نتایج مسابقات

پاسخنامه سوالات مسابقه امامت

سوال 1 : امام در لغت به کسی گفته می شود که:

الف – عادلانه بر جامعه حکومت کند

ب – عده ای تابع و پیرو داشته باشد

ج – حق رهبری دینی داشته باشد

سوال 2 : گزینۀ نادرست را تعیین کنید

الف – نا آگاهی از مسئله امامت به اصل دینداری زیان می رساند

ب – بر اساس حدیثی که از رسول خدا (ص) نقل شده کسی که امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلی از دنیا رفته است

ج- اهل سنت مسئله امامت را یک مسئله اصلی می دانند

سوال 3 : گزینۀ درست را تعیین کنید

الف – امامت از جمله مسائلی است که تنها در دین اسلام مطرح شده است

ب – هیچ پیغمبری دارای مقام امامت نبوده است

ج – حضرت ابراهیم (ع) پس از طی مراتب فراوانی به مقام امامت رسید

سوال 4 : هدف اصلی از آزمایش حضرت ابراهیم چه بود؟

الف – تجلی اوج تسلیم و بندگی در برابر ذات اقدس الاهی

ب – کسب تجربه و پختگی برای کسی که قرار است مقام امامت را به عهده گیرد

ج – هیچکدام

سوال 5 : اولوالعزم به پیامبری گفته می شود که :

الف – امام هم باشد

ب – صاحب شریعت باشد

ج – تعدادی پیامبر از او پیروی کنند

سوال 6 : از کجا می د انیم حضرت ابراهیم (ع) پیش از امامت پیامبر بوده است؟

الف – چون امامت بدون پیامبری ممکن نیست

ب – چون ابراهیم آزمایش هایی را با موفقیت گذراند

ج – چون هنگام اعطای مقام امامت ، از راه وحی با خدا گفتگو کرد

سوال 7 : جضرت ابراهیم (ع) خلیل خدا بود یعنی چه؟

الف – دوست خصوصی خدا

ب – بندۀ خالص خدا

ج – پیامبر عالی رتبه خدا

سوال 8 : از آیه امامت حضرت ابراهیم (ع) چگونه می فهمیم که انسان ها در تعیین امام نقشی ندارند

الف – از اینکه خداوند، خود این مقام را به آن حضرت عطا کرد

ب – از اینکه امامت ، عهد خدا نامیده شده است

ج – از اینکه امامت را پس از پیامبری به او عطا کرد

سوال 9 : کدام یک از شئون پیامبر اختصاصی است و هیچ کس از آن برخوردار نیست؟

الف – وحی

ب – تفسیر قرآن

ج –  توضیح و بیان احکام دین

سوال 10 : حجیت جزء کدام یک از شئون پیامبر است؟

الف – شئون اجتماعی

ب –  شئون حکومتی

ج – شئون معنوی

سوال 11 : پیامبر اکرم (ص) طبق کدام یک از شئون خود ، اختیار دار مؤمنان است؟

الف – حکومت

ب – ولایت

ج – حجیت

سوال 12 : از آیۀ (ما آتاکم الرسول فخذوه …) کدام یک از شئون پیامبر اکرم (ص) استفاده می شود؟

الف – مرجعیت دینی

ب – ریاست اجتماعی

ج – حجیت

سوال 13 : کدام یک از شئون پیامبر اکرم (ص) به اتفاق شیعه و سنی به دیگران منتقل می شود؟

الف – حجیت

ب – ریاست اجتماعی

ج – وساطت در فیض

سوال 14 : شأن قضاوت از توابع کدام شأن پیامبر اکرم (ص) است؟

الف – احاطه وجودی

ب – ولایت

ج – ریاست اجتماعی

سوال 15 : به اعتقاد اهل سنت کدام یک از شئون پیامبر اکرم(ص) قابل جانشینی است

الف – ریاست اجتماعی

ب – مرجعیت دینی

ج – قضاوت

سوال 16 : از حدیث «یا علی الناس من شجر شتی و انا و انت من شجره  واحده» چه مطلبی استفاده می شود .

الف – اشتراک عنصری پیامبر اکرم (ص) و علی (ع)

ب – خلافت علی (ع)

ج – اولویت حضرت علی (ع)  به وصایای پیامبر اکرم (ص)

سوال 17 : زکات دادن در حال رکوع

الف – عمل مستحبی است که برخی مسلمانان انجام می دادند

ب – کنایه از اعمال خیر است

ج – عمل خالصی است که تنها علی (ع) انجام داد

سوال 18 : گزینه نادرست را مشخص کنید

الف – شرایط زمان به پیامبر (ص) اجازه نمی داد همه احکام اسلام را به اصحاب خود بگوید

ب – پیامبر همه احکام و معارف اسلام را به عموم مردم گفته است .

ج –  پیامبر همۀ احکام و معارف اسلامی را به طور خصوصی به یکی از اصحاب خود آموزش داد.

سوال 19 : گزینه صحیح را مشخص کنید

الف –  اصحاب پیامبر از نظر دانش و آگاهی هیچ تفاوتی ندارند

ب –اهل سنت امامت به معنای مرجعیت دینی را می پذیرند

ج – علی (ع) نه در مقام دریافت اشتباه می کرد ، نه در مقام بازگویی

سوال 20 : از اختلاف اصحاب رسول خدا (ص) در بیان احکام استفاده می شود

الف – رسول خدا (ص) حکم بسیاری از مسائل را برای عموم نفرموده است

ب – اصحاب رسول خدا (ص) همه در یک سطح نیستند

ج – به قول هر یک از اصحاب می توان عمل کرد

سوال 21 : برای اینکه مطمئن باشیم آنچه مرجع دینی می گوید همان حکم اسلام است ، مرچع دین باید:

الف – از اشتباه و گناه معصوم باشد

ب – از اصحاب رسول خدا باشد

ج – برای فهم حکم الهی ، تمام تلاش خود را به کار گرفته باشد

سوال 22 : کدام گزینه نادرست است

الف – نبودن مرجع دینی باعث اختلاف نظر وتشتـت آرا می شود.

ب – از آموزش های خاص حضرت علی در خدمت پیامبر اکرم (ص) می توان فهمید آن حضرت را برای مرجعیت دینی پس از خود تربیت می کرد .

 ج – تربیت علی (ع)  در دامان پیامبر (ص) مسئله ای خانوادگی است و به جانشینی آن حضرت ارتباطی ندارد.

سوال 23 : حدیث ثقلین بر مرجعیت علمی …  دلالت می کند .

الف – علی (ع)

ب – اهل بیت پیامبر (ص)

ج- اصحاب رسول خدا (ص)

سوال 24 : برابری عترت (اهل بیت) با قرآن کریم بر چه چیزی دلالت می کند؟

الف – عصمت اهل بیت پیامبر (ص)

ب – لزوم پیروی از اهل بیت (ص)

ج – هر دو  

سوال 25 : داستان غدیر در چه زمانی اتفاق اتفاد؟

الف – هنگام بازگشت از جنگ صفین

ب – پس از پیروزی مسلمانان در غزوه خندق

ج – هنگام باز گشت از حجه الوداع

سوال 26 : کدام گزینه نادرست است؟

الف – طبق نظر اهل سنت ، تعیین جانشین برای پیامبر به عهده مردم است

ب – طبق نظر شیعه ، پیامبر علی (ع) را به جانشینی خود برگزید

ج – نیاز جامع به رهبر و سرپرست ، مورد اختلاف مذاهب قرار گرفته است

سوال 27 : غدیر خم در کجاست؟

الف – بین مکه و مدینه

ب – شهر مکه

ج – در نزدیکی طائف

سوال 28 : چرا غدیر خم برای ابلاغ پیام مهم الاهی ، مناسبت ترین مکان بود؟

الف – به خاطر آب و هوای مناسب

ب – به دلیل اینکه محل جدا شدن راه حجاج مناطق مختلف بود

ج – هیچکدام

سوال 29 : آیۀ اکمال دین در چه زمانی نازل شد؟

الف – پس از واقعه غدیر

ب – پس از فتح مکه

ج – پس از پیروزی در جنگ بدر

سوال 30 : حدیث منزلت در چه زمان صادر شده است ؟

الف – هنگام حرکت به جنگ تبوک

ب – در صحرای عرفات در حجه الوداع

ج –  مشهورترین موقعیت صدور این حدیث ، هنگام حرکت به غزوه تبوک است.

سوال 31 : حدیت یوم الدار مربوط به چه زمانی است ومفاد آن چیست ؟

الف – حجه الوداع – خلافت حضرت علی (ع)

ب – زمان آشکار شدن دعوت پیامبر (ص) – خلافت حضرت علی (ع)

ج- زمان آشکار شدن دعوت پیامبر (ص) – عقد اخوت بین مسلمین

سوال 32 : از حدیث وصایت استفاده می شود …

الف) علی (ع) از تمام اختیارات پیامبر (ص) برخوردار است.

ب) وصی می تواند در تمام اموری که وصیت کننده حق تصرف داشته تصرف کند.

ج) وصی در همان موردی که وصیت کننده معین کرده حق تصرف دارد

سوال 33 : چرا علی (ع) وارث پیامبر (ص) نبود؟

الف – چون پیامبر (ص) اموال خود را برای او وصیت نکرد.

ب –  چون پیامبر (ص) دارای فرزندبود.

ج – چون عموی پیامبر (ص) زنده بود.

سوال 34 : اختلاف شیعه و سنی در مورد ریاست جامعه اسلامی ….

الف – اختلاف در اصل مسئله است .

ب – در مورد شخص و نحوۀ تعیین اوست.

ج – فقط در نحوۀ تعیین اوست .

سوال 35 : اختلاف شیعه و سنی در مرجعیت دینی جامعه

الف – در اصل مسئله است

ب – در مورد شخص است

ج – در مورد نحوۀ تعیین مرجع است

سوال 36 : علی (ع) در کجا و در چه زمانی متولد شد؟

الف – بیست سال قبل از بعثت در خانۀ کعبه.

ب – در درون کعبه ده سال قبل از بعثت

ج – سی سال قبل از عام الفیل در مکه.

د – هیچ کدام.

سوال 37 : امام پنجم چند سال امامت کرد و در کجا به خاک سپرده شد؟

الف – 25 سال – مدینه

ب – 21 سال – بقیع

ج – 21 سال – کاظمین

سوال 38 : کنیه و لقب امام هشتم چیست؟

الف – ابوالحسن – رضا

ب – ابوجعفر – رضا

ج – ابو عبدالله – رضا

سوال 39 : امام دهم در چه سنی به شهادت رسید و در کجا مدفون شد؟

الف – 42 سالگی – سامرا

ب – 34 سالگی – کاظمین

ج – 26 سالگی – سامرا

د –  همه موارد

سوال 40 : غیبت صغرا چند سال طول کشید؟

الف – پنج سال

ب –  69 سال

ج –  55 سال

سوال 41 : حضرت علی (ع) در چه سنی و چگونه به شهادت رسید؟

الف –  60 سالگی مسموم شد.

ب – 63 سالگی با ضربتی که یکی از خوارج به سرآن حضرت زد، به شهادت رسید.

ج – 65 سالگی در جنگ نهروان شهید شد.

سوال 42 : چرا حضرت مهدی غایب شد؟

الف – به علت عدم صلاحیت جامعه اسلامی

ج – به علت سن کم آن حضرت

د –  به علت عدم نیاز جامع به حکومت جدید

سوال 43 : کدام یک از شئون امام هیچ ارتباطی به مردم ندارد؟

الف – تشکیل حکومت

ب – مرجعیت دینی

ج- ولایت

سوال 44 : کدام گزینه صحیح است ؟

الف – مرجعیت دینی امام هیچ ربطی به مردم ندارد

ب – حکومت همانند ولایت و حجیت است

ج – حتی اگر مردم نخواهند امام ولی آنهاست

سوال 45 : امامان در طول حیات خویش ، کدام یک از شئون امامت را رها نکردند؟

الف – مرجعیت دینی

ب – مبارزه با ظلم و ستم

ج – حجیت

سوال 46 : امام مهدی (عج ) زنده است ، پس

الف – روزی برای برپایی حکومت قیام خواهد کرد

ب – حجت خداست و بر ما ولایت دارد

ج – هر دو

سوال 47 : امت اسلامی در مورد مرجعیت دینی موظف است

الف – در معرفی مکتب اسلام به دیگران ، دانشمندان خود را بسیج کند

ب – در بعد نظر و عمل ، خود را به مکتب اهل بیت نزدیک سازد

ج – به عالمان و مراجع رجوع کند

سوال 48 : رشته های مختلف علوم دینی

الف – هیچ یک به تنهایی بیانگر تمام دین نیست

ب – هریک می تواند  بیانگر دین باشد

ج – هیچ کدام

سوال 49 : چه کسانی می توانند به عنوان پیشوای دینی در مسائل مربوط به دین اظهار نظر کنند؟

الف – هر کس که به خانواده پیامبر منسوب باشد

ب – فقط کسانی که راه صحیح کسب دانش دینی را پیموده باشند

ج- کسانی که مورد قبول جامعه باشند

سوال 50 : محدوده نفوذ و ارزش کلام عالم دینی تا کجاست؟

الف – کلام عالم دینی در هر صورت نافذ و ارزشمند است

ب – تا وقتی از محدودۀ قواعد عقلانی خارج شود

ج – تا وقتی بازگو کننده دیدگاه های معصومان باشد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا