گاه شما باشد.

۷. در تردید نمانید؛ تردیدها به ما خیانت می کنند و قدرت تصمیم گیری را در ما روزبه روز ضعیف تر می نمایند.

۸. اعتراض های تکراری را جدی بگیرید؛ زمانی که شما لب به اعتراض می گشایید و از کارتان یا زندگی تان می نالید، یعنی یک اشکال جدی وجود دارد که نمی گذارد احساس خوشایندی داشته باشید. زمانی که همسر  یا فرزندان شما هم دچار چنین اعتراض های تکراری می شوند، یعنی بخشی از زندگی دچار ناکارآمدی شده است. زودتر نشتی زندگی را بیابید تا جلوی زیان های بعدی را بگیرید.

۹. پایگاه های عاطفی خود را تقویت کنید؛ دنیای مجازی، پایگاه پوشالی است و چیزی عاید شما نمی کند. به دنیای واقعی قدم بگذارید و به اقوام خود نزدیک شوید. 

۱۰. کدورت ها ما را مریض می کنند. هر چه زودتر آنها را شناسایی و خنثی کنید.

۱۱. از طبیعت غافل نشوید؛ حضور در طبیعت یا حاضر کردن بخشی از طبیعت در زندگی حتی آپارتمان ها، می تواند نشاط ویژه ای ایجاد کند. داشتن گل و اکواریومدر منزل، به سلامت روان شما کمک می کند.

۱۲. در اجتماع باشید و منزوی نشوید؛ با حضور در اجتماع مناسب با خودتان، احساس بهتری را تجربه خواهید کرد. زمانی که به مسجد محل رفته و از نماز جماعت آن برخوردار می شوید، موج زیبایی از آرامش را در درون خود تجربه خواهید کرد.

۱۳. تغذیه مناسبی داشته باشید؛ از میوه و سبزی تازه غافل نشوید. زیاد خوردن تنها دردسر ما را افزایش خواهد داد.

۱۴. گفت وگوی تلفنی خود را مهار کنید. کارشناسان معتقدند هر گفت و گوی بیشتر از ده دقیقه، ضد سلامت روان است و باید مدیریت شود.

۱۵. قوی باشید و به دیگران اجازه نفوذ به در حریم شخصی و زندگی خانوادگی را ندهید.

۱۶. هماهنگ باشید و از هماهنگی با همسر خود، توان بالاتر را به دست آورید.

۱۷. غیبت نکنید؛ با غیبت درباره دیگران، به ضعف خود اشاره کرده اید و از بی حاصلی آن، حالتان بد می شود.

۱۸. احساسات خود را در موقعیت های زندگی پنهان نکنید. اگر از تصمیم همسرتان برای یک ساعت زودتر آمدن خوشحال شدید، حتما به او بگویید.

۱۹. همدلی کنید و ساز همسان داشته باشید؛ نسبت به مشکلات دیگران بی تفاوت نباشید ولی آنقدر هم غرق مشکلات دیگران نشوید که زندگی خودتان را از یاد ببرید.

۲۰. تمام تلاش خودتان را برای فاصله گرفتن از  زشتی های اخلاقی مانند دروغ، تهمت، خبرچینی، بیهوده گویی و مانند آن هزینه کنید.

۲۱. حتما ورزش کنید؛ ورزش های زیادی هستند که نه هزینه دارند و نه تشریفات. پیاده روی، به عنوان سلطان ورزش هایی که آرامش بسیاری به ما می دهد، پیشنهاد ماست. از این کلید طلایی غافل نشوید.

 ۲۲. ولخرجی نکنید؛ به اندازه درآمدتان هزینه ها را تنظیم کنید. خودتان باشید و مناسب با وضعیت اقتصادی واقعی خود خرید کنید یا کادو بدهید.

۲۳. مشکلات اقتصادی را در منزل و نزد فرزندان بازگو نکنید؛ چون هم به فرزندان خود احساس ناایمنی می دهید و هم خود را آدم های ضعیفی تصور می کنید و حالتان بد می شود.

۲۴. همیشه خداوند را با تمام وجود شکر کنید. نعمت های او را یادآوری کنید و مسیری را که برای رشد شما فراهم کرده است، از یاد نبرید.

۲۵. مطالعه کنید. آرامش حاصل از مطالعه حال مناسبی به شما می دهد.

۲۶. خودتان را ارزیابی کنید؛ همین که ساعت خلوتی برای خود داشته باشید، بخشی از سلامت شما را تضمین می کند.

۲۷. زیاد پای تلویزیون ننشینید، چون به شما احساس پوچی و بیهودگی می دهد.

۲۸. شب ها زودتر بخوابید و صبح هاهم زودتر از خواب بلند شوید. دیر خوابی و خواب روز، دشمنان قدیمی روحیه ما هستند.

۲۹. به اندازه توان خود سعی کنید آدم های بیشتری را خوشحال کنید. شادی آنها به ارتقای سلامت روحی شما هم کمک خواهد کرد.

۳۰. به هیچ وجه دور گناه نگردید. گناه ما را بیمار می کند و نشاط ما را از میان می برد. از خداوند بخواهیم که مقاومت در برابر معصیت را به ما بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا