مناسبتی

اعمال شب بیست و سوم ماه رمضان

گرچه در احادیث مرتبط با لیلة القدر، شب های نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان مطرح است ولی در همین روایات، هدایت به سمت شب بیست و سوم بیشتر به چشم می خورد. برخی روایات اعتبار شب بیست و سوم را بیشتر دانسته و این شب را لیلة القدر نامیده اند.

سفیان بن سمط از امام صادق (علیه السلام) پرسید: امید می رود چه شب هایی از ماه رمضان لیلة القدر باشد؟ امام (علیه السلام) پاسخ داد: نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم. دوباره پرسید: مورد اعتماد از این ها کدام است؟ امام فرمود:: شب بیست و سوم.

امام صادق (علیه السلام) درباره اعمال شب قدر فرمود: شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان را غسل کن و در احیای این شب ها کوشش کن.

در ادامه فرمود: در روایتی از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است که مردی در ماه رمضان خدمت پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) آمد و به آن حضرت گفت: من در بیرون مدینه به سر می برم و شتر و گوسفند دارم که نمی توانم همه شب در مدینه حاضر شوم. دوست دارم شبی را به من معرفی کنی تا آن شب را به مدینه بیایم و در نماز و عبادت حاضر باشم. حضرت او را به نزد خود فراخواند و در گوش وی آن شب را معرفی نمود. آن مرد نیز وقتی شب های بیست و سوم ماه رمضان فرا می رسید، با همه خانواده و فرزندان و غلامان به مدینه می آمد و آن شب را می ماند و صبحگاهان به منزل خویش بر می گشت.

همچنین در روایت دیگری نقل شده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در شب بیست و سوم ماه رمضان به سر و روی خانواده  اش آب می پاشید تا به خواب نروند و شب را به احیا بنشینند.

اعمال مخصوص شب بیست و سوم ماه رمضان

در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، غیر از اعمال مشترک شب های قدر، اعمال دیگری نیز وارد شده است تا فردی که این شب را به احیا می گذراند در کنار اعمال مشترک شبهای قدر، آنها را نیز انجام دهد، که شرح آن در ادامه می آید:

1. سوره عنکبوت و سوره روم را بخواندکه امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس در شب بیست و سوم، سوره های عنکبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند! اهل بهشت است.

2. هزار مرتبه سوره انا انزلناه (سوره قدر) را بخواند.

3. سوره حم دخان (سوره دخان) را بخواند. 4. قرآن به سر گرفتن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا